Robocoop Skrevet 31. januar 2009 Del Skrevet 31. januar 2009 (endret) Det er store oppslag om dette nå i britiske medier, men ikke ett ord å lese i Norge om det. Har kuttene i nettavisene slått så hardt inn, eller er det bevisst? Jeg personlig tror de misliker å rapportere om fenomener som kan vekke folk i forhold til fremmed arbeidskraft og dets innvirkninger. I 2004 ble reglene endret og de strømmet hit - siden dengang var det bare oppgangstider, frem til nå....... Dette er også en type protester som vil komme hit til Norge når folk får nok av polakker som tar jobbene våre. http://business.timesonline.co.uk/tol/busi...icle5627667.ece http://www.independent.co.uk/opinion/comme...pm-1521672.html http://www.theherald.co.uk/news/news/displ..._refineries.php EDIT: La til litt poenger. Endret 31. januar 2009 av Robocoop Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 31. januar 2009 Del Skrevet 31. januar 2009 Det er store oppslag om dette nå i britiske medier, men ikke ett ord å lese i Norge om det. Har kuttene i nettavisene slått så hardt inn, eller er det bevisst? Det må du vel nesten spørre nettavisene om, ikke oss? Geir Lenke til kommentar
Hrodebert Skrevet 31. januar 2009 Del Skrevet 31. januar 2009 Det er en konspirasjon. Helt sikkert Jeg vet ikke, interessant utvikling. Lenke til kommentar
Robocoop Skrevet 31. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 31. januar 2009 Det er store oppslag om dette nå i britiske medier, men ikke ett ord å lese i Norge om det. Har kuttene i nettavisene slått så hardt inn, eller er det bevisst? Det må du vel nesten spørre nettavisene om, ikke oss? Geir Så du har ingen oppfatning om det, altså? Ok..... Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 31. januar 2009 Del Skrevet 31. januar 2009 Noen oppfatning om hvorvidt kuttene i nettavisene får redaksjonelle konsekvenser? Nei, selv om det nok er sannsynlig. Noen oppfatning om hvorvidt dette er bevisst fra de samme nettaviser side? Nei, i den grad du snakker om at de er del i en konspirasjon for å tie ihjel denne saken, eller at alle journalister er sosialister og derfor ikke vil skrive om den. Men jeg mistenker at spørsmålet var retorisk, og at du tror mest på det sistnevnte, så du har sikkert noen teorier om hvorfor som du kan dele med oss, slik at vi faktisk får noe å diskutere... Geir Lenke til kommentar
Robocoop Skrevet 31. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 31. januar 2009 Fysteinnlegget har vorte endra..... Lenke til kommentar
Ebeneser Skrevet 1. februar 2009 Del Skrevet 1. februar 2009 (endret) Sjekkliste for journalistisk arbeid i det flerkulturelle Norge Endret 1. februar 2009 av Ebeneser Lenke til kommentar
Lord Britishface Skrevet 1. februar 2009 Del Skrevet 1. februar 2009 Dette er også en type protester som vil komme hit til Norge når folk får nok av polakker som tar jobbene våre. Hvordan tar man en jobb fra noen? Ved å gjøre den samme jobben for mindre godtgjørelse? Er det ikke i så fall mangelen på minstelønnsordninger som er problemet, snarere enn polakkene? Lenke til kommentar
Hrodebert Skrevet 1. februar 2009 Del Skrevet 1. februar 2009 Sjekkliste for journalistisk arbeid i det flerkulturelle Norge Den var interessant, takk for lenken Trekker frem noen eksempler. LEGG VEKT PÅ å formidle mangfoldet i det norske samfunnet ved å trekke inn folk med innvandrerbakgrunn i vanlige saker. UNNGÅ NASJONALISTISK RETORIKK i sportsjournalistikk som kan nøre opp under negative holdninger til folk fra andre land. Gi plass til den rolle utlendinger spiller i norsk idrettsliv. FORSØK Å FORMIDLE hvordan innvandrere opplever diskriminering, rasistiske og fremmedfiendtlige holdninger og hvordan det påvirker deres hverdag. Oppfatter jeg dette feil, eller blir det her sydd puter under armene til enkelt grupperinger? Lenke til kommentar
flammekaster Skrevet 1. februar 2009 Del Skrevet 1. februar 2009 Såfremt man ikke tar slike hensyn i større grad enn prosentandelen av befolkning som er fra minoritetsbakgrunner skulle tilsi, ser jeg ikke hvorfor dette skulle være å sy noen puter. Jeg vil anta at man skrev disse retningslinjene fordi man mente det var en skjev dekning av innvandrere på det tidspunktet? Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 1. februar 2009 Del Skrevet 1. februar 2009 Oppfatter jeg dette feil, eller blir det her sydd puter under armene til enkelt grupperinger? Tja. Hva slags puter mener du det er snakk om? LEGG VEKT PÅ å formidle mangfoldet i det norske samfunnet ved å trekke inn folk med innvandrerbakgrunn i vanlige saker. Er det et dårlig jouralistisk prinsipp å vise mangfoldet i ulike samfunnsgrupper? Vi vet at innvandrerbakgrunn automatisk blir et tema når noen gjøre noe galt. Når det ikke gjøres blir pressen beskyldt for å "skjule" problemet. Er det ikke da rimelig å trekke den (innvandrerbakgrunnen) fram også når noen gjør noe bra. Geir Lenke til kommentar
Hrodebert Skrevet 1. februar 2009 Del Skrevet 1. februar 2009 Puter er da puter Nei, det er ikke dårlig journalistikk å vise mangfoldet i ulike samfunnsgrupper. Men det er høyst negativ hvis man unnlater å ta opp temaer rundt dette i frykt for konsekvenser eller for å stigmatisere. Media i Norge er heldigvis relativt frittalende og de bør de forsette å være. Som sagt mulig jeg oppfattet dette i feil retning. Lenke til kommentar
sumptrollet Skrevet 2. februar 2009 Del Skrevet 2. februar 2009 Oppfatter jeg dette feil, eller blir det her sydd puter under armene til enkelt grupperinger? Tja. Hva slags puter mener du det er snakk om? Man ønsker jo åpenbart å fremstille innvandrere i et bra lys, ikke nødvendigvis slik situasjonen virkelig er. For min del lukter det lang vei av propaganda. UNNGÅ GENERALISERINGER som kan bidra til å forsterke stereotype oppfatninger om innvandrere, flyktninger aller andre med ikke-norsk bakgrunn. Hadde man fulgt dette så kunne man f.eks ikke ha skrevet om hvordan alkoholisme og forsømmelse av barn er utbredt på Grønland som man gjør i denne tråden. Generalisering er som vanlig helt greit, bare man ikke bruker det for å stille innvandrere i et negativt lys. FORSØK Å FORMIDLE hvordan innvandrere opplever diskriminering, rasistiske og fremmedfiendtlige holdninger og hvordan det påvirker deres hverdag. Dette er jo bare trist, typisk venstrerasisme hvor man stapper innvandrere inn i en offerrolle som om de selv ikke er ansvarlige for sine egne handlinger som Ola Nordmann er. Dessuten, er innvandrere bare offre for rasisme? Lenke til kommentar
TEE Skrevet 2. februar 2009 Del Skrevet 2. februar 2009 Hoveddelen av arbeidsinnvandring til Storbritannia i dag er fra Norden, Frankrike og Tyskland. Det er dette man ønsker å begrense, noe som er vanskelig med EU-medlemskap og Schengen. Norske aviser er kanskje ikke så interessert i å skrive om at nordmenn er uønsket i andre europeiske land? Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 2. februar 2009 Del Skrevet 2. februar 2009 Oppfatter jeg dette feil, eller blir det her sydd puter under armene til enkelt grupperinger? Tja. Dette er litt som feminismen. Det begynte med at kvinner ikke vare likestilte. Så ble de likestilte, og kampen ble plutselig det viktigste av alt. Det er ikke mange år siden det var stikk motsatt, og det er vel et forsøk på å jevne ut. Lenke til kommentar
JuGeun Skrevet 2. februar 2009 Del Skrevet 2. februar 2009 Dette er først og fremst en innenrikssak, og er ikke veldig interessant for norske medier. Kjenner man litt til britisk politikk vet man blant annet at parolen "British jobs for British workers" spiller på en litt uheldig formulering av Gordon Brown i fjor. Foreløpig er ikke denne saken stor nok til å vekke stor oppsikt utenfor landets grenser (sammenlignet med protestene i Frankrike sist uke så blekner de britiske streikene). Når det gjelder arbeidsinnvandring fra EU til UK, kan det jo for øvrig også påpekes at det er 2 ganger så mange briter som jobber i Europa enn antall ikke-britiske EU-borgere i jobb i Storbritannia. Med andre ord, noen reversering av EUs indre marked ville gitt briter sett under ett færre jobber. Lenke til kommentar
geebs Skrevet 2. februar 2009 Del Skrevet 2. februar 2009 http://www.youtube.com/watch?v=iir2ZQEEbLA Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 3. februar 2009 Del Skrevet 3. februar 2009 Det er store oppslag om dette nå i britiske medier, men ikke ett ord å lese i Norge om det. Har kuttene i nettavisene slått så hardt inn, eller er det bevisst? Jeg personlig tror de misliker å rapportere om fenomener som kan vekke folk i forhold til fremmed arbeidskraft og dets innvirkninger. Det var en merkelig måte å vinkle saken på "Fremmed arbeidskraft" i den her sammenhengen, beror alene på EU og innføringen av "fri flyt av varer og tjenester". Dvs. er blitt fritt frem for bedrifter å ansette billig arbeidskraft fra tidligere østblokk-land og sør-europa. Er jo nettopp denslags "sosial dumping" i arbeidslivet mange eu-skeptikere har advart imot, siden det vil fortrenge egne arbeidstakere. Det folk i England først og fremst demostrerer imot er myndighetene, p.g.a. deres manglende evne/vilje til å beskytte arbeidsplasser. Lenke til kommentar
Dragonforce99 Skrevet 5. februar 2009 Del Skrevet 5. februar 2009 Hoveddelen av arbeidsinnvandring til Storbritannia i dag er fra Norden, Frankrike og Tyskland. Er det fremdeles galt med arbeidsinnvandring nå? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå