stoffix Skrevet 31. januar 2009 Del Skrevet 31. januar 2009 Hei. Jeg skal kjøpe meg ny datamaskin nå, i prisklassen rundt 10 000kr (uten skjerm, mus, og tastatur) Til nå, så har jeg valgt ut en 24" skjerm med 30-bits fargestøtte, og et ATI HD4870 skjermkort med displayport utgang. (Skjermkortet koster ca 2700kr *grøss*) (https://prisguiden.no/vis_handlevogn.php?waggon_id=76886) Jeg kan tenke meg å spille med denne datamaskinen, selv om jeg kjøper den primært for bildebehandling. Det jeg lurer på nå, er hvilken prosessor som gir mest ytelse for pengene, evt. litt mer ytelse men ikke så ekstremt dyr. Om det skal være AMD, eller Intel er ikke av betydning, men støtte for 64-bit (alle relevante prosessorer har vel det nå?) vil jeg ha, og minst to kjerner. Jeg er ikke sikker på hvor mye jeg tjener på to til, men jeg har en mistanke om at det kan hjelpe på ved bildebehandling, og nyere spill. Er det noen som kan hjelpe meg å velge ut en høvelig prosessor til dette bruksområdet/prisklassen? Kristoffer Lenke til kommentar
linuxmakke Skrevet 31. januar 2009 Del Skrevet 31. januar 2009 http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=344772 Ville garantert gått for intel Core2 <3 Lenke til kommentar
stoffix Skrevet 1. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 1. februar 2009 Tusen takk for hjelpen, jeg blir å gå for denne Lenke til kommentar
SVD Skrevet 2. februar 2009 Del Skrevet 2. februar 2009 Du kan jo vurdere AMD Phenom II som er veldig konkuransedyktig for tiden, den utklasser prosessoren over i multiatsking som bildebehandling og spill som støtter firekjernere, som det sikkert vil bli flere av. Lenke til kommentar
E.C. Skrevet 2. februar 2009 Del Skrevet 2. februar 2009 Nja, om du ikke spiller så veldig mye så vil jeg tro at Phenom II på 3Ghz og et greit AM2+ hovedkort vil være bedre til bildebehandling om programmene du bruker har god støtte for flere kjerner. En Core2Duo på 3Ghz vil sparke godt ifra seg, men om du liker multitasking med mange programmer oppe så er kanskje en 4-kjerne å anbefale. Det blir nok uansett ganske vankelig for deg å bomme her. Både E8400 og Ph. II 940 vil være gode valg Lenke til kommentar
larsg Skrevet 2. februar 2009 Del Skrevet 2. februar 2009 https://prisguiden.no/product.php?productId=88310 Til bildebehandling ville jeg valgt denne istedenfor 8400 , og 8 gb minne. Amd 940 er også grei , har en selv , men min sønns maskin med en intel Q6600 klokka til 3 GHz virker vel så kjapp i daglig bruk . og Q9550 er nok enda bedre enn Q6600. Lenke til kommentar
stoffix Skrevet 2. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 2. februar 2009 Takk for alle innspill etter litt betenkning, så har jeg nå skiftet mening til å gå for en Phenom II 940, den er i grenseland for hvor langt jeg har lyst til å strekke meg. Jeg så litt på Core i7 920, men den blir nok i dyreste laget, og om jeg ikke har falt heeelt av lasset, så bruker vel den dyrere (ddr3) ram også, noe som vil gjøre den til et enda dyrere valg totalt sett. Lenke til kommentar
E.C. Skrevet 2. februar 2009 Del Skrevet 2. februar 2009 Jepp, der er det DDR3 som gjelder og brikkene er en del dyrere enn DDR2, samt at hovedkortene er ganske dyre, det billigste som er på tilbud nå koster 1700kr. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå