Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Deling av internett??

Anbefalte innlegg

hei hei.. Sitter her med min Telenor ADSL 704kb/s linje.

Så vil jeg gjerne dele den mellom mine 2 pcer (win XP, og 98q). Er litt grønn på dette området, har fixet å sette de opp i nettverk. Det var ikke no prob. Men så skulle jeg dele internetten.

Hva skal jeg gjøre da?? Og hvordan skal jeg koble det opp?? ( :oops: )

Jeg prøvde å koble dataene i hubben, så modemet (fra 10/100 ingangen) til hubben. Men det gikk ikke.. Følte at det var det riktige, men det var det ikke, for jeg fikk ikke internett på noen... Skal jeg lage en lik oppkobling på begge pcene??? (samme brukernavn/passord)??

haster litt.. Takk for alle svar!

PS. er switch det samme som hub?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hehe rart mange spør om det samme..

men her er i alle fall svaret med telenor adsl får du bare en dynamisk ip og det vil si en pc på nettet av gangen vis du ikke gjør det slikt

sett ett ekstra nettverkskort i pcen som da er host for internett tilkoplingen og del da internett via denne gjennom nettverket

en løsning jeg har valgt er en ruter slik at jeg slipper å ha på den ene pcen hele tiden som da delte internett for meg jeg kan anbefalle smc baricade 704 som er robust og god til dette med en innebygd dhcp server og 4 porters switch til ca 1000 kroner.. den er lett å lære seg og ganske enkel å konfigurere..

Lenke til kommentar

Jeg vil også anbefale å dele internett med en router, f.eks http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=inf...19&GrpID=2&s=pl. Og med telenor adsl må du dele internett over PPPoE.

Hvis du skal bruke hub, må du lage en nettverksoppkobling på maskinene som skal bruke nettet. Det holder ikke med den vanlige LAN koblingen. Du trenger en som forteller maskina at du er koblet til internett via en annen maskin på nettverket. wizard'en som følger med windows funker fint til det.

Lenke til kommentar

Kabelen som skal gå fra ADSL modemet til pc'en plugger du i port 1 i huben/switchen.

Så plugger du de to andre pc'ene i port 2 og 3.

Så velger du at pc'ene skal motta ip automatisk...da skal begge maskinene være på nett :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...