Gå til innhold

Størrelse og Mål. Hva er størrelsen min?


Vaio

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Når man skal måle buksestørrelse måler man lengden og bredden. Det er litt annerledes for jenter enn for gutter. Jeg husker ikke om det måles i tommer for begge kjønn, men de måler sånt i klesbutikker, og du må uansett ta i betraktning at størrelsene vil variere ut i fra type stoff.

Når det kommer til skjorter så er jo størrelsene målt i (x)small, medium og (x)large.

Lenke til kommentar

Hei Vaio

Vi lever dessverre i en preparadigmatisk verden når det gjelder klesstørrelser, da ulike mål brukes på ulike plagg, samt at en har ulike måleenheter i ulike land.

 

Størreles 46 i bukse og skjorte som du ber om, gir derfor helt ikke mening. Jeans måles i en enhet, mens dressbukser i en annen. Hvis du bruker 46 i dress (som er omkrets rundt brystet), vil jeg anta at du bruker 38-40 i jeans. Dette er i livvidde. Det tilsvarer vel stort sett størrelsen S. Det er store forskjeller mellom produsentene i hva de sefinerer som S-M og L.

 

Ferdigsydde skjorter måles i halsen i Norge. Det er da omkretsen. Så må en ta til takke med den armlengde som butikken har kjøpt inn. Men en bedre butikk, eller flere nettbutikker tilbyr også ulike kragestørrelser kombinert med ulike armlengder. Da er det langt større sjanse til å få en skjorte som passer både i kragen og i armen.

 

Størrelse 46 i skjorte, ville tilsvare ca XL.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...