Gå til innhold

Makro - forskjellige muligheter

Anbefalte innlegg

Heisann.

Håper noen som har litt mer kunnskaper om makro og makro-utstyr kan hjelpe meg med noen spørsmål.

Pr. i dag har jeg et Canon 400D med 18-55 og 55-250 IS, men ønsker å begynne makro.

Jeg har til nå sett for meg å kjøpe et dedikert makro objektiv (som sikkert er det kvalitetsmessig beste), men det finnes jo en masse andre løsninger for å få tilnærmet makro som ikke medfører like store innhugg i budsjettet.

Om noen kunne forklart litt rundt følgende løsninger, og gjerne med tanke på de objektivene jeg har fra før hadde det vært supert. :)

1. Close-up lens (f.eks Canon's 250D og 500D)

Så vidt jeg har skjønt gjør denne at nærhetsgrensen minskes og dermed større forstørrelse, men hvor stor forstørrelse kan jeg få med f.eks 55-250 IS'en og 500D.

Hvilke positive/negative sider vil bruken av 500D medføre?

2. Extension Tube (f.eks Canon 12mm og 25mm)

Stemmer det at forstørrelsen med mellomringer regnes som <lengde på mellomring / objektivets brennvidde>? Dette vil da si at med mitt 55-250 IS vil jeg få 0,45:1 ved 55mm.

Hva medfører bruken av slike mellomringer med tanke på tap av lys? Vil f.eks 25mm ringen kunne brukes sammen med mitt 55-250 IS?

Går det ann å bruke begge løsningene samtidig, og hvilket resultat med tanke på lys og forstørrelse vil man da få?

Hvilke positive/negative sider er det med de to løsningene sett opp i mot hverandre, samt opp i mot et dedikert makro objektiv? Av dedikerte har jeg sett på Canon's 60mm f2.8 og Canon's 100mm f2.8.

Om det finnes andre løsninger hører jeg gjerne om de også :)

Det ble litt av et inlegg dette, men jeg håper noen kan hjelpe en rookie med noen svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1 - med Canon 500D får du formelen M=Fl/Fcu dvs brennvidden på objektivet delt på brennvidden på close-up linsa som er 500mm

Med zoomen på største brennvidde, vil du komme på ca 0,5x.

Canon 500D er beregnet for litt lengre brennvidder (tror det er fra ca 70 eller 85mm),

mens 250D er for mindre brennvidder.

2 - formelen for forstørrelse ved mellomringer er nok ikke så enkel.

Første må du vite hvilken forstørrelse objektivet ditt har opprinnelig, og det kan jeg ikke finne på Canon sine sider.

M=([ml*F]+E)/F

M = forstørrelse m/ mellomringer

ml = forstørrelsen på objektivet (f.eks =1 ved de fleste makro objektiver)

F = brennvidden på objektivet

E = lengden på mellomring(ene) i mm

Går det ann å bruke begge løsningene samtidig, og hvilket resultat med tanke på lys og forstørrelse vil man da få?

Ingen problemer, kanskje bortsett fra at du taper så mye lys at du mister autofokus.

Om det finnes andre løsninger hører jeg gjerne om de også

Det er også muligheter med å snu din 18-55mm frampå 55-250mm. Her er jeg temmelig blank på hva som finnes av ringer for å få til det.

Likeledes finnes det muligens en ring for å snu 18-55 på kameraet.

Hvilke positive/negative sider er det med de to løsningene sett opp i mot hverandre, samt opp i mot et dedikert makro objektiv? Av dedikerte har jeg sett på Canon's 60mm f2.8 og Canon's 100mm f2.8.

Både mellomringer og Canon 500D flytter fokusfeltet nærmere, samt at det blir temmelig begrenset hvor langt fra kameraet du får fokusert.

For meg er disse alternativene likestilt, da optikken i 500D er såpass bra.

Med et av de makro objektivene du nevner, vil du få helt andre muligheter, og de kan også brukes sammen med mellomringer (muligens forsatsline også - ikke prøvd).

Alle de andre mulighetene gir begrenset til meget begrenset fokusområde.

Endret av arela
Lenke til kommentar

Takk for et svært hjelpsomt svar.

Opprinnelig maks forstørrelse på objektivet er 0,31 @ 250mm.

((0,31*250)+12)/250 = 0,358

((0,31*250)+25)/250 = 0,41

Dette er hva jeg klarte å grave frem på Canon's hjemmesider:

Magnification - Extension Tube EF12 II 0.6-0.05

Magnification - Extension Tube EF25 II 0.47-0.11

Hmm... hvilken er riktig ?

Lenke til kommentar

Uansett hva du velger - så anbefaler jeg å heller gå for Kenko sine uoriginale mellomringer, da originale (Nikon og Canon) er for dyre kontra hva de leverer. Ett Kenko sett på 3 ringer (12, 20 og 36mm) koster ca 1000 kroner hjem fra eBay - bare en Nikon ring på 12 mm koster vel mer....

Forøvrig så anbefaler jeg å gå direkte for ett dedikert macroobjektiv - da dette gir MYE bedre kvalitet. Hvilket du velger, kommer helt an på bruken. Vil også be deg vurdere Sigma sin 150mm f/2.8 - spesielt om insekter er noe du skal ta bilder av

Lenke til kommentar

Stort sett enig med ThorEH her, kanskje bortsett fra Sigma 150mm.

Den er som ThorEH sier, kanskje det beste alternativet for f.eks insekter,

men du bør nesten se for deg hva som passer deg best, 60, rundt 100 eller 150mm.

Kenko mellomringer er vel det eneste valget for oss med Nikon iallefall, dersom vi vil ha EXIF-data og evt. AF.

Regnestykket fra Canon er vel et slags min. og maks. forstørrelse på "et utvalg" av objektivene, tenker jeg.

Lenke til kommentar

Takk for tipset om kenko ringene. Disse kan jeg vel evt. bruke også om jeg skaffer meg et dedikert makro objektiv for å få større en 1:1 forstørrelse? Kanskje greit å ha i de situasjoner hvor man ikke vil drasse med seg for mange objektiver også.

Regnestykket fra Canon er vel et slags min. og maks. forstørrelse på "et utvalg" av objektivene, tenker jeg.

Jeg fant dette under spesifikasjoner på 55-250 IS.

Jeg tror nok den nevnte 150'en blir litt lang for min del.. blir nok ikke primært innsekter, og dersom det blir dedikert makro objektiv vil jeg kunne kombinere det med andre bruksområder som f.eks portretter.

Lenke til kommentar
Takk for tipset om kenko ringene. Disse kan jeg vel evt. bruke også om jeg skaffer meg et dedikert makro objektiv for å få større en 1:1 forstørrelse? Kanskje greit å ha i de situasjoner hvor man ikke vil drasse med seg for mange objektiver også.

Joda, mellomringene passer fint med makrolinse også - jeg kommer litt over 2x på min Nikon 60mm, men de er også fine for å minske nærgrensen på objektiv (les tele).

Med din 50-250 på 250mm, vil du få en behagelig avstand, og med forstørrelse på nesten 1:2, så kan det bli ganske morsomt. Det største ulempen er at du taper ca 3 blendertrinn ved bruk av alle 3 ringene - så du må regne med at du må fokusere manuelt.

Lenke til kommentar

Da lurer jeg på om jeg ikke skal bestille meg et sett kenko ringer.

Det virker på meg som at disse er mer brukbare enn 500D, ettersom 500D'en kun er beregnet for teleobjektiver.

Tror prioriteringen på utstyr da blir kjøp av blits og mellomringer nå, også makroobjektiv og forhåpentligvis ny normalzoom til sommern.

Lenke til kommentar
Mellomringer virker også best på lengre brennvidder.

Her ser du hvor nær jeg må med et 35mm objektiv med 62mm mellomringer - ikke særlig nyttig.

Nå er det lov å ta av solblenderen da. Det måtte jeg gjøre på 105mm da jeg tok mine siste to blomsterbilder i BK.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...