Gå til innhold

Hvilket trenings våpen?

ZeRKoX

Anbefalte innlegg

Ja, da har jeg funnet ut at jeg har lyst til å begynne å jakte. Jeg holder på med Jegerprøvekurset, og planlegger å gå inn for å kjøpe mitt første våpen.

Jeg tenker at i første omgang skal jeg gå for et våpen som jeg primært skal bruke på bane for å lære å skyte bra. Da ser jeg for meg at jeg skal ha f.eks en salongrifle som er billig i drift (ammunisjons pris),og som er et greit treningsvåpen. Jeg tenker at det skal være en bolt-rifle, med magasin. Det skal også være en kikkert.

Senere ser jeg for meg å gå til anskaffe jaktvåpen, og da tenker jeg litt grovere kaliber som gir mulighet til storviltjakt. Jeg tenker da 3006 eller .308 f.eks.

Siden verken jeg, eller noen jeg kjenner eier et våpenskap, så må jeg også gå til anskaffelse av dette.

Mine spørsmål er derfor:

-Er dette en plan som kan høres grei ut?

-Hva bør jeg gå for innen våpenskap? Dette skal jeg kun ha for å følge forskriftene. Derfor ser jeg for meg det billigste skapet som har plass til 4-5 rifler er passende. Har dere forslag?

-Hvilket salonggevær og hvilken kikkert skal jeg gå for? Jeg ser for meg at jeg ikke vil legge utrolig mye penger i dette. Er ikke så viktig at kikkerten skal tåle et dunk uten å miste treffpunktet, siden det bare skal bruke til blink, og ikke jakt. Jeg planlegger heller å legge de større pengene i et mer grovkalibret våpen senere (3006 eller .308?), som kommer til å bli min jaktrifle. Hva mener dere? Jeg er temmelig ny innen emnet, så all hjelp mottas med takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Mine spørsmål er derfor:

-Er dette en plan som kan høres grei ut?

-Hva bør jeg gå for innen våpenskap? Dette skal jeg kun ha for å følge forskriftene. Derfor ser jeg for meg det billigste skapet som har plass til 4-5 rifler er passende. Har dere forslag?

-Hvilket salonggevær og hvilken kikkert skal jeg gå for? Jeg ser for meg at jeg ikke vil legge utrolig mye penger i dette. Er ikke så viktig at kikkerten skal tåle et dunk uten å miste treffpunktet, siden det bare skal bruke til blink, og ikke jakt. Jeg planlegger heller å legge de større pengene i et mer grovkalibret våpen senere (3006 eller .308?), som kommer til å bli min jaktrifle. Hva mener dere? Jeg er temmelig ny innen emnet, så all hjelp mottas med takk.

- En .22LR er ett veldig greit treningsvåpen. 308/30-06 pluss evt 6.5x55 er også veldig greie alternativer til jakt.

- Jeg har ett middelsstort Skap fra rosengren og ett lite skap av den størrelsen du tenker på, fra Duun. Det siste kjøpte jeg på XXL. Må si jeg liker designet på Duun best. Bare ett tips. Antall våpen som det er plass til i skapene, blir i mine øyne sterkt overdrevet av fabrikantene. Ett mer realistisk bil vil du få ved å dele det tallet på to. Da har du det du kan forvente å få plass til med litt plass til overs. Duun skapet mitt blir oppgitt til 6-7 våpen, mens i realiteten går 3-4 rimelig greit.

- "Standardsvaret" til valg av .22lr er vel ei CZ boltrifle. Går greit og gir vel mest for pengene. Selges vel av de fleste forhandlere, importert av Schou våpen og Jaktdepotet.no

Lenke til kommentar
Mine spørsmål er derfor:

- "Standardsvaret" til valg av .22lr er vel ei CZ boltrifle. Går greit og gir vel mest for pengene. Selges vel av de fleste forhandlere, importert av Schou våpen og Jaktdepotet.no

Hvilken kikkert mener dere at jeg bør gå for da? Og evnt. hvilken montasje(hvis denne også kjøpes utenom)

Lenke til kommentar
- Jeg har ett middelsstort Skap fra rosengren og ett lite skap av den størrelsen du tenker på, fra Duun. Det siste kjøpte jeg på XXL. Må si jeg liker designet på Duun best. Bare ett tips. Antall våpen som det er plass til i skapene, blir i mine øyne sterkt overdrevet av fabrikantene. Ett mer realistisk bil vil du få ved å dele det tallet på to. Da har du det du kan forvente å få plass til med litt plass til overs. Duun skapet mitt blir oppgitt til 6-7 våpen, mens i realiteten går 3-4 rimelig greit.

Hvor mye ammunisjon får du inni det miste skapet?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...