Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Stoppet i teknisk kontroll, mangellapp på eksos stuss


Hellemyr

Anbefalte innlegg

Ble stoppet i teknisk kontroll for noen dager siden og må inn på full visning ettersom de fant 2 feil på bilen.

 

1. orange parklys, greit nok dette er ikke lov, og jeg har fiksa det nå.

2. uorginal endestuss på ekosanlegget.

 

Hørte med han som ga meg mangellappen om eksosstussen, og han sa at jeg måtte få den godkjent, alså vise TUV papirer og få den godkjent i vongnkortet, eller fjerne den.

 

Har aldri sett at det følger med TUV papirer til en eksosstusser, og har aldri heller hørt at dette er noe som må godkjennes for å ha på bilen. (blir som å måtte godkjenne hjulkapsler :roll: ) Eksosanlegget er orginalt.

Skal jeg fjerne stussen, så må jeg kappe den av, ettersom den er sveist på potta, og da er det ingen stuss fra eksospotta, noe som umulig kan være lov.?

 

Så hva burde jeg gjøre nå? Gå til visninga med stussen, og høre med den, og risikere å måtte gå til etterkontroll? Kappe av stussen og gå til visninga uten noe stuss fra potta? Ringe å høre med dem?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sto den stussen sveiset på potta da du kjøpte den? Isåfall så er det jo bare tull det du har fått høre. Derimot om den originale er kuttet av og en ny er satt på, så betyr det nødvendigvis at alle evt. godkjenninger på potta er opphevet (hvis det er noen i det hele tatt.. ikke vet jeg i vertfall).

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-1ZSK0pUMX2

Kjipt det der. Selv har jeg montert enderør, men det var et lite tynt rør fra biltema som jeg ikke sveisa på men festa med bøyler.

Lenke til kommentar

Nei, det der er tåpelig å henge seg opp i. Er det ikke værre enn det er det jaggu meg mye mer skrap langsveien som burde kondemneres på flekken.

 

Jeg kan heller ikke fatte det skal være noe godkjenning. Kanskje dusten trodde det var et trim annlegg??

 

Har jo aldri måtte ha papirer på deler som ikke er originale. Man kan jo bygge egen eksos. Eneste er kravet til kat på biler fra 89 ->

 

Så dette ville jeg hørt om engang til før jeg fiksa.....

Lenke til kommentar

Bilen min gjekk gjenom EU-Kontroll me uorginal endestuss... Eg har kappa av den gamle å bare skrudd på den nye med bøyler... ble litt mer lyd da den gamle stussen gjekk ned mot bakken og den nye pekte litt oppover (dtm look) men de ikkje noke problem med det...

Lenke til kommentar

Kan ikke se at dette skal være noe problem, iallefall ikke hvis det kun er endestussen. Jeg har selv bytta bakpotta fra kat. og videre bak til dobbel 3" enderør. Orginalt tror jeg det stod et 1,5" rør der. Bråker merkbart mer enn orginalt, men gikk nettopp gjennom eu uten så mye som en kommentar på den saken.

Lenke til kommentar

Det er vel noe som sier at endestussen ikke skal stå så og så langt ut bak bilen. Er vel for at folk skal slippe å brenne leggene inntil en heit stuss på parkeringsplassen. Men TUV-godkjent stuss tror jeg er pølsevev. Jeg har ikke noen TUV-papirer på min som ble kjøpt hos Svendsen Eksos iallefall. Svendsen er jo et seriøst firma og jeg regner med de ville fortalt meg dersom det skulle vært noe spesielt.

Lenke til kommentar
Ble stoppet i teknisk kontroll....

 

2. uorginal endestuss på ekosanlegget.

 

Jeg har ett enkelt råd i slike tilfeller. Ring Trafikkstasjonen og spør etter teknisk. Grav til du finner en kompetent person og rådfør deg. Ta navn og spør om du kan bruke vedkommende som referanse om du støter på problemer. Hvis noe er montert ureglementert må de få lirt av seg det. TUV-godkjenning på en endestuss er agurknyheter midt på vintern... Det blir nesten som at du skulle hatt TUV-papirer fordi du ikke kjører på de samme dekkene som bilen ble levert med.

 

I sin tid bygde jeg en bil som var tiltenkt som rallybil når jeg bare fikk råd.. I og med at jeg kom til å bruke den på vanlig vei før jeg kom så langt ville jeg komme i en dialog med trafikkstasjonen allerede før jeg gjorde noe som helst. Ergo jeg spurte de om det var ok med bur i bilen. Joda, ittno problem, bare sikten er klar og man kan gå inn og ut av bilen uten problemer.

 

Noe snakk om å få det i vognkortet? Nei... eneste var at bilen gikk ned fra 4 sitteplasser til 2 sitteplasser i vognkortet... that's it... hva skjer flere år senere, etter at den flere ganger har blitt godkjent på ulike trafikkstasjoner med buret i? Jo, en NAF stasjon blir i tvil og ringer en trafikkstasjon og får beskjed om at dette skal være i vognkortet (ingen visning). Tulliball...

 

Det samme gjaldt effektannlegget fra Svensen. Customlagd.... etter flere godkjenninger hang ett verksted som tidligere hadde godkjent bilen med akkurat det samme annlegget seg opp i lydnivå (ingen visning).

 

Dette ordnet seg til slutt hos ett annet verksted som brukte sunn fornuft. Pratet med teknisk personell hos statens veivesen / trafikkstasjon, og kom frem til at etter måling/skjønnsmessig vurdering er den ok etter bilens alder og lovverket som omfatter denne.

 

 

Uansett hvilken sammenheng eller hvor i denne verden man støter på noe som ikke henger på greip gjelder det å ta navn, og sjekke opp fra flere hold. Og ved behov sende klage på det gjeldende. Uniformer av ulikt statlig eller privat slag er på ingen måte synonymt med at personen inni farer med sannhet. Ta slike situasjoner med fatning... og sånn som i ditt tilfelle. Ta det opp på stedet, og be vedkommende forklare logikken i at en endestuss skal TUV-godkjennes.

 

Kanskje vedkommende kjeder seg på jobben og har begynt å teste ulike kaos-teorier? Slike personer kan lage mange bølger i stille vann. Det kan være greit å forhindre mer skade på ett tidlig stadige. Overivrige tjenestemenn er på langt nær noe nytt.....

Endret av Disputt-uten-krutt
Lenke til kommentar

Teknisk sett så kan de kreve TUV godkjenning på det meste av forandringer du gjør på bilen, ja selv noe så bagatellmessig som et lite enderør. At bilen bør ha TUV godkjente fjærer, dempere, frontbøyle er forståelig siden det har med bilens sikkerhet og kjøreegenskaper. Men å kreve at et endrør, ettermontert antenne, vindavvisere eller annet småpjatt skal være TUV godkjent blir etter min mening tøvete, hvist de faktisk

skulle håndhevet dette til punkt og prikke..... jeg sier ikke mer.

 

Ang tolkning av regler: Du kan ringe 4 forskjellige trafikkstasjoner spørre dem et tilsynelatende enkelt spørsmål og få 4 forskjellige svar.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...