tinyjinx Skrevet 31. januar 2009 Del Skrevet 31. januar 2009 He lurer på om noen guruer der ute kan løse dette problemet for meg... Har bygget ny pc og som HK har jeg et Asus Rampage Formula, OS som jeg kjører er Vista Ultimate 64bit. Med Formula HK'et følger det et SupremeFX II lydkort som ikke duget til mitt formål. (1nuff said) I min gamle maskin (som har tatt kvelden) har jeg et "Sound Blaster X-Fi XtremeMusic 7.1 PCI Card (Model NR:SB0460)" Nå skal det først nevnes at Drivere, både "Creative" sine offisielle drivere samt moddede "PAX" drivere finnes for Vista 64bit, det er ikke der problemet ligger. Det er når disse skal installeres at problemet oppstår: "Setup is unable to detect a supported product on your system. please ensure that your product is properly installed before running this setup program" Dette er meldingen jeg får når jeg prøver å installere driverene, så problemet blir jo åpenbart enkelt: lydkortet er ikke installert riktig på hovedkortet. Jeg har hold på i X antall timer med lykt på hode å greier og saumfart HK'et etter løsninger, endevent BIOS etter svar men jeg gir snart opp og jo mere jeg tenker på det jo enklere vil det være å rett og slett kjøpe et nytt og mer kompatibelt lydkort for HK'et, men en liten del av meg klarer ikke gi slipp på X-Fi kortet som har oppfyllt alle mine behov så plettfritt i så lang tid at jeg vender meg hit til dere som et siste desperat forsøk på å redde det lille håpet som fortsatt lyser langt...langt der inne... Lenke til kommentar
Asken Skrevet 17. februar 2009 Del Skrevet 17. februar 2009 Lydkortet har vell ikke også tatt kvelden når den gammle maskinen ble ødelagt? Lenke til kommentar
tinyjinx Skrevet 25. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 25. februar 2009 io io glemte helt å sjekke denne posten Måten min andre maskin tok kvelden på skulle ikke tilsi at lydkortet ble berørt, jeg bare erklærte den død da den bootet hver gang jeg hadde skrevet login-passord, den maskinen var en etterlevning fra 90-tallet så jeg tenkte det var humant å ende dens lidelser uten stor dramatikk hehe. Når det er sagt skal jeg ikke utelukke at lydkortet er skadet på noen måte "dagens elektronikk er overfølsom". Når jeg setter kortet i PCI slotten og slår på strømmen så lyser det i den røde X-Fi strøm lampen i hjørnet på kortet. Når (Vista 64-bit) har bootet så finner den derimot ingen ny hardware, ut i fra det gjenstår det vel bare 2 ting å konkludere med: 1: Lydkortet er ødelagt... eller 2: Lydkortet er ikke riktig installert, er det ikke bare å sette inn kortet i PCI slotten å boote opp? (har merket meg endel tilkoblinger på kortet AUX_IN, SPDIF_IO, AD_EXT, og 1 umerket 4-pins og 1 umerket 8-pins tilkobling) bilder av kortet kan ses her: Box.net Må jeg kanskje bruke noen av disse tilkoblingene for at vista skal oppdage den nye maskinvaren? Eller kanskje hovedkortet rett og slett ikke er kompatibelt med lydkortet? Maskinen jeg har bygget kan ses detaljert med komponenter på youtube hvis man søker på "dsrlucky" Lenke til kommentar
Bludd Skrevet 25. februar 2009 Del Skrevet 25. februar 2009 Mener å huske at PCI-kortene til Creative ikke liker PCI-spor som bruker IRQ-sharing. Har du mange PCI-spor? Se i manualen til hovedkortet, der vil det stå hvordan IRQer deles mellom forskjellige spor. Lenke til kommentar
tinyjinx Skrevet 25. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 25. februar 2009 Mener å huske at PCI-kortene til Creative ikke liker PCI-spor som bruker IRQ-sharing. Har du mange PCI-spor? Se i manualen til hovedkortet, der vil det stå hvordan IRQer deles mellom forskjellige spor. Hmm du kan være inne på noe her... Da GRFX Kortet dekker over PCI Slot 1, har jeg kun PCI Slot 2 ledig, Slot 2 deler IRQ med LAN (8056) og PCIe x1_1 Intressant, må etterforske dette litt mer... Lenke til kommentar
tinyjinx Skrevet 25. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 25. februar 2009 I alle dager... Nå er jeg ikke noen BIOS guru akkurat men klarer å forstå det meste i BIOS, men her virker det som noe er utelatt, er det noen som kan gi et hint når det gjelder IRQ styring på Asus Rampage Formula? Kan ikke finne noe som har med IRQ å gjøre i BIOS men jeg noterer at PCIPnP (Plug And Play O/S) er satt til [No] Antar at Vista er et PnP OS men tør ikke sette alle mine penger på det siden jeg ikke kan noe om den slags ;p Eneste som hindrer meg i å teste å sette PCIPnP til [Yes] er advarselen som følger: "WARNING: Setting wrong values in below sections may cause system to malfunction." Det lyder litt skremmende så jeg trenger en 2dre hånds vurdering på dette, samt aner jeg ikke om dette hjelper meg med IRQ spørsmålet... beklager at jeg skriver lange avhandlinger, prøver bare å være så informativ og nøyaktig som jeg kan Lenke til kommentar
Bludd Skrevet 25. februar 2009 Del Skrevet 25. februar 2009 PnP OS bør være av hvis du bruker et moderne OS. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå