Gå til innhold

hvordan er jeg sikker p å at jeg får slettet alt på min pc før jeg selger den?

Anbefalte innlegg

Nå er det kansje mulig dette innlegget kommer i to utgaver her, men er ikke meningen det altså :blush:

jeg skal selge min pc, og vill gjerne hvite hvordan jeg da kan slette all privat data. jeg hvet at han som skal kjøpe pcen min er veldig flink med pcer og som det skeptikkeren jeg er tror jeg han kan finne tilbake på passord, bilder osv. Så hva gjør jeg, hvordan sletter jeg.PS den skal brukes som delpc tror jeg.

Hilsen....... det haster litt her:)

Endret av bidd
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bytte harddisk med en ny en er nok det sikreste.

Evt kan du sjekke denne linken, men det krever et visst nivå av kunnskap for å få gjort det riktig.

Secure Erase

Ellers finner du vel noen program der ute som sletter HD og overskriver gang på gang. Overskrivingen er det viktige, når du sletter noe på hardisken, så blir det fortsatt liggende til det er overskrevet.

Lenke til kommentar

enkleste og kjappeste måte er å ta ut harddisken, og selge den uten, evt bytte den med en ny.

et annet alternativ er å laste ned og brenne ut utlimate boot cd (søk på ubcd på google).

Start opp fra den og finn noe som overskriver disken totalt!

På denne måten vil han nok ikke klare å få ut noe av den ;)

Mener å ha hørt at til og med IBAS har problemer med å hente ut noe fra disker som har blitt overskrevet!

Lenke til kommentar

TuneUp Utilities 2009 har vissnok en del tools som lar deg tømme og overskrive hardisken.

Permanently Delete Data: TuneUp Shredder

* Permanently deletes sensitive data without the option of restoring it

* Choose from safe and certified deletion methods such as Gutmann or DoD 5220.22-M

Du kan laste ned en 30dagers trial ->her<-

Lenke til kommentar
formater pcen :) enkelt og greit.

Google it!

Nei, en enkel formatering er ikke nok.

Det finnes mange programmer som med største letthet henter frem alt som er slettet. Når man sletter eller formaterer er det ikke noe som faktisk blir slettet. Dataen blir bare tilgjengelig for overskriving.

Man må overskrive en disk mange ganger før dataen ikke lenger lar seg hente frem, men for de fleste holder det lenge å gjøre det en gang.

Gratisprogrammer til sletting av data finner man lett med et søk på google. Jeg har ikke testet noen av disse selv, så jeg kan ikke anbefale noen.

google: secure deletion, disk deletion tool, disk eraser

PS: Sikker sletting av data tar tid, siden hele disken må overskrives flere ganger.

Lenke til kommentar

Som flere andre nevner er det absolutt ikke nokk å bare formatere, da kan disken lett gjenopprettes.

Det aller sikreste, og letteste er: Ta ut disken, kjør over den med bilen, og deretter maltrakter den med en vinkelsliper :p

Skal du derimot slette all dataen må disken overskrives, helst flere ganger.

Endret av ravii
Lenke til kommentar
Du trenger bare å overskrive den en gang, med bare nuller. Funker fjell

http://16systems.com/zero/index.html Konkuranse der noen har sendt inn disker til de beste selskapene for gjennoppretting

Interessant.

Med tanke på jobben min, og det faktum at jeg ikke selv sitter med utstyr og kunnskap som skal til for dette har jeg hele tiden holdt meg på den sikre siden. Logikken bak det at man må gjøre det flere ganger har jeg aldri skjønt, men jeg må være på den sikre siden i jobbsammenheng. Derfor er det like greit å anbefale det samme til privatpersoner.

Uansett hva jeg leser på nettet vil jeg forsette med å anbefale å overskrive disken flere ganger.

Jeg finner det meget sannsynlig at det holder med én gang. Men "meget sannsynlig" holder rett og slett ikke for min del.

Lenke til kommentar

Passord på nettsider kan du lett slette :)

Last ned CCleaner. Ettter det starter du programmet og trykker der det står "Saved Form Information".

Trykk det på alle nettlesere du har på maskinen og trykk "Run Cleaner" etter det. Da blir alle passord slettet :)

Lenke til kommentar

En formatering sletter alle filer, inkludert windows og passord og alt sånt. Derimot så fjerner det ikke filene fysisk fra disken, det bare gjør dem "usynlige". Noe som antakeligvis vil holde 90% av befolkningen fra å finne dataene igjen. HAr du et sånt program som overskriver hele disken med 0er en gang, så tar det jævlig lang tid, men alle dataene er helt borte.

KAn forøvrig nevne at mac sitt formateringsverktøy støtter 0-overskriving opp til 64 ganger tror jeg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...