Rescue me Skrevet 17. mars 2009 Del Skrevet 17. mars 2009 Nå er vel fysisk umulig å leva i takt med naturen en hel månde i strekk uten hjelpemiddler, med mindre man har gudene å miraklene på sin side. så om man har med fyrstikker, flintstav eller sveise-apparat, spiller vel ingen rolle da det egentlig er en døfødt diskusjon Er langt fra umulig å leve en måned i naturen uten hjelpemidler hvis man har kunskapen, men lett blir det ikke. Lenke til kommentar
hennanhennan Skrevet 17. mars 2009 Del Skrevet 17. mars 2009 Nå er vel fysisk umulig å leva i takt med naturen en hel månde i strekk uten hjelpemiddler, med mindre man har gudene å miraklene på sin side. så om man har med fyrstikker, flintstav eller sveise-apparat, spiller vel ingen rolle da det egentlig er en døfødt diskusjon Er langt fra umulig å leve en måned i naturen uten hjelpemidler hvis man har kunskapen, men lett blir det ikke. Riktig det du sier her. Men ville på forhånd lært meg svært mye om naturen og overlevelse før jeg hadde våget meg ut på noe slik. Ville også ha testet mange praktiske survival tricks på forhånd. Det ville ikke vært så dumt å undersøkt egen helse. Lenke til kommentar
BECMST Skrevet 17. mars 2009 Del Skrevet 17. mars 2009 Med de forutsettningen vi har i norge, vil jeg si det er så godt som umulig. Kan selvsagt finnes unntak som kunne greid det, men bare det at vi har den mengden flått i skauene våre som vi har, er en hindring. Et rådyr kan gå rundt med flere TUSEN flått på seg til enhver tid, noe som forteller litt om mengden flått vi har. Et menneske med flått-bitt må oppsøke lege med en gang, for at det ikke skal gå rekti ille, å allerede der har man et problem. Når regnværet kommer, vil jeg si at det å gå rundt i kulda i våte klær i 3 uker, OGSÅ er et problem. Mennesket er ikke skapt for å leva uten redskaper, å spesielt ikke i nordiske områder. Her i nordiske områder har mennesket ALDRI levd i takt med naturen, og vi mangler de forutsettningene man trenger for å gjøre det. Da det begynte å komma folk hit for noen ti-tusner av år siden, så var dem primitive, men dog var dem primitive å ikke på bar bakke. De hadde en viss utstyrs-mengde med ting dem var avhengige av for å overleve. Mennesker har verken pels eller fett mot kulde, ingen vel-utviklede sanser å heller ikke tenner for å spise noe rett fra naturens spiss-kamer. Vi har hender for å bruke redskaper utviklet over tid, så at noen skal kunne starte på bar bakke aleine midt utti skauen, har jeg tungt for å tru fram tel noen motbeviser det. Ta med en liten sekk, å situasjonen blir en HELT annen Lenke til kommentar
Grimnar_ Skrevet 17. mars 2009 Del Skrevet 17. mars 2009 Jeg er sikker på at i en overlevelses situasjon (vår, sommer og høst) så ville en med moderat forståelse av naturen og erfaringer overleve uten veldig store problemer. BECMST: 1. Fordi en blir oppfordret til å gå til legen ved flått bitt, så kan en ikke overleve i naturen? 2. Hvem sier at en er pålagt å gå rundt i regnvær? Kan en f.eks. ikke kose deg i en selvlagd bivuakk? 3. Med en håndfull utstyr av dagens kvalitet vil jeg påstå er sykt mye bedre enn en sekk med steinalder utstyr, så dette argumentet er veldig merkelig... 4. Det er veldig mye et menneske kan spise i naturen, men det er selvfølgelig sesonger for dette også. hmmm..... med det antall skrivefeil du har i teksten din antar jeg at du ikke er over 13 år allikevel, så du har masse tid til å finne ut mer om naturens store gleder….. Lenke til kommentar
sharkbite Skrevet 18. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 18. mars 2009 hvis noen kan finne tlf.nr til jens monsen så skal jeg faen meg ringe han å spørre hva HAN ville tatt med:P Men dere, det er lett å overleve i naturen i 1 måned, er du på det rette stedet til den rette tiden på året så skal det gå som en drøm å overleve i 1 måned. det meste det blir diskuteret om her er været... lager man en gapahuk så kommer man seg unna det verste av været... litt snøre og noen kroker så får man fisk, gå i fjæren å grav etter muslinger... se å bakken å skaff nøtter å bær... serriøst, så jævlig vanskelig kan det ikke være. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 18. mars 2009 Del Skrevet 18. mars 2009 Med de forutsettningen vi har i norge, vil jeg si det er så godt som umulig. Kan selvsagt finnes unntak som kunne greid det, men bare det at vi har den mengden flått i skauene våre som vi har, er en hindring. Et rådyr kan gå rundt med flere TUSEN flått på seg til enhver tid, noe som forteller litt om mengden flått vi har. Et menneske med flått-bitt må oppsøke lege med en gang, for at det ikke skal gå rekti ille, å allerede der har man et problem. Når regnværet kommer, vil jeg si at det å gå rundt i kulda i våte klær i 3 uker, OGSÅ er et problem. Mennesket er ikke skapt for å leva uten redskaper, å spesielt ikke i nordiske områder. Her i nordiske områder har mennesket ALDRI levd i takt med naturen, og vi mangler de forutsettningene man trenger for å gjøre det. Da det begynte å komma folk hit for noen ti-tusner av år siden, så var dem primitive, men dog var dem primitive å ikke på bar bakke. De hadde en viss utstyrs-mengde med ting dem var avhengige av for å overleve. Mennesker har verken pels eller fett mot kulde, ingen vel-utviklede sanser å heller ikke tenner for å spise noe rett fra naturens spiss-kamer. Vi har hender for å bruke redskaper utviklet over tid, så at noen skal kunne starte på bar bakke aleine midt utti skauen, har jeg tungt for å tru fram tel noen motbeviser det. Ta med en liten sekk, å situasjonen blir en HELT annen nå er det ikke snakk om at man skal vandre rundt naken i skogen i en måned heller. det er snakk om en håndfull utstyr, altså ting som kniv, tau og slikt. jeg har vært en uker ute i skogen, flått har aldri vært noe problem, det har ikke soving på bakken heller. jeg vet ikke med klærne dine, men mine tørker ihvertfall etterhvert, lag bål og tørk klærne, så er de tørre ganske raskt. jeg har vært i skogen flere ganger i en uke av gangen, riktignok hadde jeg med nok mat, men de andre problemene du snakker om var aldri noe problem. jeg hadde også helt andre ting å bruke tiden på enn overlevelse og tørking av klær. Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 18. mars 2009 Del Skrevet 18. mars 2009 Kommer du deg litt vekk fra kysten og inn i landet hvor vintrene er kalde så er det ikke mye flått å se. Den viktigste bagasjen er uansett den du har på innsiden av hodet. Det er utrolig hva du kan klare med nok kunnskap og fantasi. Om du bare kunne hatt med deg klær for årstiden og *en* gjenstand utover det så kunne du fortsatt klart deg om den gjenstanden var en god kniv. Det er selvfølgelig en seriøs rævsmerter å fyre bål uten fyrtøy, eller improvisere et kokekar men jeg tror du ville savnet kniv mer. Lenke til kommentar
BECMST Skrevet 18. mars 2009 Del Skrevet 18. mars 2009 (endret) Jeg er sikker på at i en overlevelses situasjon (vår, sommer og høst) så ville en med moderat forståelse av naturen og erfaringer overleve uten veldig store problemer. BECMST: 1. Fordi en blir oppfordret til å gå til legen ved flått bitt, så kan en ikke overleve i naturen? 2. Hvem sier at en er pålagt å gå rundt i regnvær? Kan en f.eks. ikke kose deg i en selvlagd bivuakk? 3. Med en håndfull utstyr av dagens kvalitet vil jeg påstå er sykt mye bedre enn en sekk med steinalder utstyr, så dette argumentet er veldig merkelig... 4. Det er veldig mye et menneske kan spise i naturen, men det er selvfølgelig sesonger for dette også. hmmm..... med det antall skrivefeil du har i teksten din antar jeg at du ikke er over 13 år allikevel, så du har masse tid til å finne ut mer om naturens store gleder….. Uansett om en går tel lege eller ikke, så er flåttbitt like farlig. Har vel 4 typer flått, hvorav en av dem fører tel lammelser å langvarig sykdom. Hjelper ikke å bevege seg INNOVER i landet...må bevege seg NORDOVER. Har det først kommi 3 uker med piss-regn, så er det ikke tida for å ligga i en gapahuk å kose seg. man MÅ ut, å eventuell mat er ikke noe man bare går ut å henter. Det er en tidkrevende opperasjon. Og regner det nok, så blir gapahuk, bivuakk, granhytte å alt det der for dårlig. Det trekker tel seg vann, bakken trekker tel seg vann, å pluttselig er det like vått inni som uttafor. Å norsk skau er absolutt ikke no spisskammer. Man har en periode på høsten hvor det er riklig, men resten av året er det ganske dødt. Og hva med vintern? fiske-vanna er frysi igjen, bakken frossen, veden snødd ner å det er kulde-grader... Og jeg ville HELLER forsøkt meg som friluftsmenneske med litt steinalder-utstyr, enn en neva moderne utstyr. Da hadde jeg i allefall fått med litt tau, et skinn å ei øks. ps: jeg er LITT mer enn 13 år, å bruker plenty av tid hvert år i skauen. Jeg har OGSÅ liggi ei uke aleine i telt i piss-regn, å så ingen store gleder ved det, foruten at jeg slapp å treffe andre folk da. Å kan ikke tenke meg tel at det ville blitt no bedre i ei kliss våt bar-hytte uten sovepåsa å varme seg i eller tørre klær. Endret 18. mars 2009 av BECMST Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 18. mars 2009 Del Skrevet 18. mars 2009 I norge er nok mat det største problemet ja, fisk er vel det eneste du kan være rimelig sikker på å få i store nok mengder til ikke å sulte ihjel. Så en kar på tv som bygde en 'steinalderhytte'. En slags kuppelformet sak som skal være vanntett hvis du gjør det riktig. Han kappet mange tynne kvister (tenk pølsepinner på 2-3 meter) som han stakk ned i bakken og bandt sammen to og to så de laget en bue. Etter ganske mange kvister hadde han fått skjelettet til ei kuppelhytte med ståhøyde. Så brukte han tynnere kvister horisontalt. Som 'takstein' hadde han tenkt å bruke bjørkenever. Han regnet med en dags arbeid på å bli ferdig. Kommer du utenom bjørkenever hvis du skal *lage* vanntett tak av det du finner i norske skoger? Lenke til kommentar
hennanhennan Skrevet 18. mars 2009 Del Skrevet 18. mars 2009 Med de forutsettningen vi har i norge, vil jeg si det er så godt som umulig. Kan selvsagt finnes unntak som kunne greid det, men bare det at vi har den mengden flått i skauene våre som vi har, er en hindring. Et rådyr kan gå rundt med flere TUSEN flått på seg til enhver tid, noe som forteller litt om mengden flått vi har. Et menneske med flått-bitt må oppsøke lege med en gang, for at det ikke skal gå rekti ille, å allerede der har man et problem. Når regnværet kommer, vil jeg si at det å gå rundt i kulda i våte klær i 3 uker, OGSÅ er et problem. Mennesket er ikke skapt for å leva uten redskaper, å spesielt ikke i nordiske områder. Her i nordiske områder har mennesket ALDRI levd i takt med naturen, og vi mangler de forutsettningene man trenger for å gjøre det. Da det begynte å komma folk hit for noen ti-tusner av år siden, så var dem primitive, men dog var dem primitive å ikke på bar bakke. De hadde en viss utstyrs-mengde med ting dem var avhengige av for å overleve. Mennesker har verken pels eller fett mot kulde, ingen vel-utviklede sanser å heller ikke tenner for å spise noe rett fra naturens spiss-kamer. Vi har hender for å bruke redskaper utviklet over tid, så at noen skal kunne starte på bar bakke aleine midt utti skauen, har jeg tungt for å tru fram tel noen motbeviser det. Ta med en liten sekk, å situasjonen blir en HELT annen Vi mennesker kan overleve flere uker UTEN noe mat, så lenge en har vann. I Norge har man STORE mengder vann. Har en gode kunnskaper om natur/overlevelse får man dermed mat og vann( kan sette opp snares, fiske, sanke bær urten ol). Lenke til kommentar
BECMST Skrevet 18. mars 2009 Del Skrevet 18. mars 2009 Vi mennesker kan overleve flere uker UTEN noe mat, så lenge en har vann. I Norge har man STORE mengder vann. Har en gode kunnskaper om natur/overlevelse får man dermed mat og vann( kan sette opp snares, fiske, sanke bær urten ol). Å hvor mange uker i året finnes det bær sa du? Et par uker i august / september.....Urter? Har jeg aldri vært sett i granskauen. Å uansett er vel ikke sånne små sjeldene blader no å eta seg mett på. Fisk er ok. Det er lett å fange, man kan eta seg mett sjøl om det blir ensformig å lite næringsrikt. Virker som alle her tar det som en selvfølge at det er pent vær, varmt og fullt av bær hele tiden. MEN DET ER IKKE SÅNN I NORGE! Ei hytte er sikkert fint å sova i, å never høres fint ut å bruke som tak. Men skal man få tel noe skikkelig hytte, kan jeg ikke skjønne noe annet enn at man i allefall må ha ei øks å litt tau-verk å duglig med tid for å få tel no (noe det da ikke er plass tel i ei hånd). Folk på TV er gjerne litt mer forbredt med litt mer hjelpere, enn det ser ut som, så blir galt å si at alt er lett bare fordi tv-stjernene får det tel i løpet av ei 25-minutters sending. Lenke til kommentar
frevild Skrevet 18. mars 2009 Del Skrevet 18. mars 2009 Jeg er sikker på at i en overlevelses situasjon (vår, sommer og høst) så ville en med moderat forståelse av naturen og erfaringer overleve uten veldig store problemer. BECMST: 1. Fordi en blir oppfordret til å gå til legen ved flått bitt, så kan en ikke overleve i naturen? 2. Hvem sier at en er pålagt å gå rundt i regnvær? Kan en f.eks. ikke kose deg i en selvlagd bivuakk? 3. Med en håndfull utstyr av dagens kvalitet vil jeg påstå er sykt mye bedre enn en sekk med steinalder utstyr, så dette argumentet er veldig merkelig... 4. Det er veldig mye et menneske kan spise i naturen, men det er selvfølgelig sesonger for dette også. hmmm..... med det antall skrivefeil du har i teksten din antar jeg at du ikke er over 13 år allikevel, så du har masse tid til å finne ut mer om naturens store gleder….. "Kose seg i en selvlagt bivuakk"? Joda, hvis man er i skogen (ikke på fjellet), kan man saktens klare å lage en gapahuk eller granbarhytte selv uten nevneverdig verktøy. Men du kan IKKE forvente at den skal holde regnet ute i lengden, dvs. at du VIL bli våt. Og når du er våt, sliter du. Har du forsøkt å sove deg gjennom en natt i villmarken i våt tilstand? Du ligger og skjelver, og selv om det skulle være sommer, løper du faktisk betydelig risiko for å fryse ihjel. Denne risikoen øker betydelig hvis du i tillegg er sliten, typisk fordi du har fått lite mat og lite søvn flere døgn i strekk. Og man må regne med å sulte. Er det høst, kan man finne bær, men ellers vil det ikke se lyst ut. Er man heldig, vil man kunne fange noe fisk. Har man ikke med snøre og flue/sluk, må man forsøke å sperre av en bekk med vier e.l., men man skal nok være heldig om man lykkes i å fange nevneverdig med fisk. Å jakte kan man stort sett glemme, iallfall om man ikke er jeger fra før av og vet en del om jakt. En håndfull moderne utstyr er nok bedre enn en sekk med steinalderutstyr. Jeg ville antagelig ødelegge f.eks. en flintøks ganske fort da jeg ikke har noen erfaring med denslags. Men jeg tror ikke det var poenget. De som levde i steinalderen, var vant til å klare seg i villmarken med det de kunne lage selv. De hadde tross alt gjort nettopp det hele livet. De ville være oss totalt overlegne. Jeg ville tippe at de aller fleste som skulle forsøke å leve i norsk villmark én md med bare en håndfull utstyr, ville stryke med. De ville være sultne, kalde og slitne. Så ville de dø. Lenke til kommentar
BECMST Skrevet 18. mars 2009 Del Skrevet 18. mars 2009 (endret) endelig noen som har skjønt det. Men angående steinalder-folka, så trur jeg det blir feil å sammenlikne dem med en enslig nordmann aleine i skauen. For det første hadde de faste bo-settninger, å når de gikk på lenger turer, så gikk de i flokker å hadde utstyr for å nettopp værra borte lenger. De brukte telt og skinn for å isolere seg mot vær å kulde de også, og hadde du tatt i fra en av dem alt å satt han aleine telbake i granskauen, trur jeg han hadde vært ganske ferdig etter en månde dem å, sjøl om han selvsagt ville hatt et bedre grunnlag for å utnytte naturresurrser enn vi har i dag. De var ikke dyr de heller, de var primitive mennesker i et primitivt samfunn Endret 18. mars 2009 av BECMST Lenke til kommentar
Hamnli2 Skrevet 18. mars 2009 Del Skrevet 18. mars 2009 (endret) Hadde tadd med meg to lightere (en reserve altså), fiskeutstyr (snøre og krok, muligens stang), to gode kniver, helst type same, gode klær, ullgenser, ullvotter, ulllester, ullbukse, ulllue osv, ull holder deg varm selv om det er aldri så vått, en mye for stor regnjakke som improvisert vanntett hyttetak\telt og om det ikke blir for mye for deg så et lite kokekar av ett eller annet metall. Bruk JÆVLA gode sko\støvler. Om du finner deg et godt vann å fiske i så skulle det ikke være så vanskelig å overleve, vinter (om du er erfaren) som sommer. Sommer i nord-norge er enklest, lyst hele tida og relativt varmt om natten. Prøv å hold deg nært kysten, for der er det lett å finne søppel som du kan bruke, men søppel finner du uansett, bare mer rundt kysten. Ved kysten trenger du ikke ta med salt, bare kok ut sjøvann Dessuten kan du være heldig og finne en gammel robåt du kan snu på hodet og bruke som hytte (eller ved). Hold deg i skogen, ikke stikk langt opp på fjellet, har ingen fordeler. Ta med fullladet mobiltelefon som du har slådd av til du TRENGER den om noe går galt. Er ikke sikkert du har dekning der du er så avtal å ringe noen hver tredje dag eller så og fortell dem hvor du er så du får hjelp om noe skjer. Ikke gå for langt ut i villmarken, om du trenger hjelp så må hjelpemannskap finne deg. Ta med nødbluss (regner ikke det som overlevelsesutstyr). Prøv å finn deg en plass med et godt fiskevann og mobildekning, i eller nært skogen. Let etter en god plass først og gjør deg kjent med omgivelsene før du begynner på overlevelsesmåneden. Når du er i gang med måneden din så foreslår jeg å bygge en permanent sovehytte\gapahuk\igloo whatever, siden du kommer til å bli mye svakere og utmattet etterhvert (les: en dag eller to før du spyr av utmattelse om du er uerfaren). Sjekk værmeldinga før du stikker ut! Du vil ikke ha storm eller for mye regn. En måned alene kan fort bli ensomt, kanskje ta med deg en hund? Vær forberedt på å måtte dele mat da Om ikke annet kan den gå som nødproviasjon. Kanskje vil du ta med deg en katt som kan fange deg en mus eller en fugl eller to? Les opp på sesong-mat du kan spise. Sopp, bær, planter og reinlav og lignende. Stjel fugleegg for variasjon i kosten. Eller enda bedre, kråke og måse kyllinger (hva kaller du egentlig måse og kråkebarn?) Ta et par turer (eller flere) med en erfaren turkar som vet hva han gjør. Mye info å hente derfra. Ikke vær redd for å spise døde dyr du finner liggende omkring. Kok eller stek godt før du spiser. Om du blir matforgiftet så får du bare gi opp og tusle hjemover og få en lege til å se på det. Matinfeksjon kommer gradvis over 2-4 dager så du merker det i god tid om du må gi opp. Norsk fisk kan du forresten spise rå om du må (men da foreslår jeg selvfanget). Det er særlig mulig å finne en halvspist svær torsk langt uti ingenmannsland. Da er det gjerne ørna som har fiska litt mer en den trengte og levna resten til deg. Maur er grei måte å få i seg protein på, men jeg ville ikke tatt sjangsen på å spise andre insekter. Forresten bygger maurene maurtuene på sørsiden av treet hver gang så om du går deg bort kan kanskje det hjelpe deg litt Om du ser alle måkene fly inn mot land og vekk fra havet så har du storm i vente. Kjapp deg hjem i så fall! Ta med deg en solid matpakke av hermetikk eller knekkebrød eller lignende som ikke går ut på dato med det første som nødproviant om du går deg bort eller ikke får til å skaffe deg mat. Ikke ta sjangsen på å sulte i hjel Ikke ta med kjøtt, fugl eller fisk til der du sover. Lukten kan tiltrekke bjørn, ulv og rev som i bestefall vil stjele maten din. Om du trenger ved så har det ingen hensikt å hugge ned et tre, treverket vil være altfor fuktig til bål. Om du derimot har et bra bål gående så går det ann å tørke nyhugd ved ved kanten av bålet, men det er stort sett ikke verd bryet. Finn tørr ved rundtomkring. Les litt om hvordan lage et bra bål, det er nemlig en kunst! Om det blir kaldt om nettene kan du varme flate steiner ved bålet. De vil holde seg (og deg) varm i flere timer etter at bålet er slukket. Det går også ann å grave hull i bakken, legge varme steiner i bunn og på sidene og vips så har du stekovn! Har lagd lammestek i en sånn en selv Nå kommer jeg ikke på mer i slengen, men en ting til vil jeg si: Ikke gå for langt! Har ingen hensikt. En time eller to unna allfarvei er maks jeg hadde gidda å ta sjangsen på. Da får du en ekte overlevelsesopplevelse uten å sette deg selv i for mye fare. Ser nå at jeg kan bra mye om emnet egentlig Edit: Anbefaler ikke alkohol. Knall for en dag eller to, eller kanskje en uke, men drikke på glassflaske eller boks blir unødvendig tungt å bære med seg, for ikke å nevne at du vil bli beruset av å drikke det. Det er en særdeles dårlig ide når du er på overlevelsesekspedisjon. Redusert koordinasjon, avgjørelsestagning, imunforsvar osv er ikke akkurat ønskelig i en sånn situasjon Endret 18. mars 2009 av Hamnli2 Lenke til kommentar
hennanhennan Skrevet 18. mars 2009 Del Skrevet 18. mars 2009 Husk at villmarken ikke er mer en 5km(?) fra større tekniske inngrep, så du slipper å gå så langt Lenke til kommentar
Gronko Skrevet 20. mars 2009 Del Skrevet 20. mars 2009 Kult! Da er lavvoen min i villmarka! Et stort problem er mat og da ganske klart karbohydrater og fett. Fisk og småvilt er ikke noe problem med litt tålmodighet. Du kan spise ganske mye av det som vokser i skogen etter en tur i gryta, men det meste smaker vondt. Bolig er ikke noe problem. Å si noe annet er tullball. En god bivuakk er mye bedre enn et telt. Du slipper kondens og det skal regne ganske mye før du blir våt. Tau finner du i skogen om du klarer å tenke litt. Lenke til kommentar
Robocoop Skrevet 21. mars 2009 Del Skrevet 21. mars 2009 Jeg pleier å ta meg ei uke på skauen aleine hvert år, med fokus på å slappa av. Tar med kanoen, telt, sovepose, fiskestanga, ledderman, norsk flagg, 2 bokser hermetikk, stormkjøkken, ei pakke fyrstikker å ei solid kasse øl. Hadde jeg hatt tid tel å værra en månde, ville jeg tatt med akkurat det samma, og mye mere øl. Pleier forøvrig også ha med en liten mikke mus bag som jeg fyller med stein å øl, binder den i et tau, å senker den 2-3 meter ned i vannet. på den måten har man KALD øl hele tida, ettersom vannet i overflata gjerne holder over 20 grader. Å husk: ta med deg panten hjem igjen. Drar på skauen for å kose meg...ikke for å overleve på natur-innstinktene Er du alkoholiker? Lenke til kommentar
BECMST Skrevet 22. mars 2009 Del Skrevet 22. mars 2009 Jeg pleier å ta meg ei uke på skauen aleine hvert år, med fokus på å slappa av. Tar med kanoen, telt, sovepose, fiskestanga, ledderman, norsk flagg, 2 bokser hermetikk, stormkjøkken, ei pakke fyrstikker å ei solid kasse øl. Hadde jeg hatt tid tel å værra en månde, ville jeg tatt med akkurat det samma, og mye mere øl. Pleier forøvrig også ha med en liten mikke mus bag som jeg fyller med stein å øl, binder den i et tau, å senker den 2-3 meter ned i vannet. på den måten har man KALD øl hele tida, ettersom vannet i overflata gjerne holder over 20 grader. Å husk: ta med deg panten hjem igjen. Drar på skauen for å kose meg...ikke for å overleve på natur-innstinktene Er du alkoholiker? er ikke detta lit usaklig? men nei, jeg er ikke det. er du? Lenke til kommentar
BullStrike Skrevet 22. mars 2009 Del Skrevet 22. mars 2009 En Rambo-kniv! Da har du jo en kniv, noen fyrstikker, fiske krok, fiske tråd og et kmopass Eller så kan du ta med deg en mobil og et kredittkort.. ringe etter pizza Vi ringer, de bringer Lenke til kommentar
wood nymph Skrevet 22. mars 2009 Del Skrevet 22. mars 2009 I fjor hadde jeg 87 netter ute i norsk natur, og om to år (etter militæret) skal jeg til børgefjell i 2 (kanskje 3 som var planen hvis økonomien tillater det) mnd alene, så vet hvordan det er å leve i norsk natur sharkbite.. =) Nå blir jeg helt misunnelig her! Skulle gitt mye for å kunne være så mye ute i den norske naturen. Skulle gjerne ha joina Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå