Gå til innhold

1 år i militæret etter almennfag. Glømmer man mye?

Anbefalte innlegg

Skal da i militæret til høsten etter tre år på almennfag. Etter året i miltæret er plan å studere biologi på UiT, men er redd for at et langt år i militæret gjør at man glømmer en del sentrale kjemi/biologi kunnskaper.

Noen som har erfaringer med dette? Glømmer man mye eller går det som regel greit?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du glemmer en del ja, men dersom du kan det godt kommer det ganske fort igjen.

Vi absolutt anbefale deg å være med på de første forelesningene med repetisjon fra vgs pensum dersom UiT tilbyr dette. Hadde selv 2 uker med bare repetisjon i matte og fysikk når jeg startet på UiS før de startet med "pensum", anbefales på det sterkeste.

Lenke til kommentar

Får vel begynne med å dekke ryggen min ved å si at det er jo individuelt. Og så kan jeg si at personlig glemmer jeg skolestoff og alt annet jeg ikke bruker innen få måneder. F.eks, eksamen i statistikk i desember, A på den, i januar husker jeg ikke helt hvordan jeg skulle sette opp noe statistikk i et annet fag. Men, det er raskt å hente det fram igjen.

Og i militæret lærte jeg å ikke tenke selv, og ble merkbart sløv og uselvstendig. Tok litt tid å komme meg ut av det igjen og, så du får satse på at du får en sommer etter militæret til å komme tilbake til de tenkende og bli klar for skole :D

De fleste fagene begynner uansett lett, så du får hentet fram gammel kunnskap før de tar til for fullt.

Lenke til kommentar
Du glemmer en del ja, men dersom du kan det godt kommer det ganske fort igjen.

Vi absolutt anbefale deg å være med på de første forelesningene med repetisjon fra vgs pensum dersom UiT tilbyr dette. Hadde selv 2 uker med bare repetisjon i matte og fysikk når jeg startet på UiS før de startet med "pensum", anbefales på det sterkeste.

Hva skjer med ikke de som tar denne repitisjonen? Begynner de rett på pensum?

Lenke til kommentar

Vel flesteparten av forelesningene på høyere utdanning er jo frivillig oppmøte på så dersom du ikke vil gå på noen forelesninger så kan du somregel det.

Slik det virket for oss var at startdato for de som startet på 1. året var ca 2 uker før offisiell semesterstart, disse første to ukene ble viet til repetisjon. Om man ville møte opp da, senere eller ikke i det hele tatt er studentens valg.

Lenke til kommentar

Jeg blanket ut det meste av realfagsferdigheter, og det til tross for at jeg tok 3MX på ny 3-4 måneder før dimisjon og studiestart. Tror det er stor variasjon individuelt, diverse venner fra vgs kunne gå nesten rett på realfagene uten repetisjon etter militæret.

Lenke til kommentar
Er det mulig å ta enkelte fag i militæret?

Det var hvertfall det i min tid, i teorien tror jeg de skulle kunne tilby alle fagene fra almenn påbygg, hva man fikk i praksis aner jeg ikke. Større leir betyr som regel bedre tilbud. Jeg tok 3MX gjennom min gamle videregående, leste selv i fritiden og fikk eksamensperm for å reise til skolen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...