Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Vista + Xp Installerings Problem

Anbefalte innlegg

Hei!

Har en del problemer, og har ikke peiling hva jeg skal gjøre for å fikse dette, har lest og prøvd forskjellige ting, men nå er jeg lei.

'Jeg lagde to partisjoner, for å installere Xp på den ene.

'Xp installasjon cd oppdaget kun en partisjon.

'Jeg valgte å formatere og installere xp over Vista i steden for.(På den partisjonen den oppdaget).

'Men når pcen restarta etter formateringen, så boota den rett til cden i steden for å starte installasjonen.

'Jeg prøvde å formatere en gang til. Samme problem. 'Jeg prøvde dermed å installere Vista om igjenn. Men Vista oppdager ingen HDD.

'Jeg fant fram min gamle HDD, og prøvde å installere XP på den ene partisjonen, fikk opp meldinger om filer som ikke kom med o.l. Blant annet NTLDR.

Jeg har installert Vista og Xp på pcen flere ganger før uten problemer, fikk ny HDD til jul. Installerte Vista på den når jeg fikk den, formaterte den litt tilbake og instalerte Vista Home Premium igjenn uten problem.

Hoved kort: Asus M2NS-NVM (SATAII)? Sata/300 eller?

HDD ny: samsung HD103UJ

Vista Home Premium 32

Xp Home

Hva er problemet? Sata drivere? Og hvilke/hvor får jeg tak i dem, og installere dem for Vista? Og Xp for den saks skyld. Takk for eventuelle svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du skal ikke behøve å installere tredjeparts programvare eller drivere med Windows Vista, du skal heller ikke behøve dette om du har en Windows XP CD med Service Pack 2 eller senere. Om installasjonen ikke finner harddisken din kan dette tyde på brukerfeil under installasjonen. Sjekket oppstart rekkefølgen i BIOS? Det å installere et operativsystem over et annet er sjelden en god ide. Anbefaler å formatere begge harddiskene skikkelig (ikke hurtig formatering) og prøve på nytt. Om dette ikke hjelper så si ifra.

Jeg vil også gjerne vite om dette er lovlige versjoner av Windows.

Lenke til kommentar
Du skal ikke behøve å installere tredjeparts programvare eller drivere med Windows Vista, du skal heller ikke behøve dette om du har en Windows XP CD med Service Pack 2 eller senere. Om installasjonen ikke finner harddisken din kan dette tyde på brukerfeil under installasjonen. Sjekket oppstart rekkefølgen i BIOS? Det å installere et operativsystem over et annet er sjelden en god ide. Anbefaler å formatere begge harddiskene skikkelig (ikke hurtig formatering) og prøve på nytt. Om dette ikke hjelper så si ifra.

Jeg vil også gjerne vite om dette er lovlige versjoner av Windows.

Det var det jeg mente, så jeg prøvde dermed å installere vista på min gamle HDD for å se, og der kunne den se begge partisjonene, og greier å installere uten problemer.

Xp cden er en gammel en uten noen SP.

Oppstarten står cd først og så hdd, som alltid.

Og joda jeg formaterer med NTFS skikkelig, men det ser ikke ut til å hjelpe den nye HDD.

Xp cden er ekte, vista er desverre ikke. Mistet min egen ved flytting og venter på en ny fra microsoft (Men de sa det kunne ta opp til 6 måneder...)

Lenke til kommentar

Da dett er en eldre WIndows XP versjon må du i noen tilfeller (som du har kommentert) installere S-ATA drivere under installasjonen for at installasjonsprogrammet skal finne harddisken din. Denne lastes som regel fra diskett eller minnepenn. Fulgte det med en slik diskett når du kjøpte hovedkortet?

Lenke til kommentar
Da dett er en eldre WIndows XP versjon må du i noen tilfeller (som du har kommentert) installere S-ATA drivere under installasjonen for at installasjonsprogrammet skal finne harddisken din. Denne lastes som regel fra diskett eller minnepenn. Fulgte det med en slik diskett når du kjøpte hovedkortet?

Vel, jeg har jo instalert xp på pcen før bare med den gamle HDD, uten å trenge noen ekstra drivere. Jeg bare regnet med det kanskje låg på kortet eventuelt.

Jeg fikk ikke noen drivere med nei, pcen var en ferdig bygget Packard Bell.

(Nå er det nesten bare hovekortet som er orginalt til den modellen)

Lenke til kommentar
Tror dette er sjekket. Vedkommende finne harddiskene i BIOS.

Jeg vil anbefale å prøve en ny harddisk.

Den gamle fungerer med vista installasjon, så jeg tenker det kanskje er noe gale med noen sektorer på den nye hdd, noe some er skuffende siden jeg fikk den for 2 måneder siden.

Men jeg skal inn til de som solgte den, kanskje vist det virkelig er noe gale så får jeg en ny.

Du nevnte at jeg kunne bruke minnepenn for å laste opp tredjeparts drivere, går det også med gammal xp? Jeg mente det kun gikk med floppy. Jeg har en berbar en som har behov for tredjeparts drivere.

Lenke til kommentar

Problemet er løst.

Det virker som orginal cden XP er ødelagt.

Jeg testet med en xp pro sp3 cd på den gamle HDD og det fungerte.

Så nå fungerer den gamle HDD. Med vista og xpsp3. Så den var egentlig hele tiden ok, bare xp cden som ikke var så blid.

Jeg brukte den xpsp3 på den nye HDD, og såg at det var 3 partisjoner, to på nesten 1TB, og en annen på nesten en halv TB. Jeg slettet dermed alle partisjonene (for det skal kun være 1TB)

Slik at jeg endte opp med en partisjon på 1TB. Started pcen på nytt med vista i, og nå kunne vista oppdage HDD.

Takk for all hjelpen i alle fall =) Jeg holdt på å miste motet. =/

Lenke til kommentar

Flott at problemet løste seg. Du kan installere S-ATA drivere fra minnepenn, ja. Du trenger ikke dette i denne omgang, men kan være kjekt å vite til senere. Høres rart ut med disse partisjonen når kun harddisken er på 1T. Partisjon informasjonen du oppga tilsa at harddisken var på hele 2½T :hmm:

Er vel her problemet har oppstått. Hvordan du har fått dette til aner jeg ikke :)

Lykke til med maskinen.

Endret av roberteh
Lenke til kommentar
Flott at problemet løste seg. Du kan installere S-ATA drivere fra minnepenn, ja. Du trenger ikke dette i denne omgang, men kan være kjekt å vite til senere. Høres rart ut med disse partisjonen når kun harddisken er på 1T. Partisjon informasjonen du oppga tilsa at harddisken var på hele 2½T :hmm:

Er vel her problemet har oppstått. Hvordan du har fått dette til aner jeg ikke :)

Lykke til med maskinen.

Jeg har en tedens til å få til slike snodige problemer...

Takk skal du ha =)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...