Gå til innhold

Får ikke tilgang til delte mapper ved kobling mellom Vista og XP

Anbefalte innlegg

Hei.

Har en maskin med Vista og en med XP, begge er 32Bit operativsystem.

De har samme arbeidsgruppe, og etter litt knoting kunne jeg se de delte mappene på begge maskinene.

Men jeg får ikke tilgang hverken lese eller skrive, uansett hvilken vei jeg går.

Mellom XP maskinen og en annen med XP på er det ikke noe problemer.

Regner med dette er noe som er enkelt å fikse, men er litt for usikker på Vista ennå til at jeg finner det i farten.

Noen tips?

Nettulf

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Merkelig at du ikke får tilgang fra Vista og inn på XP. Hva skjer når du prøver? Får du en feilmelding eller beskjed om å skrive inn brukernavn og passord? Dersom feilmelding vil jeg anbefale å restarte begge PC'ene. Over på Vista-pc'en. Du har aktivert fil og skriverdeling regner jeg med, deretter, når du deler en mappe må du gi tillatelser. Du skal få opp en boks hvor du kan skrive inn brukernavn til de du vil skal ha tilgang til mappen. Her skriver du "Alle". Deretter kan du velge om de skal lese-tilgang eller få være medeiere.

Dersom du har prøvd dette og det ikke fungerer vet jeg ikke. Jeg slet også med å dele filer mellom Vista og XP i begynnelsen, men nå har jeg fått det til, ved å gjøre det jeg skrev ovenfor. Lykke til! :thumbup:

Lenke til kommentar

Ga opp litt, måtte flytte ca. 200Gb filer med en USB disk i stedet for i flere omganger, så det tok sin tid....

Får opp en feilmelding med Ingen tilgang, Ikke tilgjengelig eller noe slikt, har ikke den maskinen på akkurat nå slik at jeg har teksten.

Om jeg deler den fellesmappen på den maskinen med Vista på, får jeg både lese og skrivetilgang til den fra XP maskinen.... Men de andre delte mappene på Vista får jeg ikke tilgang til, selv om jeg har gitt lesetilgang til Alle.

Ja ja, skal prøve igjen senere en dag, i dag er jeg alt for trøtt etter en fest i heimen som holdt på til 05, så hodet er ikke helt klart for utfordringer i dag.... ;)

Nettulf

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...