vr Skrevet 31. januar 2009 Del Skrevet 31. januar 2009 (endret) Hei Jeg bygger pc hvor en SATA Velociraptordisk skal være hoveddisk. Jeg ønsker imidlertid også å sette inn de to gamle IDE-diskene mine, ikke minst ettersom jeg vil prøve å få tilbake data etter at den gamle pcen de satt i brått havarerte. De to IDE-diskene hadde jumperne(?)satt til henholdsvis slave og master i samme IDE-kabel i den gamle pcen. Kan de fortsatt være satt i disse modusene? Hvordan sikrer jeg at SATA-disken uansett blir (hoved)master i systemet? Er det noen jumpere/innstillinger på denne? Kan ikke se det iallefall. Er IDE-disker i praksis tregere enn SATA-disker? Hovedkortet er ASUS P45 P5Q pro. Blir takknemlig for kjapt svar, da byggingen stopper opp pga dette Endret 31. januar 2009 av vr Lenke til kommentar
007CD Skrevet 31. januar 2009 Del Skrevet 31. januar 2009 Er bare å koble til... For boot og resten så styres dette av boot rekkefølgen i BIOS... Lenke til kommentar
vr Skrevet 31. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 31. januar 2009 Er bare å koble til...For boot og resten så styres dette av boot rekkefølgen i BIOS... Flott, takk Lenke til kommentar
vr Skrevet 31. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 31. januar 2009 Kan det være sånn at hovedkortets ene IDE-utgang er ment for optisk medie (DVD-spiller)? Finner ikke noen annen utgang for den, og i så fall er det vel ikke plass til to IDE-disker og en DVD-spiller? Kan jeg eventuelt koble en IDE-disk og en DVD-spiller til den samme (doble) IDE-kabelen? Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 31. januar 2009 Del Skrevet 31. januar 2009 IDE tilkobling er IDE, samme om det er HD eller optisk medie. Du kan fint koble til en HD og en CD på samme kabel ja. Lenke til kommentar
vr Skrevet 31. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 31. januar 2009 (endret) Ok, takk for info. Det var en strek i regningen. Da er det altså umulig å kombinere to IDE-disker og en DVD-spiller i samme pc. Det er forsåvidt greit. Det som er verre er at det er så lang avstand mellom disk- og DVD-brønnene at det også er umulig å koble disk og DVD på samme kabel i mitt kabinett (og det vil jeg tror må gjelde de fleste kabinet - det er jo bare noen få cm mellom de to inngangene på kabelen). Da er det altså ikke mulig å ha en IDE-disk i en pc der man også skal ha DVD? Og det skal man jo. Eneste alternativ er kanskje å skaffe en SATA-IDE-overgang. Endret 31. januar 2009 av vr Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 31. januar 2009 Del Skrevet 31. januar 2009 Hvis du bare har en IDE tilkobling på HK, har du litt problemer med å få 3 IDE enheter på den ja Om HK støtter det, så kan du jo se etter en SATA optisk enhet da? en straigh DVD brenner bør ikke koste stort mer enn 300kr (ok en IDE/SATA overgang sikkert mindre, men pytt ) Det finnes forøvrig IDE kabler der det er lengre avstand mellom de to kontaktene som er ment på HD/DVD... Lenke til kommentar
vr Skrevet 31. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 31. januar 2009 Takker for gode tips Jeg går for det siste du nevnte. Lenke til kommentar
007CD Skrevet 1. februar 2009 Del Skrevet 1. februar 2009 Du kan gamble med en IDE til SATA overgang, har brukt det på min NEC 3550 AG og den funker om jeg ikke har HKet i RAID modus, men det er ren kabelsalat. Den funker med enkelte enheter og ikke alle dessverre, har noen disker den vil funke med og andre disker den ikke vil funke med. Den er dog svært billig sist jeg kjøpte 3x på Komplett, 100-150 spenn per sak men de krever ekstra spenning i form av en floppy strømkabel for å fungere. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå