Gå til innhold

Spørsmål om Arch og booting av flere OS

Anbefalte innlegg

Hvordan blir det å installere Arch når man allerede har Vista inne? Vil Grub bli lagt inn iløpet av installasjons prosessen slik som med Ubuntu og konfigureres? Eller er dette noe jeg selv må gjøre? Hvis så, noen tips til hvordan dette ordnes?

Edit: Og hvordan håndterer Arch partisjoner? Har nemlig allerede klargjort en 50GB partisjon på harddisken min (Vista ligger også på denne disken, og jeg vil helst se at den kommer levende ut av dette).

Endret av Nitrius
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hvordan det er med Vista vet jeg ikke, men regner med at det blir som med XP. jeg hadde XP installert når jeg kjørte inn Arch. Grub kan du installere iløpet av installasjonsprosessen. Det eneste jeg måtte gjøre var og "aktivere" XP installasjonen i grub fila når jeg bootet opp første gang etter at Arch var installert.

EDIT: Hva mener du med " hvordan håndterer Arch partisjoner?"? Arch hadde ingen påvirkning på XP installasjonen, eller den seperate NTFS partisjonen.

EDIT2: Jeg måtte fjerne "#" foran linjene i grub fila, altså var windows allerede listet opp. Men ble deaktivert fordi dem hadde en "#" foran seg. hvorvidt du må endre noe av informasjonen kan variere. Men så fort jeg hadde "akivert" installasjonen funket alt slik det skulle.

Endret av Ördög
Lenke til kommentar

selve installasjonen av systemet foregår i en form for GUI (ikke cli). Men når alt er installert og du booter opp for første gang så vil du møte en kommandolinje.

når det gjelder partisjonering så vil det nok være greiest og gjøre det manuellt (cfdisk). Da får du en fin oversikt over partisjoner som allerede er på harddisken. når du er ferdig med og partisjonere må du velge "mountpoints" selv da. Når det gjelder manuell partisjonering så har arch en veldig fin installasjons guide. Holder du tunga rett i munn og ikke stresser går nok alt som det skal. Men uansett kan det være greit og ha backup av ting du ikke vil miste, før man starter.

clicky

EDIT: Bare hyggelig :)

Endret av Ördög
Lenke til kommentar

Driver å prøver å installere Arch nå, men når jeg kommer til "Prepare Hard Drive", får jeg en melding om "Warning!! Unsupported GPT Detected. Use GNU Parted." Skal sies at jeg har brukt Gparted fra Ubuntu cden til å lage en 50GB partisjon til Arch, dette er dog "Unallocated Space". Noen som vet hva som må gjøres?

Lenke til kommentar

Hvis det er "unallocated space" er det ikke en partisjon.

Standard oppsett i Arch er forresten med 4 partisjoner, så du bør hive de i en extended partisjon. Det kan du feks gjøre med parted i en annen virtuell konsoll. (alt + fN, hvor N er nummeret på konsollen du vil bytte til)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...