Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

støysvak luftkjøling til overklokking av e8400?

Anbefalte innlegg

prøvde å overklokke den nye pc'en med boxed kjøler noe som ikke gikk spesielt bra. forsøkte med 400mhz fsb, 3,6 ghz på cpu'n, og endte da opp med 80 celcius når jeg kjørte intelburntest.. så må da helt klart ha ny kjøler. jeg er imidlertidig veldig sensetiv til støy (stue pc), så må ha en relativt støysvak luftkjøler.... er det noen anbefalinger å hente her i forumet?

hvor høy temperatur tåler prosessoren egentlig?

min hardware...

hk: asus p5q pro

cpu: intel core2 duo e8400

ram: OCZ DDR2-1000 ReaperX hpc 2x2gb

gpu: his radeon hd 4850

psu: corsair tx 650w

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Overklokke en stuepc?

Hvor stor plass har du i høyden?

kanskje ikke en stue pc i den forstand, men den står nå iallefall i stuen for å si det sånn.. ;)

grovt målt har jeg vel maks 12 cm i "høyden" til rådighet, og en greit med klaring rundt cpu'n..

Endret av entob
Lenke til kommentar

Ikke sjekket høyden på disse, men disse kjølerene vinner alle tester.

Noctua XX-XXX

Fordeler:

- Helt stille. Selv når jeg åpner kabinettet og legger øret inn mot vifta, hører jeg ingenting.

- Meget god kjøling. Bruker den på en E8400. BIOS rapporterer at temperaturen er ca. 30 grader.

- Enkel og god montering med lettfattelige instruksjoner.

- Kjølepasta følger med.

Osv

Endret av War
Lenke til kommentar

har sett litt på disse, men er noe skeptisk til størrelse og vekt.. nesten et kg på nh-u12... :ermm: så håpte kanskje på andre forslag/erfaringer...?

Ikke sjekket høyden på disse, men disse kjølerene vinner alle tester.

Noctua XX-XXX

Fordeler:

- Helt stille. Selv når jeg åpner kabinettet og legger øret inn mot vifta, hører jeg ingenting.

- Meget god kjøling. Bruker den på en E8400. BIOS rapporterer at temperaturen er ca. 30 grader.

- Enkel og god montering med lettfattelige instruksjoner.

- Kjølepasta følger med.

Osv

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg bruker selv Noctua NH-U12P på mitt oppsett, og den er virkelig så godt som lydløs. Vekt eller størrelse har aldri vært noe problem for meg, men det kommer jo helt an på kabinettet ditt... Jeg har også P5Q Pro og E8400, og kjører CPU-en på 4GHz uten problemer. Så dersom du har plass er den absolutt å anbefale.

Det at kjøleren veier en del ble ikke noe problem for meg iallefall. Den er festet såpass godt at vekten ikke skader. Man må jo såklart være litt ekstra forsiktig ved flytting av PC-en, men det er jo en selvfølge.

hvor høy temperatur tåler prosessoren egentlig?

Intel har selv satt grensen på E8400 til 72,4*C, men selv prøver jeg å holde den rundt 60-65 full load. Dette er jo litt opp til hver enkelt, men dersom du kjøper kjøleren ovenfor tror jeg ikke temperaturene vil være noe problem. Jeg har EN GANG opplevd at CPU-en nådde 52*C med den kjøleren ;) Dette er riktignok i et godt luftet Antec Three Hundred.

Endret av Breidablik
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...