Gå til innhold

1 mnd i villmarken... kunn en handfull med ting


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Leatherman

Lighter

Aluminiumskopp eller lignende beholder

En liten bunt med nylonhyssing

Litt salt og pepper

Førstehjelpskit i lommebokstørrelse samt en bitteliten flaske med medisinsk sprit

En meter tynn stålwire

4x multiklekkere krok 12

4x multiklekkere krok 14

4x ufortyngede nymfer krok 10/12

4x fortyngede nymfer krok 10/12

50 meter 0.20 snøre

 

Pakker alt i alubeholderen og i den andre hånden har jeg en gooood prosjon mot

Lenke til kommentar

om du først skal leva i harmoni med myggen å gran-skauen en hel månde uten mer hjelpemiddler enn du kan bæra i ei hånd, bør du ha større kunnskaper tel området enn det du kan luke ut av et internett-forum. å har du ikke det, er det bare å glømme. du bør nok ha med deg ryggsekk i allefall.

Lenke til kommentar
Først og fremt vil jeg nå si det er det så og si umulig å overleve for en uten spesial trening for overlevelse en mnd i villmarken med bare en håndfull ting. Skal du kunne en del, noe de færreste her i norge ikke kan tør jeg påstå uten at jeg skal vri denne tråden over til en helt annen diskusjon.

Og du spurte vel om 'Hva vil DU ha med deg'? Vil de ha med det, så greit for dem. Er de som skal klare å overleve.

 

I fjor hadde jeg 87 netter ute i norsk natur, og om to år (etter militæret) skal jeg til børgefjell i 2 (kanskje 3 som var planen hvis økonomien tillater det) mnd alene, så vet hvordan det er å leve i norsk natur sharkbite.. =)

 

Spent på å høre hva du ville tatt med deg for å overleve en mnd..

 

2 eller 3 md i BF? Husk myggmiddel og salt til ørreten. Jeg har selv vært i BF, og sant å si forstår jeg ikke helt hvordan samene klarte å overleve der ute i gamle dager. Tilsvarende gjelder for Finnmarksvidda.

 

Hva er en "håndfull," forresten? Hvis jeg skulle være en måned i villmarken (la oss si i et terreng som BF) med en egentlig håndfull utstyr, ville jeg neppe ha overlevd. Jeg ville tatt med en kniv, et fyrtøy og noe snøre og håpet på det beste.

 

Ellers ville jeg ansett følgende som et minimum:

 

1) liten øks

2) kniv

3) fyrtøy

4) telt

5) kokesett (Trangia)

6) fiskestang m. tilhørende utstyr

Lenke til kommentar
Først og fremt vil jeg nå si det er det så og si umulig å overleve for en uten spesial trening for overlevelse en mnd i villmarken med bare en håndfull ting. Skal du kunne en del, noe de færreste her i norge ikke kan tør jeg påstå uten at jeg skal vri denne tråden over til en helt annen diskusjon.

 

Da biter jeg på, og lurer... hvorfor skal det være så sykt vanskelig å overleve i villmarken?

Lenke til kommentar

en fyrstikkeske, en kniv, og et kompass, så er hånden så og si full, så skal man klare å overleve på så lite en mnd i villmarken så skal du være god! De aller fleste burde da skjønne det.. Men som Frevild sier: "Hva er en "håndfull," forresten". Jeg annser det som når hånden er full, og da kan man ikke ta med masse..

 

@Frevild:

Myggmiddel og salt er noe av det som er mest prioritert ;) ang det å overleve der i gamledager så kan jeg heller ikke skjønne det helt selv, men dyrebestanden var annerledes, og skal man leve et sted, lærer man seg fort til å tilpasse stedet.

Lenke til kommentar
en fyrstikkeske, en kniv, og et kompass, så er hånden så og si full, så skal man klare å overleve på så lite en mnd i villmarken så skal du være god! [...]

 

Skulle da klart det "fint", bare at jeg hadde byttet ut kompasset med fiskesnøre og kroker, men ikke på lovlig vis i f.eks. Børgefjell og neppe på kjipeste del av vinteren. Det vill fort innebære å bygge en hytte av fredete planter, brenning av fredete trær, ulovlig fangst av dyr og fugler og en del lovbrudd til. Ikke hadde det blitt særlig behagelig heller, men om jeg ikke hadde hatt skikkelig uflaks og brukket ett bein eller fått en lei infeksjon eller noe skulle jeg da fremdeles være i fin form etter en liten måned.

Lenke til kommentar
Skulle da klart det "fint", bare at jeg hadde byttet ut kompasset med fiskesnøre og kroker, men ikke på lovlig vis i f.eks. Børgefjell og neppe på kjipeste del av vinteren. Det vill fort innebære å bygge en hytte av fredete planter, brenning av fredete trær, ulovlig fangst av dyr og fugler og en del lovbrudd til. Ikke hadde det blitt særlig behagelig heller, men om jeg ikke hadde hatt skikkelig uflaks og brukket ett bein eller fått en lei infeksjon eller noe skulle jeg da fremdeles være i fin form etter en liten måned.

 

Vel ... om du har brekker et ben eller får en såpass lei infeksjon at du ikke klarer å komme deg ut til sivilisasjonen er du vel i utgangspunktet ikke akkurat i "fin form". :ermm: Og klarer du ikke gå til folk sliter du også med å samle ved og bygge hytte, så formen blir nok ikke bedre utover i måneden...

 

Men det er et godt poeng du er inne på at den typen overlevelse folk snakker om i denne tråden fort krever lovbrudd - så det er ikke så lett å gjøre det for "moro" skyld.

Lenke til kommentar
en fyrstikkeske, en kniv, og et kompass, så er hånden så og si full, så skal man klare å overleve på så lite en mnd i villmarken så skal du være god! [...]

 

Skulle da klart det "fint", bare at jeg hadde byttet ut kompasset med fiskesnøre og kroker, men ikke på lovlig vis i f.eks. Børgefjell og neppe på kjipeste del av vinteren. Det vill fort innebære å bygge en hytte av fredete planter, brenning av fredete trær, ulovlig fangst av dyr og fugler og en del lovbrudd til. Ikke hadde det blitt særlig behagelig heller, men om jeg ikke hadde hatt skikkelig uflaks og brukket ett bein eller fått en lei infeksjon eller noe skulle jeg da fremdeles være i fin form etter en liten måned.

 

Tror nok du sannsynligvis ville fryse ihjel om du skulle være en måned i villmarken med bare en fyrstikkeske, en kniv og et kompass (glem forresten kompasset, du lærer fort nok terrenget å kjenne). Og før du frøs ihjel, ville du sulte noe forferdelig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...