Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Kalibrering? Har en gulbrun farge, der hvor det skal være hvitt.

Anbefalte innlegg

Jeg har et lite problem med fargene i Photoshop og Windows Fotogalleri.

Ser jeg bilder i Explorer som thumbnails er fargene helt fine, men med en gang jeg åpner eller oppretter ett nytt dokument i Photoshop eller Windows Fotogalleri blir hvit-fargen om til gul-brun farge. Lagrer jeg bildet på ny og åpner dette i programmer som f.eks. Nero PhotoSnap Viewer så er fargene helt fine. Men så fort jeg åpner noe i Photoshop CS4 eller Windows Fotogalleri(Forhåndsvisning) så får jeg denne ekle og irriterende fargen.

Noen som kan fortelle meg hva jeg må gjøre for å bli kvitt denne plagen?

Takk på forhånd.

-Azo

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Noen ganger følger det med slikt på cd eller man kan laste ned fra produsentens hjemmeside. Noen ganger har de ikke slike profiler, da kan man lage en med et kalibrerings verktøy, som f.eks spyder (low end) eller eye-one display 2 (bedre).

Men dette er vanligvis bare nødvendig hvis man driver med seriøs bilde/fotoredigering og lignende, der alt må følge en viss standard i alle ledd av produksjonen.

Edit: Jeg ville ivertfall først deaktivert den profilen som er "feil" slik at man er sikker at ingenting forstyrrer dens normale evne til å vise farger. Dermed tilbakestille skjermen til fabrikk instillinger og eventuelt sjekke hvordan fargene ser ut etterpå.

Etter dette kan du prøve på en "enkel" kalibrering, med test bilder for å stille kontrast, lysstyrke osv..(man kan finne slike bilder på nett).

Eller man kan hoppe over dette og bruke et kalibrerings verktøy som nevnt tidligere, dette vil også gjøre at skjermen gjengir farger mer korrekt.

Endret av Stefanus
Lenke til kommentar

Jeg prøvde å gå inn på Fargebehandling som du nevnte. Jeg slettet/deaktiverte profilen som allrede var og valgte en annen profil.

Etter jeg restartet pcen var fargene i Photoshop helt fine ivertfall.

Jeg tar en god del bilder med digitalt speilerefleks kamera, så det har litt å si ja. Men om jeg kommer til å trenge en skikkelig kalibrering så skal jeg prøve noen av de andre tipsene dine.

Tusen takk for hjelpen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...