Gå til innhold

1 mnd i villmarken... kunn en handfull med ting

Anbefalte innlegg

en fyrstikkeske, en kniv, og et kompass, så er hånden så og si full, så skal man klare å overleve på så lite en mnd i villmarken så skal du være god! [...]

Skulle da klart det "fint", bare at jeg hadde byttet ut kompasset med fiskesnøre og kroker, men ikke på lovlig vis i f.eks. Børgefjell og neppe på kjipeste del av vinteren. Det vill fort innebære å bygge en hytte av fredete planter, brenning av fredete trær, ulovlig fangst av dyr og fugler og en del lovbrudd til. Ikke hadde det blitt særlig behagelig heller, men om jeg ikke hadde hatt skikkelig uflaks og brukket ett bein eller fått en lei infeksjon eller noe skulle jeg da fremdeles være i fin form etter en liten måned.

Tror nok du sannsynligvis ville fryse ihjel om du skulle være en måned i villmarken med bare en fyrstikkeske, en kniv og et kompass (glem forresten kompasset, du lærer fort nok terrenget å kjenne). Og før du frøs ihjel, ville du sulte noe forferdelig.

Hvis det er sommer skulle ikke kulda være så verst egentlig mtp at man har fyrstikker. Hvis man kan litt burde ikke mat være et så veldig stort problem egentlig så lenge det er sommer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Nettene i villmarken er gjerne rimelig kalde selv om sommeren. Du vil hakke tenner, så vil du stryke med. Finner du en mengde tørr ved, klarer du deg kanskje, iallfall hvis du klarer å hugge nok ved bare med en kniv.

Skal ikke så mye til for å finne en god del tørr ved etter det jeg erfarer ;) .

Lenke til kommentar
[...]

Tror nok du sannsynligvis ville fryse ihjel om du skulle være en måned i villmarken med bare en fyrstikkeske, en kniv og et kompass (glem forresten kompasset, du lærer fort nok terrenget å kjenne). Og før du frøs ihjel, ville du sulte noe forferdelig.

[....]bare at jeg hadde byttet ut kompasset med fiskesnøre og kroker[....]

Er det virkelig ingen som makter å lese det de svarer på?

Faren for å fryse ihjel skulle nok bli det minste problemet. Det som derimot er en ganske stor utfordring er å få tak i nok karbohydrater. Det er ikke mange spiselige plantene i norsk natur, og de som er er ganske slitsomme å samle nok av og de smaker stort sett muggen rumpe alle sammen (pluss at om du ikke er så heldig å ha diaré, så blir det nok en utfordring å presse det ut igjen). Å bygge ett ganske greit krypinn er ikke vanskelig om du ikke trenger å ta hensyn til komfort og lovgivning.

Lenke til kommentar
[...]

[....]bare at jeg hadde byttet ut kompasset med fiskesnøre og kroker[....]

Er det virkelig ingen som makter å lese det de svarer på?

Faren for å fryse ihjel skulle nok bli det minste problemet. Det som derimot er en ganske stor utfordring er å få tak i nok karbohydrater. Det er ikke mange spiselige plantene i norsk natur, og de som er er ganske slitsomme å samle nok av og de smaker stort sett muggen rumpe alle sammen (pluss at om du ikke er så heldig å ha diaré, så blir det nok en utfordring å presse det ut igjen). Å bygge ett ganske greit krypinn er ikke vanskelig om du ikke trenger å ta hensyn til komfort og lovgivning.

Enig i at fiskeutstyr er viktig :) .

Lenke til kommentar

Og PLUTTSELIG begynte det å regne :D Er helt normalt å oppleve regnvær om sommern, å i løpet av en månde ville jeg i allefall tippe det kom sammen lagt 1-2 uker med regn, gjerne 3-4 dager i slengen, å når du står midt utti skauen da i kliss våte klær, 8 varmegrader, uten annet enn en kniv å en våt fyrstikk-eske, så er det sikkert veeeldig morro å værra på tur.

Er av den oppfattning at skal du værra en månde på skauen, så MÅ du ha med telt, sovepose, tannbørste, kles-skift, stormkjøkken å no etanes med næring i. man sjanser ikke på å leva på små-abbor en hel månde i strekk. Skauen er ikke som i donald, hvor ole, dole å doffen får stor feit fisk bare man roper på den, tempraturen er 21 grader døgnet rundt, huler å ferdig oppreide senge-busker stå over alt, å man har grønt grass under beina hele tida. I Norge har vi myr, røtter og stein over alt, med ei hærlig blanding av flått, huggorm, mygg å andre kosedyr luskende rundt, å bare det vil by på et kjempe-problem når man skal sove. flåtten veit man aldri hvor man har, å den kan være svært skadlig å bli bitt av.

Lenke til kommentar
Denne tråden har fint lite med hvorvidt man overlever en slik tur, men hvilke ting man vil ha med seg.

ok: siden det er u-vesentlig om man overlever eller kommer telbake med helsa i behold, ville jeg tatt med ei kasse øl, å ingen ting annet! Greier å bæra ei kasse øl med ei hånd!

Lenke til kommentar
Jeg ombestemte mitt første, holder med en mobiltelefon hvor Chuck Norris telefonummer er lagra :D

Hva skal han egentlig gjøre?

Spørsmålet er vel heller, hva er det han ikke kan gjøre?

Chuck Norris once visited "The Virgin Islands". They are now "The Islands"

Eeeeeverybody loves Raymond. Except Chuck Norris.

If you have 10 dollars, and Chuck Norris has 10 dollars.. Chuck Norris has more money than you.

Chuck Norris har telt til evigheten. To ganger.

Evolusjons teorien er bare tull. Det er en liste over alle dyr som Chuck Norris ikke har utryddet.

Når Chuck Norris tar armhevinger, så presser han ikke seg selv oppover, han presser jordkloden nedover.

Chuck Norris bruker ALDRI klokke. Han bestemmer selv hva tiden er.

Chuck Norris's hand beats a royal flush in poker.

Mange tror Amerika er et demokrati.. De har alle feil; det er et Chucktatur.

Chuck Norris stared evil in the face, it backed down.

In the beginning there were only Chuck Norris.

Jesus kan gå på vannet, Chuck Norris kan gå på Jesus.

MacGyver kan lage et fly av en kongle, en strikk og litt harpiks. Chuck Norris kan skyte ned flyet, og drepe MacGyver.

Chuck Norris kan skyte James Bond i hodet.

Chuck Norris får has på Bruce Willis i Die Hard.

It takes Chuck Norris 20 minutes to watch 60 minutes.

Hvis du søker på google: Chuck Norris getting his ass kicked; så vil du få 0 resultat. Det skjer bare ikke.

When the Boogieman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris.

Det er ingenting som egentlig kalles "Mensen", Chuck Norris besøker alle kvinner cirka en gang i måneden.

Chuck Norris doesn't go hunting.. He goes KILLING!

Chuck Norris's tears can cure cancer. Too bad he never cries.

Chuck Norris can eat a Rubix Cube, and crap it out perfectly solved.

The reason for babies crying when they are born, is because they enter the world of Chuck Norris.

Life is slowly coming back to Mars, thousands of years after Chuck Norris's last visit.

måtte bare :p

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

"Håndfull utstyr"? Døvt konsept. Du må jo ha begge hendene fri når du ferdes i villmarka. ;)

Speidern der jeg vokste opp arrangerte "jakketurer". Du kunne fylle lommene men ikke noe mer. Mulig det var ei grense for hvor store lommer du kunne ha men det husker jeg ikke...

-kniv

-drikke/kokekar

-fiskekroker og sene

-fyrtøy

Lenke til kommentar

Da jeg har et survivalkit i håndstørrelse, så ville jeg jo tatt med det. I tillegg kunne jeg ha plassert samekniven i hånden uten problemer. Kittet består i hovedsak av:

-fiskesnøre

-fiskekrok

-tampong

-vanntette fyrstikker

-snare-tråd

-en stusselig kjetting-sag

Dette med at det er så vanskelig å overleve ute; ja og nei. De utfordringene som har blitt nevnt her er ikke spesielt utfordrende. Den største utfordringen her i Norge, sommerstid(også selvsagt vinterstid) er å skaffe mat. Har prøvd meg på litt mose og granbarsuppe osv, og det smaker herk, og man får ikke følelsen av å få i seg energi.

Om det er vått og regner blir man våt, men det er overkommelig. Mange av øvelsene vi er innom så regner det som bestilt, og det er deilig å komme hjem, men allikevel kunne jeg ha vært ute lenger. Og for de som har tjenestegjort vet de at teltene som blir brukt ikke er stort bedre enn en kvisthaug. Det finnes ikke dårlig utstyr, bare dårlig utdanning...

Om du blir våt blir det ubehagelig, slitsomt og demotiverende, men ikke noen utfordring hvis du skal overleve. Hvis du kan velge å dra hjem når som helst er det klart det blir en faktor...

Lenke til kommentar

Om du skal ha no å laga granbar-suppe i, er hånden full alt, å ergo, du har for mye utstyr for å dra på tur. Jeg jeg har også vært inne tel grønn tjeneste, men vi gikk aldeles ikke ute i flere månder uten ting. Vi hadde ei alfa-pakning med blandt annet sovepose, feltrasjoner og noe tørre klær, å jeg mener at det er et must hvis du skal bo i skauen en månde i strekk. I norge må du være forbredt på å kunne oppleve 2-3 uker med regn i strekk, å jeg vil gjerne se dem som kan sova under åpen himmel å piss-regn i 6 varmegrader i 3 uker i strekk, i de samma våte klea uten mulighet for å tørke seg eller ta på tørt. man MÅ ha tilgang på et tørt kryp-inn (telt, hule, lavo, gapahuk), og en sovepåsa, sånn at man får mulighet til å få varme i kroppen, mulighet tel å få et tørt underlag, mulighet tel å tørke klær og mulighet tel å sova godt og varmt. Kroppen er avhengig av varme for å overleva, å går man rundt i kliss våte klær vil det ta mer varme enn man produserer (å det blir et dårlig regnestøkke). Det å sova mans man er iskald, er heller ikke forsvarlig eller mulig, å man KAN ikke gå en månde uten å sova.

Situasjonen hadde vært en HELT annen hvis man hadde garranti for 20 varmegrader, sol og dagslys hele turen, men slik er ikke situasjonen i norge. Her er det natt, under 10 varmegrader, regn, myr, stein og små krypdyr som er den typiske skauen.

Lenke til kommentar
Skjønner ikke hvorfor folk tar med seg fyrstikker når de kan ta med seg flintstein :/

Måtte blitt flintstav i tilfelle, men de er ekstremt dyre i forhold tel en eske fyrstikker. I tilegg tar flintstaven mye større plass enn en fyrstikk-eske, å er mye vanskligere å laga bål med. Men fordelen er jo at den tåler vann da...

Lenke til kommentar
Skjønner ikke hvorfor folk tar med seg fyrstikker når de kan ta med seg flintstein :/

Måtte blitt flintstav i tilfelle, men de er ekstremt dyre i forhold tel en eske fyrstikker. I tilegg tar flintstaven mye større plass enn en fyrstikk-eske, å er mye vanskligere å laga bål med. Men fordelen er jo at den tåler vann da...

Viss du skal være ute i naturen i en hel mnd bryr du deg svært lite om prisen på utstyret, ivhertfall når du bare skal ha en håndfull ting! Tennstål tar ikke større plass enn en fyrstikk eske, så det er bare til å ha med det. Effektiviteten er ikke like god som med fyrstikker, men i og med at du skal være uti i en mnd så har ikke tiden så mye å si. Tid har du nok av!

For noen kan løsningen være å bruke vanntette stormfyrstikker. Absolutt verdt de 29,50!

Lenke til kommentar

Nå er vel fysisk umulig å leva i takt med naturen en hel månde i strekk uten hjelpemiddler, med mindre man har gudene å miraklene på sin side. så om man har med fyrstikker, flintstav eller sveise-apparat, spiller vel ingen rolle da det egentlig er en døfødt diskusjon

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...