stighenning Skrevet 31. januar 2009 Del Skrevet 31. januar 2009 Kjører Linux Centos 5.2. Har koblet til en 500GB som jeg bruker til backup. Det som jeg tar backup av er ikke på mere en 50Gb... Om det skulle bli harddisk krasj på 500Gb disken, vil da (mest sannsynlig) hele disken bli korrupt ? Eller lønner det seg å partisjonere den opp, så at bare 1 av partisjonene går.. ? / Stig Henning Lenke til kommentar
007CD Skrevet 31. januar 2009 Del Skrevet 31. januar 2009 Om du skal ha OS så partisjonerer du den. Men om disken takker for seg så går alt selv om du hadde hatt 5000000000 partisjoner på disken, det hjelper deg svært lite. RAID med flere disker derimot... Det blir en annen greie om du har RAID 1 eller RAID 5 og 6. Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 31. januar 2009 Del Skrevet 31. januar 2009 Det eneste partisjonering gir deg er at det er mer praktisk om du skal formatere for å bytte eller oppgradere operativsystemet, ettersom du slipper å flytte på dataen som ligger på den andre partisjonen (som gjerne er lagret data som ikke nødvendigvis er direkte knyttet til den OS installasjonen du har). Det er ikke økt sikkerhet med å partisjonere. Du må heller se på RAID-løsninger som 007CD nevner, der RAID1 er det billigste av alternativene (speiling) Lenke til kommentar
GullLars Skrevet 1. februar 2009 Del Skrevet 1. februar 2009 Helt riktig, partisjonering hjelper ingen ting om disken havarerer. Men det kan gjøre ting enklere i praksis ved formaterng, og det tildeler også mest ytelse til første partisjon, så det kan brukes for å øke ytelsen på en bit av harddisken. Lenke til kommentar
stighenning Skrevet 1. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 1. februar 2009 Takker for svar! Kan jeg komme med et tilleggspørsmål. Er det da bedre å bruke 2 usb disker å gjøre backup på eller enn 2-disker-i-raid-1. Kjøpe en QNAP 209 koster ca 3500 uten disker.. Kjøpe 2 stk 1TB USB disker koster ca 2000.. Jeg kjører backup på natten med rsync så performance er ikke så viktig. Er det ikke slik at Raid systemer liker å ha 2 like harddisker ? (fabrikat,etc) Skulle 1 disk ryke, må man få tak i en annen like disk.. Kontra skulle en USB disk ryke, kan man bare kjøpe 1 til.. / Stig Henning Lenke til kommentar
GullLars Skrevet 1. februar 2009 Del Skrevet 1. februar 2009 Merke har ingen ting å si for raid. Det eneste er at størrelsen blir begrenset til det av den minste disken dersom de er av forksjellig størrelse. Hvis det er stor ytelsesforskjell på diskene kan det også gi et lite utslag dersom ytelse er viktig. 2 disker i raid-1 beskytter mot feil hvis en disk havarerer, men det beskytter ikke mot sletting av data ved uhell. Og dersom noe skulle skje som får boksen begge diskene står i og innholdet (diskene inkludert) til å bli ødelagt, som overspenning, lyn-nedslag, brann, etc. så vil begge to gå i stykker. Hvis det du skal ta backup av er veldig viktig er det best å ha backup på to separerte enheter som helst oppbevares på forskjellige plasser. Eventuelt ha èn backup ekstern harddisk, og så en gang i blandt brenne ut DVD'er med ekstra viktig materiale (i tilleg til den eksterne backup harddisken) og plassere dette i en bankboks eller liknende. Lenke til kommentar
stighenning Skrevet 1. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 1. februar 2009 Takk GullLars. Jeg har 45Gb med digitale bilder. DVD blir litt lite.. har sett på Tape løsninger, men føler at disse fort kan bli utdatert. En USB disk vil vel være kanskje sikreste og billigste valget ? Lenke til kommentar
GullLars Skrevet 1. februar 2009 Del Skrevet 1. februar 2009 Takk GullLars. Jeg har 45Gb med digitale bilder. DVD blir litt lite.. har sett på Tape løsninger, men føler at disse fort kan bli utdatert. En USB disk vil vel være kanskje sikreste og billigste valget ? Jeg ville foreslått 2 USB minnepenner på 32GB med halvparten av bildene på hver. Du kan også brenne 10 DVD plater og putte de i en CD-mappe. En annen idè kunne vært å lage en truecrypt konteiner (kryptert passordbeskyttet arkiv) og ha en kopi av denne på maskinen til en venn eller familie som har litt ledig harddisk plass. Disse er gode alternativer for langtids-backup, eller ting du tar backup av en gang i blandt for å kunne gå tilbake til hvis maskinen din krasjer. Eventuelt "katastrofe-backup" du kan ha andre steder hvis det f.eks. skulle brenne der du har orginalene og aktiv backup. For aktiv backup av ting som ofte forandrer seg er det kjekt med en ekstern harddisk for eksempel, eller slik rsync backup. Lenke til kommentar
007CD Skrevet 1. februar 2009 Del Skrevet 1. februar 2009 Mitt forslag er 2x billige 500Gb disker fra Samsung for eksempel (Ser disse er svært billige) sett disse i RAID 1, deretter spe på med 1 eller 2 USB disker for backup. Da skal du være rimelig bra sikret, nå vet jeg ikke hvilke data det er snakk om men med RAID får du også øket leseytelse og skriveytelse (Om det er RAID 5, 6 eller 0, 0 anbefales IKKE i denne sammenhengen, RAID 1 gir bare leseboost) som da gjør at du kan få lastet data raskere. Personlig har jeg nå kun backup i RAID løsning og det funker akkurat nå, men har planer om å anskaffe RAID kontroller, disker og oppgradere til RAID 6 og deretter spe på med litt eksterne disker for lagring og kanskje en SSD for arkivering, men det får vi se på. Lenke til kommentar
stighenning Skrevet 1. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 1. februar 2009 (endret) Raid blir litt heavy.. det er bare enkel backup jeg er ute etter. Men forstår poenget med det absolutt! (jeg kjører raid på C:\ disken og windows, or performance er mye bedre enn jeg hadde tror) Minnepenner var en veldig bra ide De koster litt, men allikevel så er det fint å kunne bare kopiere ut på de en gang i måneden.. så man ihvertfall har bevart endel at bildene. Er det noen minnepennger som foretrekkes ? Selv kjører jeg bare Sandisk på minnekort til digitalkamera. (har hatt twinmos som ble korrupt og sletta alle bildene ;-/ ca 200bilder) / Stig Henning Endret 1. februar 2009 av stighenning Lenke til kommentar
GullLars Skrevet 1. februar 2009 Del Skrevet 1. februar 2009 Vell, personlig kan jeg anbefale Corsair Flash Voyager 32GB til 549kr. Jeg har en av 16 GB versonen (som jeg kjøpte for mer for halvannet år siden...), og disse har veldig god hastighet på overføringer. Kvaliteten er også helt ubeklagelig. Disse tåler også veldig mye mer enn eksterne harddisker, de må praktisk talt bli overkjørt av større kjøretøy for å bli ødelagt Minnepenner er et veldig fint alternativ for å ta backup av mindre datamengder, og gjerne også de som forandres ofte. Jeg prøver å ha konstant backup av alt skolearbeid på minnepennen min, slik at jeg er sikret om det skulle skje noe med maskinen min dagen før en innlevering eller tilsvarende. Det vil også være fint for personlige digitale bilder, men for backup av hele musikkbibliotek eller filmer/serier så blir de for små. Lenke til kommentar
stighenning Skrevet 2. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 2. februar 2009 Glimrende.. Da venter jeg litt til USB minne pinnge på 64Gb faller - og så kjøper jeg en slik å putter alle bildene på den, og lagrer den i safen / Stig Henning Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå