Kjuagutt Skrevet 28. juli 2009 Del Skrevet 28. juli 2009 Interessant lesning. En dag jeg har bedre tid skal jeg se nærmere på det med Astekerne. Når deg gjelder jødene i Egypt er jeg ikke i tvil, har også sett flere dokumentarer blant annet en veldig bra på NRK om utgangen fra Egypt. At kristendommen er påvirket av de hedenske religionene i gamle Romeriket er vel almenn kjent, og at kristendommen har tatt symboler fra andre slik at religionen raskt kunne utvikle seg. Et sjakktrekk. Dette igjen for makten. Mennesker har lenge vært drevet av makt, mange er det fortsatt. Vi er alle brødre og søstre i Kristus, det er en god styrke for kristene. Det å kunne gå inn i en kirke ett sted du ikke er kjent, men vite at de du møter tar imot deg som en bror, er fantastisk. Foran Gud er alle like, om du er liten eller stor, svart eller hvit, han dømmer ikke etter handling, han trenger bare att du tror. Lenke til kommentar
cLoNsouL Skrevet 28. juli 2009 Del Skrevet 28. juli 2009 Jeg har på ingen måte fremlakt at 60millioner årsiden levde det andre ting på vår klode... og viss det virket sånn så må jeg bare beklage. Da er det jeg som har formulert meg feil. Og det med sauen og "fjorden" var en skrive feil. har da dysleksi og sliter litt til tider med det.... skulle være i fjor(som i et år siden). Det med 60 mill år siden var bare for å gi et exempel. Og for å svare på hva jeg tror og mener. Jeg er som sakt er "kristen", vokste opp i en kristen familie. Lever ikke i noe guds tro, lever livet fult ut med å gjøre just det som faller meg inn. Har tro på at det fins meir mellom himmel og jord en hva vi veit om. Så det hard case is, jeg tror ikke på alt bibelen forteller og jeg tror ikke på alt vitenskapsmenn har å si. Så man kan vell si jeg er nøytral.... Lenke til kommentar
olasonn Skrevet 28. juli 2009 Del Skrevet 28. juli 2009 Så det hard case is, jeg tror ikke på alt bibelen forteller og jeg tror ikke på alt vitenskapsmenn har å si. Så man kan vell si jeg er nøytral.... Men du behandler ikke begge sider likt, om du tror det. Den ene siden har påstander, den andre bevis. Det skal mere til å avfeie den andre. Hvorfor tror du at evolusjonsteorien er feil? Hva er det du ser som tusener av eksperter ikke ser? Lenke til kommentar
Kjuagutt Skrevet 28. juli 2009 Del Skrevet 28. juli 2009 Off topic: Det er bra du skriver selv om du har dyssleksi, ingenting er bedre. Har mange i familien med dyssleksi, og det var snakk om at jeg hadde det. Det å lese så mye du orker og skrive det du klarer er veldig viktig for å holde dyssleksien i sjakk;) Tilbake til selve innlegget: Visst du er kristen, men ikke lever i Guds tro, hva vil det si? For meg som kristen vil det si at jeg tror på Gud. Jeg trodde det å tro var det som gjorde deg kristen? Men siden du ikke tror på alt som står i bibelen har vel kanskje det noe med din forklaring å gjøre? Viktig å være kristisk, til bibelen, og til vitenskapsmenn. Begge kan ha feil. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-p4PIYwb6 Skrevet 28. juli 2009 Del Skrevet 28. juli 2009 Viktig å være kristisk, til bibelen, og til vitenskapsmenn. Begge kan ha feil. Det har du rett i, men du tenker kanskje på vitenskapelige teorier? Vitenskapsmenn samarbeider frem mot en teori og legger frem bevis den, kan en teori motbevises blir den forkastet og vitenskapen går fremover. Der er det ingen som sier de har sannheten uansett hva andre sier. Lenke til kommentar
cLoNsouL Skrevet 28. juli 2009 Del Skrevet 28. juli 2009 Jeg sier at det som vitenskaps folk mener er riktig i dag nu i vår tid, vil bli motbevist om hundre år fra nu. Jeg sier ikke at dette er noe som jeg er 100% sikker på. Men det er det jeg tror selv. f.eks i dag så sier vitenskaps menn at med å tolke gammle egyptiske språk/tekst så er årsken hvorfor mumier vart begravd på den måten som de veit i dag. er på grunn av at den skulle oppbevares så de kunne gjennoppstå senere. PS: Det ovenfor var et exempel og har ingen tin med "the real world" å gjøre. Så mener jeg at det er fremdeles at det er stor mulighet for at f.eks vitenskaps menn om hundre år kan finne på noe nytt om hvorfor mumier vart begravd sliks som de vart. som motbeviser hva vitenskaps menn sa for 100 år siden. Jeg mener bare at alt forandrer seg heile tiden, nye påstander heile tiden. Sier ikke at det ikke er mye de kan ha rett i.(per dags dato) Men det er bare ikke alt jeg lar meg tro på, selv om jeg syns at teoriene deres høres både interesangt og spennende. Lenke til kommentar
Buggene Skrevet 28. juli 2009 Del Skrevet 28. juli 2009 Om 1000 år fra nå tilber folk Harry Potter, siden han kan både fly på kosteskaft, og trylle. Jeg er faktisk seriøs, bare ikke god å ordlegge meg. Det finnes vel ikke bevis på noe av det som står i bibelen. Bibelen er en bok, det er også Harry Potter. Lenke til kommentar
cLoNsouL Skrevet 28. juli 2009 Del Skrevet 28. juli 2009 Off topic: Det er bra du skriver selv om du har dyssleksi, ingenting er bedre. Har mange i familien med dyssleksi, og det var snakk om at jeg hadde det. Det å lese så mye du orker og skrive det du klarer er veldig viktig for å holde dyssleksien i sjakk;) Tilbake til selve innlegget: Visst du er kristen, men ikke lever i Guds tro, hva vil det si? For meg som kristen vil det si at jeg tror på Gud. Jeg trodde det å tro var det som gjorde deg kristen? Men siden du ikke tror på alt som står i bibelen har vel kanskje det noe med din forklaring å gjøre? Viktig å være kristisk, til bibelen, og til vitenskapsmenn. Begge kan ha feil. Jeg sier ikke at jeg ikke har tro, for det har jeg på en måte.... Jeg sier at jeg ser ikke for meg Gud som en snill og vennlig mann i hvit kappe. Jeg ser ikke for meg han som et "menneske" i det heile tatt, Derfor jeg bruker at jeg tror på at det finnes meir mellom himmel og jord en hva vi veit om . Lenke til kommentar
olasonn Skrevet 28. juli 2009 Del Skrevet 28. juli 2009 Jeg sier at det som vitenskaps folk mener er riktig i dag nu i vår tid, vil bli motbevist om hundre år fra nu.Jeg sier ikke at dette er noe som jeg er 100% sikker på. Det er noe sannhet i det du sier, men det er ikke helt korrekt. Alt vil ikke bli motbevist, mye vil fortsatt stå dog litt modifisert. Evolusjonsteorien er endret noe de siste 100 år, men hovedtrekkene står fortsatt, og kommer til å fortsette å stå like støtt. Lenke til kommentar
cLoNsouL Skrevet 28. juli 2009 Del Skrevet 28. juli 2009 Jeg sier at det som vitenskaps folk mener er riktig i dag nu i vår tid, vil bli motbevist om hundre år fra nu.Jeg sier ikke at dette er noe som jeg er 100% sikker på. Det er noe sannhet i det du sier, men det er ikke helt korrekt. Alt vil ikke bli motbevist, mye vil fortsatt stå dog litt modifisert. Evolusjonsteorien er endret noe de siste 100 år, men hovedtrekkene står fortsatt, og kommer til å fortsette å stå like støtt. Dessverre så tror jeg nok at om hundre år så er det ikke så mye vitenskaps menn som forsker på fortiden, men heller hvordan vi skal overleve i fremtiden. For viss ikke menneskeheten finner ut av hva som foregår med kloden vår og finner en måte og rette ting opp på. Så er jeg ikke så sikker på at det ser så lyst ut om 100 år. med tanke på hvor mye vi har forutsaket bare på de siste 100 årene. Lenke til kommentar
olasonn Skrevet 28. juli 2009 Del Skrevet 28. juli 2009 Dessverre så tror jeg nok at om hundre år så er det ikke så mye vitenskaps menn som forsker på fortiden, men heller hvordan vi skal overleve i fremtiden.For viss ikke menneskeheten finner ut av hva som foregår med kloden vår og finner en måte og rette ting opp på. Så er jeg ikke så sikker på at det ser så lyst ut om 100 år. med tanke på hvor mye vi har forutsaket bare på de siste 100 årene. Jeg tror nok vi alltid kommer til å se tilbake, det vil alltids gjøres nye fossilfunn og det å forstå fortiden kan hjelpe oss i fremtiden. Men om folk tar til vett og aksepterer virkeligheten, så kan vi slippe å kaste bort tid med å opplyse religiøse fundamentalister. Det er synd at vi i 2009 enda må rydde opp i religiøse myter og bruke tid, krefter og penger på dette. Lenke til kommentar
cLoNsouL Skrevet 29. juli 2009 Del Skrevet 29. juli 2009 (endret) Dessverre så tror jeg nok at om hundre år så er det ikke så mye vitenskaps menn som forsker på fortiden, men heller hvordan vi skal overleve i fremtiden.For viss ikke menneskeheten finner ut av hva som foregår med kloden vår og finner en måte og rette ting opp på. Så er jeg ikke så sikker på at det ser så lyst ut om 100 år. med tanke på hvor mye vi har forutsaket bare på de siste 100 årene. Jeg tror nok vi alltid kommer til å se tilbake, det vil alltids gjøres nye fossilfunn og det å forstå fortiden kan hjelpe oss i fremtiden. Men om folk tar til vett og aksepterer virkeligheten, så kan vi slippe å kaste bort tid med å opplyse religiøse fundamentalister. Det er synd at vi i 2009 enda må rydde opp i religiøse myter og bruke tid, krefter og penger på dette. Men det er jo på grunn av at det går ikke an å forske tilbake til kristus tid og lengre tilbake , og faktisk bevise at ikke noe av det som har blitt fortalter er sant eller ikke. i så fall så skjønner ikke jeg hvordan de skal få det til. Ser ikke hvordan de skal klare og finne ut om disse miraklene som bibelen hevder har hendt, er virkelig eller ikke. For tro er jo det eneste bibelen har og gå på. Enten så tror du på det eller så gjør du det ikke, er vell opp til en vær om hva de ønsker å tro på. Tror ikke at noen vitenskaps mann kan kom og si at jeg veit at det som står i bibelen ikke har hendt, desto mindre de oppfinner en tids maskin... Endret 29. juli 2009 av cLoNsouL Lenke til kommentar
olasonn Skrevet 29. juli 2009 Del Skrevet 29. juli 2009 Men det er jo på grunn av at det går ikke an å forske tilbake til kristus tid og lengre tilbake , og faktisk bevise at ikke noe av det som har blitt fortalter er sant eller ikke. i så fall så skjønner ikke jeg hvordan de skal få det til. Ser ikke hvordan de skal klare og finne ut om disse miraklene som bibelen hevder har hendt, er virkelig eller ikke. For tro er jo det eneste bibelen har og gå på. Enten så tror du på det eller så gjør du det ikke, er vell opp til en vær om hva de ønsker å tro på. Tror ikke at noen vitenskaps mann kan kom og si at jeg veit at det som står i bibelen ikke har hendt, desto mindre de oppfinner en tids maskin... Du utelukker vel ikke at vi kan finne skrifter som kan gi nytt lys på saken? Og hvorfor skal vi finne bevis mot mirakler eller det som står skrevet i Bibelen? Det er ikke opp til de som mistror dem å motbevise dem, det er opp til de som tror på dem å bevise dem. Så lenge det ikke er bevist at mirakler skjer, så antar vi at de ikke skjer. På samme måte som vi antar at det ikke fins mammuter nå, inntil noen mot formodning har bevis for det motsatte. Er du mormoner? Hvis ikke så tror du neppe på eventyrhistorien til Joseph Smith. På samme måte som du lett kan avfeie den, da den ikke er bevist, kan vi avfeie Bibelen. Den er rett og slett ikke av interesse før noen kan legge fram beviser. Lenke til kommentar
cLoNsouL Skrevet 29. juli 2009 Del Skrevet 29. juli 2009 Men det er jo på grunn av at det går ikke an å forske tilbake til kristus tid og lengre tilbake , og faktisk bevise at ikke noe av det som har blitt fortalter er sant eller ikke. i så fall så skjønner ikke jeg hvordan de skal få det til. Ser ikke hvordan de skal klare og finne ut om disse miraklene som bibelen hevder har hendt, er virkelig eller ikke. For tro er jo det eneste bibelen har og gå på. Enten så tror du på det eller så gjør du det ikke, er vell opp til en vær om hva de ønsker å tro på. Tror ikke at noen vitenskaps mann kan kom og si at jeg veit at det som står i bibelen ikke har hendt, desto mindre de oppfinner en tids maskin... Du utelukker vel ikke at vi kan finne skrifter som kan gi nytt lys på saken? Og hvorfor skal vi finne bevis mot mirakler eller det som står skrevet i Bibelen? Det er ikke opp til de som mistror dem å motbevise dem, det er opp til de som tror på dem å bevise dem. Så lenge det ikke er bevist at mirakler skjer, så antar vi at de ikke skjer. På samme måte som vi antar at det ikke fins mammuter nå, inntil noen mot formodning har bevis for det motsatte. Er du mormoner? Hvis ikke så tror du neppe på eventyrhistorien til Joseph Smith. På samme måte som du lett kan avfeie den, da den ikke er bevist, kan vi avfeie Bibelen. Den er rett og slett ikke av interesse før noen kan legge fram beviser. Det skjer mirakler vær eneste dag, er bare hvordan du ser på dem. og om du ser på dem som mirakler eller ikke. Lenke til kommentar
olasonn Skrevet 29. juli 2009 Del Skrevet 29. juli 2009 Det skjer mirakler vær eneste dag, er bare hvordan du ser på dem. og om du ser på dem som mirakler eller ikke. Mener du noe annet med mirakel enn meg? Hvordan definerer du det? Kom gjerne med eksempler på mirakler som skjer daglig. Lenke til kommentar
cLoNsouL Skrevet 29. juli 2009 Del Skrevet 29. juli 2009 Det skjer mirakler vær eneste dag, er bare hvordan du ser på dem. og om du ser på dem som mirakler eller ikke. Mener du noe annet med mirakel enn meg? Hvordan definerer du det? Kom gjerne med eksempler på mirakler som skjer daglig. Okey, nu skal jeg forklare deg noe som skulle være heilt umulig. Om jeg hadde fortalt deg nu at jeg skal skrive nr mitt ned på en 200 seddel, og brukt den en plass i morgen. Og avtalt med deg at jeg faktisk skulle gjøre det , og den dukket opp oss deg 2 år fra nu. Du ringer nr på seddelen og utrolig nok så er det meg du kommer til, men du er trist og lei deg. La oss se, JA! på grunn av at lillesøstere din har en skjelden blod type og trenger en nyre donor. og så vises det seg at jeg faktisk har samme blod type som din syster og faktisk kan være donor. okey det der hva jo en heilt vill exempel.... men ville du sett på det som tilfeldighet eller et mirakel? Lenke til kommentar
olasonn Skrevet 29. juli 2009 Del Skrevet 29. juli 2009 (endret) Okey, nu skal jeg forklare deg noe som skulle være heilt umulig. Om jeg hadde fortalt deg nu at jeg skal skrive nr mitt ned på en 200 seddel, og brukt den en plass i morgen. Og avtalt med deg at jeg faktisk skulle gjøre det , og den dukket opp oss deg 2 år fra nu. Du ringer nr på seddelen og utrolig nok så er det meg du kommer til, men du er trist og lei deg. La oss se, JA! på grunn av at lillesøstere din har en skjelden blod type og trenger en nyre donor. og så vises det seg at jeg faktisk har samme blod type som din syster og faktisk kan være donor. okey det der hva jo en heilt vill exempel.... men ville du sett på det som tilfeldighet eller et mirakel? Så lenge det kan skje ved tilfeldighet, så er det vel ikke et mirakel. Er ikke det selve definisjonen på det? Tror du stiller litt små krav her. Det er jo kjempeliten sjanse for å førstepremie i Lotto, men det skjer jo allikevel nesten hver helg. Jeg kan fortelle en sann selvopplevd historie: På ferietur i USA i 1987 kjører jeg og familien min i bil nedover vestkysten og stopper på et øde, lite sted for å kjøpe noe å drikke. Mens vi står ved stedets eneste brusautomat kommer det en gammel dame forbi og spør om vi er tysk, siden hun hører en av oss si "ja". (hørtes vel tyskt ut) Vi sier at vi er fra Norge, og hun forteller at da hun under andre verdenskrig bodde i England hadde hun en norsk kjæreste, og han var fra samme by som oss, og det viste seg at mine foreldre kjente ham godt. Sjansen for at vi skulle møtes var liten, men det er jo ikke noe mirakel. Endret 29. juli 2009 av bornagainatheist Lenke til kommentar
cLoNsouL Skrevet 29. juli 2009 Del Skrevet 29. juli 2009 Okey, nu skal jeg forklare deg noe som skulle være heilt umulig. Om jeg hadde fortalt deg nu at jeg skal skrive nr mitt ned på en 200 seddel, og brukt den en plass i morgen. Og avtalt med deg at jeg faktisk skulle gjøre det , og den dukket opp oss deg 2 år fra nu. Du ringer nr på seddelen og utrolig nok så er det meg du kommer til, men du er trist og lei deg. La oss se, JA! på grunn av at lillesøstere din har en skjelden blod type og trenger en nyre donor. og så vises det seg at jeg faktisk har samme blod type som din syster og faktisk kan være donor. okey det der hva jo en heilt vill exempel.... men ville du sett på det som tilfeldighet eller et mirakel? Så lenge det kan skje ved tilfeldighet, så er det vel ikke et mirakel. Er ikke det selve definisjonen på det? Tror du stiller litt små krav her. Det er jo kjempeliten sjanse for å førstepremie i Lotto, men det skjer jo allikevel nesten hver helg. Jeg kan fortelle en sann selvopplevd historie: På ferietur i USA i 1987 kjører jeg og familien min i bil nedover vestkysten og stopper på et øde, lite sted for å kjøpe noe å drikke. Mens vi står ved stedets eneste brusautomat kommer det en gammel dame forbi og spør om vi er tysk, siden hun hører en av oss si "ja". (hørtes vel tyskt ut) Vi sier at vi er fra Norge, og hun forteller at da hun under andre verdenskrig bodde i England hadde hun en norsk kjæreste, og han var fra samme by som oss, og det viste seg at mine foreldre kjente ham godt. Sjansen for at vi skulle møtes var liten, men det er jo ikke noe mirakel. Du er kanskje ikke den store tillskueren av bøker, men jeg anbefaler deg og les (en samtale med gud) . Jeg vil bare ha det sakt jeg leser ikke slike bøker til vanlig... men var en nær venn av som hadde lest den og anbefalte den, den er en serie av 3. mye rare teorier . og en utrolig spesiel bok. anbefales. selv om du ikke er kristen eller har noen tro til noe større en oss selv. Lenke til kommentar
olasonn Skrevet 29. juli 2009 Del Skrevet 29. juli 2009 Du er kanskje ikke den store tillskueren av bøker, men jeg anbefaler deg og les (en samtale med gud) .Jeg vil bare ha det sakt jeg leser ikke slike bøker til vanlig... men var en nær venn av som hadde lest den og anbefalte den, den er en serie av 3. mye rare teorier . og en utrolig spesiel bok. anbefales. selv om du ikke er kristen eller har noen tro til noe større en oss selv. Jeg elsker bøker, men da jeg har begrenset med tid så er jeg selektiv til hva jeg leser. Ettersom jeg har vært sterkt kristen i 16 år av mitt voksne liv så føler jeg at jeg vet hva det er å vite om den siden. Folks opplevelser er farget av troen deres, og dette gjelder også for kristne. Men tilbake til miraklene dine. Hva slags mirakler er det som skjer daglig, som du skrev? Kan du gi meg noen eksempler? Og hvordan definerer du hva et mirakel er? (går og legger meg nå, men skal sjekke innom og svare i morgen formiddag) Lenke til kommentar
Myagos Skrevet 30. juli 2009 Del Skrevet 30. juli 2009 Hvorfor var gud redd for at mennskene skulle bygge et tårn så høyt at det nådde himmelen når han allerede vet at mennsket ikke har muligheten til å puste så høyt over bakken? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå