Gå til innhold

Noe sluker CPU, men vet ikke hva?

Anbefalte innlegg

Kjører iTunes og f. eks. Firefox + 2x Windows Explorer, og CPU er såpass sterkt i bruk at sangene går saktere som om de kjører på 0,5x (hvor 1.0x vil si at sangen går i naturlig tempo). Jeg ser at CPU er i rundt 65-70 % bruk, og det meste jeg kan se av programmer, er opp til 08 %, ellers ligger det et par på rundt 4 % og de andre er på 0 % eller hopper mellom 0 og 1 %.

Oppsett på PC:

Asus P5Q PRO

Intel Core 2 Duo E8400 3,0 GHz

4x 2 GB Mushkin DDR-2 SDRAM 1000 MHz

2x 36,7 GB 10 000 RPM raptor disker (raid0)

ATI Radeon HD 4670 skjermkort

Alle drivere er installert og Vista (x64 versjon) er oppdatert med de nyeste oppdateringene (SP 1) og det er det samme med lyddrivere. Lydinnstillingene er satt på 192 000 (studio quality).

Forslag til hva som kan være galt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Åpne Oppgavebehandling og se hvilke prosesser som stjeler CPU.

Jeg gjør jo det, og det som er spesielt er at det er et par programmer som bruker opp til 8 % CPU, mens andre ligger opp til 4 %, og slik jeg har regnet det ut, bør det ikke bruke mer enn 20-30 %, men CPU står på for fullt.

Lenke til kommentar

Her kommer jeg fram til noe:

Det er noen prosesser som bruker 0,75 % av CPU, ca. 4 stk, og jeg har også en Hardware Interrups som bruker konstant 44-55 %.

Jeg regner med noen drivere til PCen er feil installert. Hvordan finner jeg ut hva det er?

Lenke til kommentar

Hei igjen.

Ingenting er feil, men jeg ser at den ene ATA-kontrolleren kjører PIO Mode 4. Under der har jeg et valg som heter Enable DMA. Jeg krysser av og velger Use, og Device Manager refresher. Men når jeg klikker egenskaper kjører den fortsatt PIO Mode 4. Er det andre måter å aktivere DMA på?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...