Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Hjelp til valg av fag

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg er så veldig forvirra, usikker og ganske så stressa. I morgen er siste frist for å velge programfag til neste år.

Og jeg har tenkt å velge realfag. Men tingen er det at jeg ikke vet hva jeg vil bli. Jeg går studiespesialisering første året vgs, og bare ved å gå denne linjen har jeg allerede generell studiekompetanse; dermed har jeg åpenet mange dører for meg.

Vel, jeg har jo tenkt litt på det med yrker da. Og jeg kom fram til:

- Psykolog

- Advokat

- Medisin

Jeg vet jeg trenger kjemi til neste år, og det skal jeg velge også. I tilegg til kjemien synes biologi høres døds spennende ut :) men tingen er det at jeg må ha fysikk og matte også. Dette året har jeg T-matte og det går ikke så veldig bra egentlig:/ derfor har jeg kanskje vurdert å ta S1 til neste år og så ta S2 siste året sammen med F1 siden medisin kun krever fysikk ett år, god ide? :/

Dermed har jeg tenkt det slikt:

2 året -> Kjemi, Biologi og matte (S1)

3 året -> Kjemi, Fysikk og matte (S2)

Kom med bedre forslag og kommentar. Det ville vært supert med andres meninger innen dette emne!

Takk på forhånd !

Denne siden er til masse hjelp for meg :)

Endret av brownies92
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Vel, jeg har jo tenkt litt på det med yrker da. Og jeg kom fram til:

- Psykolog

- Advokat

- Medisin

Satser du på medisin så må du konsentrere deg om de fagene som kreves og ikke legge til for mange andre vanskelige eller krevende fag. Medisin er et krevende studie å komme inn på. Du må ha full fokus på de fagene som teller for å få deg et snitt som er godt nok. Fyll derfor ikke på med fag som kan ødelegge snittet.

Lenke til kommentar

Ok, for det første trenger du ikke spesiell studiekompetanse om du ikke velger medisin (utav de yrkene du har nevnt)

Du nevner bare realfag som du synes er spennende og jeg vill minne deg på at dersom du velger samfunnsrettet linje vill du kunn ha lov til å velge et realfag utav totalt tre programmfag som du har på et skoleår. Det andre to må være fra samfunnsfagene. Eller du kan ha alle tre samfunnsfag.

Derimot om du velger realfag blir det omvendt. Du må velge to realfag og kan ha et samfunnsfag. Eller ha alle tre realfag.

Når det gjelder matten så tilsvarer S1+S2 = R1. Om du er god i matte kan du da eventuelt ta R1 (I VG2) istede for å ha matte i både VG2 og VG3 (S1 og S2). Å da ta et annet fag istede for å presse opp snitte. Dette bør du kun gjøre om du virkelig er flink i matte.

Det virker som du er mest intresert i realfag utifra det du skriver. Velg det du synes er best for deg.

Lenke til kommentar
Ok, for det første trenger du ikke spesiell studiekompetanse om du ikke velger medisin (utav de yrkene du har nevnt)

Du nevner bare realfag som du synes er spennende og jeg vill minne deg på at dersom du velger samfunnsrettet linje vill du kunn ha lov til å velge et realfag utav totalt tre programmfag som du har på et skoleår. Det andre to må være fra samfunnsfagene. Eller du kan ha alle tre samfunnsfag.

Derimot om du velger realfag blir det omvendt. Du må velge to realfag og kan ha et samfunnsfag. Eller ha alle tre realfag.

Så det du mener å si er det at om jeg velger S1 så har jeg på en måte gått inn for å velge samfunnsrettet linje og dermed ikke kan velge alle tre realfagene (kjemi, matte og fysikk) ? kunne du forklare det du mener..

Endret av brownies92
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...