a-m Skrevet 31. januar 2009 Del Skrevet 31. januar 2009 Hei! Jeg har nå bestemt meg for å gå til innkjøp av et speilreflekskamera, men jeg har ingen anelse om hva jeg skal se etter ved et kjøp. Jeg vet hva et kamera er, men det er stort sett det jeg vet om et kamera. Om noen kan lage en liste over ting jeg skal se etter ved et kjøp, hadde det vært supert! Har hørt mye godt om Nikon D40 og D60, men vet ikke om det er noe for en nybegynner? Et spørsmål ang Nikon D40 -> Har lest at det ikke er autofokus på dette kameraet, betyr det at jeg må vri på linsa (? ) selv for å fokusere på en ting? Lenke til kommentar
boos Skrevet 31. januar 2009 Del Skrevet 31. januar 2009 Kjøp deg en D40, du. Helt fint kamera. Og autofokus får du med det objektivet som følger med kameraet. boos Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 31. januar 2009 Del Skrevet 31. januar 2009 (endret) Nikon D40/D60 er helt ok for nybegynnere, akkurat som alle tilsvarende i samme prisklasse fra andre produsenter. Nikon D40 har autofokus og fungerer fint rett ut av pakken. Det er kun når man skal kjøpe mer optikk ("linser") at det er et ankepunkt ved autofokusen. Autofokus på D40/D60 vil bare fungere med en del nyere objektiver. Utvalget begynner å bli bra, så det er egentlig ikke så mye å tenke på i en nybegynnerfase. Det er egentlig en uendelig liste over ting man kan se etter, men her er i hvert fall en forkortet liste over ting jeg synes er viktig å se etter: - God ergonomi. Prøv hvordan ulike modeller føles i hånda di. - Oppgraderingsmuligheter (optikk) - Markedsandel (sier noe om hvor lett det er å kjøpe og selge ting brukt) - Stabilisering i kamera eller i objektiv (Jeg foretrekker i kameraet) - Tåler det regn? (Pentax K200D og olympus E-530 Disse gjør det) - Har det live view (bruke skjermen som søker i stedet for "vinduet") - Videomulighet (Det eneste i en tålig grei prisklasse er Nikon D90) - Hvilket kameramerke har bekjente som du kan låne optikk av eller til? Her er et par samletester av kameraer i nybegynnerklassen: Akam.no: Sony A300 vs Nikon D60 vs Pentax K200D Dpreview.com: Pentax K-m vs Olympus E-420 vs Nikon D60 vs Canon EOS 1000D Endret 1. februar 2009 av Simen1 Lenke til kommentar
a-m Skrevet 31. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 31. januar 2009 Nikon D40/D60 er helt ok for nybegynnere, akkurat som alle tilsvarende i samme prisklasse fra andre produsenter. Nikon D40 har autofokus og fungerer fint rett ut av pakken. Det er kun når man skal kjøpe mer optikk ("linser") at det er et ankepunkt ved autofokusen. Autofokus på D40/D60 vil bare fungere med en del nyere objektiver. Utvalget begynner å bli bra, så det er egentlig ikke så mye å tenke på i en nybegynnerfase. Det er egentlig en uendelig liste over ting man kan se etter, men her er i hvert fall en forkortet liste over ting jeg synes er viktig å se etter: - God ergonomi. Prøv hvordan ulike modeller føles i hånda di. - Oppgraderingsmuligheter (optikk) - Markedsandel (sier noe om hvor lett det er å kjøpe og selge ting brukt) - Stabilisering i kamera eller i objektiv (Jeg foretrekker i kameraet) - Tåler det regn? (Pentax K200D og olympus E-530 kan det) - Har det live view (bruke skjermen som søker i stedet for "vinduet") - Videomulighet (Det eneste i en tålig grei prisklasse er Nikon D90) - Hvilket kameramerke har bekjente som du kan låne optikk av eller til? Her er et par samletester av kameraer i nybegynnerklassen: Akam.no: Sony A300 vs Nikon D60 vs Pentax K200D Dpreview.com: Pentax K-m vs Olympus E-420 vs Nikon D60 vs Canon EOS 1000D Supert, takk! =) Nå kommer et rimelig teit spm. hva er et objektiv? (Vi må alle starte et sted^^) Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 31. januar 2009 Del Skrevet 31. januar 2009 Nå kommer et rimelig teit spm. hva er et objektiv? (Vi må alle starte et sted^^) Ingen spørsmål er dumme. - Linse er et stykke slipt glass, akkurat som f.eks et brilleglass. Bilde av 2 linser: - Objektiv er optikken man har frempå kameraet. Bilde av et objektiv: Veldig enkelt forklart er konstruksjonen formet som et "rør" av plast eller metall som har mye finmekanikk og en rekke linser inni seg. Vanligvis er det 6-15 linser i ett objektiv. Forvirrende nok heter begge deler "lens" på engelsk. Rimelige speilreflekskameraer leveres nesten alltid med et 18-55mm objektiv. Tallene 18-55 sier kanskje ikke så mye. Tamron har en god interaktiv forklaring her. 18-55mm er en fin start. Det er ikke noe vits å kjøpe mer optikk helt i starten. Bli kjent med kameraet og 18-55mm før du vurderer behovet for objektiver med videre synsfelt (vidvinkel) eller smalere synsfelt (tele), makro, eller andre spesielle egenskaper. Lenke til kommentar
a-m Skrevet 1. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 1. februar 2009 Ahh, nå er jeg med! Nå som jeg skjønner litt mer, er det lettere å tyde testene av de forskjellige kameraene.. Er det sånn at det er lettere å finne utstyr (obektiver ect) til canon fremfor nikon? At canon går over flere merker? Lenke til kommentar
IskaldCola Skrevet 1. februar 2009 Del Skrevet 1. februar 2009 - Tåler det regn? (Pentax K200D og olympus E-530 kan det) Litt OT, men er det noe jeg ikke har fått med meg? Har det kommet en E-530? Lenke til kommentar
IskaldCola Skrevet 1. februar 2009 Del Skrevet 1. februar 2009 Ahh, nå er jeg med! Nå som jeg skjønner litt mer, er det lettere å tyde testene av de forskjellige kameraene.. Er det sånn at det er lettere å finne utstyr (obektiver ect) til canon fremfor nikon? At canon går over flere merker? Vil tro at Canon og Nikon stiller relativt likt her, uten at jeg har førstehånds erfaring med noen av dem. Det er de to største (med god margin), og utvalget er deretter. Men samtidig skal det sies at det er ikke noe problem å finne optikk og utstyr til Sony, Pentax eller Olympus heller Lenke til kommentar
Aetius Skrevet 1. februar 2009 Del Skrevet 1. februar 2009 - Tåler det regn? (Pentax K200D og olympus E-530 kan det) Olympus E-530 finnes vel strengt tatt ikke ennå. Lenke til kommentar
arela Skrevet 1. februar 2009 Del Skrevet 1. februar 2009 (endret) Olympus E-530 finnes vel strengt tatt ikke ennå. Gode fremtidsutsikter Endret 1. februar 2009 av arela Lenke til kommentar
kaian Skrevet 1. februar 2009 Del Skrevet 1. februar 2009 Har du lest Guide:Hjelp til valg av første speilrefleks? Og Akam's anbefalinger? D40 er forøvrig mitt valg som jeg er godt fornøyd med. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 1. februar 2009 Del Skrevet 1. februar 2009 Ahh, nå er jeg med! Nå som jeg skjønner litt mer, er det lettere å tyde testene av de forskjellige kameraene.. Er det sånn at det er lettere å finne utstyr (obektiver ect) til canon fremfor nikon? At canon går over flere merker? Canon og Nikon* er mest utbredt og lettest å finne objektiver til. Men det er fullt overkommelig å finne objektiver til Pentax, Samsung, Olympus, Sony og Nikon D40/D60 også. Bare ikke fullt så lett som for Canon og Nikon*. * Et par små unntak: Nikon D40/D60 siden de krever objektiver med autofokusmotor for å få en fungerende autofokus. (Manuell fokus fungerer uansett) - Tåler det regn? (Pentax K200D og olympus E-530 kan det)Litt OT, men er det noe jeg ikke har fått med meg? Har det kommet en E-530? Ups, beklager. Dette er en faktafeil fra min side. Jeg gjorde en grov antagelse og glemte rett og slett å sjekke det jeg skrev. Innlegget er redigert. Lenke til kommentar
a-m Skrevet 1. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 1. februar 2009 Ok, takk:) Fikk høre av en som sa at canon har bedre utvalg i utstyr enn nikon. Men tror jeg begynner å nærme meg en avgjørelse ja=) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå