Gå til innhold

Noe sted å få økonimihjelp?

V-by

Anbefalte innlegg

Hoy.

Jeg har diverse regninger som har begynt å hope seg opp, og ballet på seg osv...

Jeg rett og slett suger da det gjelder økonomisk sans. Uansett hva jeg tjener, så er det alltid for lite...

Er det noe sted man kan få hjelp til å komme på banen igjen? da jeg er ganske sikker på at det bare blir værre hvis jeg prøver selv.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kommer ann på hvor ille det er og hvor vanskelig det er å komme ut av problemet.

Snakker vi om purringer, inkassoer, forliksrådet og/eller betalingsanmerkninger her?

Av erfaring så må du begynne med deg selv. Du må lære deg enkel økonomisk planlegging, styring og forvaltning. Først må du få oversikt over inntekt vs utgifter pr måned. Sett opp et budsjett og hold deg til dette. Da vil du også samtidig kunne se hvor mye du må tjene for å gå rundt og hvor mye du har til overs hver måned til forbruk og sparing. Når det er gjort så er det viktigste å holde seg til dette. En ting er å lage budsjettet, men en annen ting er å holde det. Deretter så skaffer du deg en oversikt over hva og hvor mye du skylder og til hvem. Disse prioriteres og betales fortløpende med det du har til overs hver måned(husk at du skal spare også).

Når det gjelder budsjett osv så trenger det ikke å være avansert. Man må ikke sitte å kalkulere, bruke regneark osv for å få det til. Eg bruker nettbanken. Alt av faste utgifter ligger inne som automatiske trekk. De utgiftene som ikke krever KID ligger inne med fast trekk mot konto en fast dato hver måned. De utgiftene som krever KID blir overført fast til en egen konto slik at når fakturaen kommer så legges den inn i nettbanken og trekkes fra denne kontoen. Alle andre fakturaer legges fortløpende inn i nettbanken enten manuelt eller via efaktura, og disse trekkes i fra lønnskontoen. Dette gjøres fast hver måned et par dager etter at lønn er kommet på konto.

Så når eg går inn i nettbanken min så ser eg hver måned hva som ligger til automatisk trekk . Dette pluss penger til mat = budsjett. Enkelt og effektivt.

Når det gjelder hvor du kan få rådgivning og hjelp så kommer det helt ann på din situasjon. Er du ung, har du jobb, har du kone, barn, bil, hus osv. Min erfaring er at banken hjelper ikke med mindre de kjenner deg eller familienavnet ditt, eller du generelt sett har mye penger eller høy lønn. Ut over dette gir de en stor f*** i om du trenger hjelp. Har du ikke penger får du ikke hjelp. Neste steg blir å kontakte "sosialkontoret"/NAV. Mange vegrer seg veldig for å gå her men det er ikke farlig og dersom du føler det er flaut kan du alltid finne på en unnskyldning med sykemelding osv. Men disse hjelper deg ikke om du ikke er villig til å hjelpe deg selv. De kan gi økonomisk nødhjelp dersom det virkelig er krise, men kravene her er høye og det er ikke en varig løsning. De kan også gi økonomisk rådgivning for å hjelpe deg til å styre økonomien din bedre, men det de sier er stort sett ikke mer en det eg skrev til å begynne med. Siste innstans er kommunen v/ namsmannen. Og da snakker vi enten om frivillig gjeldsordning, tvungen gjeldsordning eller personlig konkurs. Gjeldsordning får du først etter mange år hvor du har prøvd å komme deg på bena igjen og har bevist for både kreditorer og namsmann at du har forsøkt å komme frem til en løsning. Har du ikke det så får du heller ikke gjeldsordning. Det siste, personlig konkurs, får du kun dersom du er i en situasjon hvor du aldri kan klare å betale ned det du skylder(du skylder 8 mill og går på arbeidsledighetstrygd for eks uten utsikter til å få godt nok betalt jobb).

Min bakgrunn er ikke i økonomisk utdannelse. Eg har selv vært i stor økonomisk uføre og har vært borti alt i fra forståelsesfulle ansatte hos NAV(som allikevel ikke kan hjelpe) til kalde personer hos inkassoselskaper som ikke forstår at du trenger penger til mat til hele familien. Det er ikke lett, men det finnes alltid lys i tunnellen. Eg har vært der i den tunnellen og eg måtte slå på bryteren selv. Stå på! :)

Om du har behov for å prate utenom forumet elns så står MSN'en min i profilen. Men om du kommer med konkrete spørsmål her i tråden så vet eg at det finnes mange på forumet som har enten kunnskap om lover og regler rundt emnet eller egne erfaringer, eller begge deler.

Endret av nomore
Lenke til kommentar

Nå er det heldighvis ikke så alt for mye jeg er skyldig. Et femsifret beløp. Så tror ikke NAV er noen prioritet.

Jeg er nylig i fast jobb, og ferdig med læretiden for et halvt år siden, så har aldri hatt noen stor inntekt.

Men mange gode tips nomore.

Jeg har fått noen inkassosaker og ei bot som ser ut til å gå til tvangsinnkrevning. Og litt diverse.

Utgiftene jeg nå har hopet opp, er de jeg må betale, men ordner jeg en nedbetalingsplan med et inkasso selskap vil de ta mye for det, i tillegg til de latterlige gebyrene de allerede har lagt på?

Endret av V-by
Lenke til kommentar

Når det gjelder inkassoselskaper er det viktig å vise betalingsvilje(selv om du ikke har betalingsevne). Ta kontakt, forklar problemet, vis dem hva du tjener og foreslå et beløp på hva du kan klare å betale pr måned. Husk at dette må være et beløp du klarer å betale, ikke høyest mulig for å bli fort ferdig med saken eller for å blidgjøre inkassoselskapet. Det er bedre å få den betalt på 4 år enn å bite over for mye etter allerede et halvt år.

Men, inkassoselskapene prøver å gi inntrykk av at de skal hjelpe deg, mens i praksis så er hovedoppgaven dems å få innkrevd det du skylder kreditor fortest mulig, og samtidig tjene penger selv. Når eg har foreslått et beløp eg klarer å leve med til inkassoselskapet så har eg alltid fått tilbake "nei det er for lite. det dekker ikke rentene engang og du vil aldri nedbetale gjelden". Denne gikk eg på et par ganger(og møtte meg selv i døren et par ganger på den). Men, det eg fant ut senere var at eg har krav på å få betale ned gjelden først, og rentene til slutt. Eg klarer ikke på stående fot å finne hvor eg fant dette, eller kilder til påstanden. Men eg har selv ringt inn og krevd å få betale ned gjelden først, og det har de gått med på. Men det opplyser de aldri om.

Lenke til kommentar

Tusen takk for givendes innlegg nomore, har fått svar på spørsmål jeg ikke engang visste jeg hadde ;)

Så får nok ta kontakt med inkassoselskap på mandag.

Tenkte på å ta opp et lån for å betale det jeg skylder, men det blir vel vanskelig da jeg har div inkassosaker på meg?

Lenke til kommentar

Mye fornuftig fra noname her. Jeg kjører omtrent samme opplegget med trekk til egne kontoer for forskjellige ting. Blir merkelige tall ala 24,46 for et tegneserieabbonment, men det er det som fungerer. T.o.m. katta har egen konto her, tilfelle han må en tur til dyrlegen, og det koster et par tusen. :)

Så når NRK-lisensen kommer, eller hva det måtte være av faste utgifter, så er det helt greit, for pengene er der. Og det er behagelig. Men så røres aldri regningskontoen heller, samme hvor trangt det evt måtte være. Regningskontoen er kun til faste regninger.

Dersom man MÅ prioritere, mener jeg at man aldri skal utsette husleie og forsikring. Man trenger alltid et sted å bo, og man kan være uheldig med brann e.l.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...