Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Hovedkort/strømforsyning registrerer ikke batteriet?

Anbefalte innlegg

Har en Thinkpad T60 som plutselig ikke ville startes uten å ha tilkoblet strømforsyningen, og tar jeg den ut så skrus også maskinen av.

Det som er rart er at det skjedde så plutselig, dette LED-lyset som forteller om status til batteriet har ikke varslet om noe lavt batteri-nivå, men nå blinker den plutselig hurtig oransj(hvilket vil si at batteriets gjenverende kapasitet er mindre enn 5%).

cat /proc/acpi/battery/BAT0/state gir dette:

present:				 yes
capacity state:		  ok
charging state:		  charged
present rate:			0 mW
remaining capacity:	  35120 mWh
present voltage:		 11774 mV

cat /proc/acpi/battery/BAT0/info:

present:				 yes
design capacity:		 56160 mWh
last full capacity:	  36150 mWh
battery technology:	  rechargeable
design voltage:		  10800 mV
design capacity warning: 1807 mWh
design capacity low:	 200 mWh
capacity granularity 1:  1 mWh
capacity granularity 2:  1 mWh
model number:			92P1137
serial number:			5968
battery type:			LION
OEM info:				SANYO

Her står det altså at den gjenverende batterikapasiteten skal være omtrent 36000mWh, og i så fall burde det ikke være noe problem overhodet å ha laptopen kjørende uten strømforsyning.

For å dobbeltsjekke at det ikke bare var noe "galt" med Gentoo/ACPI-installasjonen. Men den viser det samme med forskjellige kjerner, i Fedora 10. Og bare for å forsikre meg så installerte jeg Windowns også, og den viser de samme data som over.

Går det noen måte at koblingen for strømtilførsel fra batteriet er kuttet/ødelagt på en eller annen måte, samtidig som andre deler av maskinen kan lese av den faktiske batterikapasiteten?

Og i så fall, har dere noen ide på hva jeg kan gjøre med dette? En måte å få bekreftet det på, uten å måtte kjøpe et nytt batteri hadde vært fint. Eller blir det å sende den på reparasjon?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror ikke man skal stole så alt for mye på disse verdiene. Dette er bare et estimat, basert på summen av strøm som går inn til og ut fra batteriet. Det forutsetter at estimatoren er kalibrert, og kjemien er i orden.

Når batteriet blir gammelt og defekt så har estimatoren ingen verdi.

Lenke til kommentar

Har hatt det i omtrent 2 år nå. Men har omtrent _bare_ hatt den i docken. Det tar jo sikkert noe strøm det óg, men som bærbar/uten strømforsyning er den ikke brukt mange timene til sammen i hvert fall. Har bestilt batteri, så vi får se om det hjelper noe:P

Lenke til kommentar

Alder er irrelevant, jeg har IBM batterier som er 8 år gamle som ligger på rundt 40% av original kapasitet.

Det viktige er om de har blitt HELT utladet. For om de har blitt det er det ganske vanlig at de dør. En helt utladet lithium celle "dør" og kan ikke gjenopplives, ser veldig ut som om det er det som har skjedd her når man ser på dataene.

Lenke til kommentar
Alder er irrelevant ...

Da bør du kanskje korrigere Wikipedia:

A unique drawback of the Li-ion battery is that its service life is dependent upon aging ...

http://en.wikipedia.org/wiki/Lithium_ion#Shelf_life

Det er en mengde forskjellige teknologier i batterier, det er kanskje ikke relevant å sammenligne batterier med 6 års tidsforskjell. Kapasiteten er blitt vesentlig høyere i forhold til vekt og størrelse.

Lenke til kommentar
Alder er irrelevant ...

Da bør du kanskje korrigere Wikipedia:

A unique drawback of the Li-ion battery is that its service life is dependent upon aging ...

http://en.wikipedia.org/wiki/Lithium_ion#Shelf_life

Det er en mengde forskjellige teknologier i batterier, det er kanskje ikke relevant å sammenligne batterier med 6 års tidsforskjell. Kapasiteten er blitt vesentlig høyere i forhold til vekt og størrelse.

Faktisk har det ikke skjedd det helt store på batterifronten, ja alderen degenererer batteriet, men så lenge det er under 5 år, så er det sjelden en grunn til at det ikke fungerer, jeg har allerede skrevet den mest sannsynlige grunnen til at det skjedde.

Batteritypen jeg snakker om er et Lithium Ion 6 cellers 4400mah 10.8v. Det er da 8 år gammelt. Og faktisk så er de fleste 6 cellere i dag speccet rundt der, noen ligger over, andre under, men det ligger rundt der. Forskjellen ligger i hovedsak i at battereiene har blitt litt mindre (altså hver celle har blitt fysisik mindre)

Lenke til kommentar

Du virker ikke helt stødig på om alder har betydning eller ikke.

Det skal ikke være ikke mulig å utlade slike batterier helt. Nettopp fordi det er helt ødeleggende så inneholder de en beskyttelseskrets som kutter utladingen når spenningen faller under et visst nivå. Da virker det 'dødt', men det våkner til liv med en gang det lades.

På begge mine gamle laptoper ble batteriet defekt etter et par år.

Lenke til kommentar

Litium ion batterier inneholder en kjemisk prosess som ikke lar seg stanse av en eller annen krets, brukes batteriet til det er dødt, og så får ligge, eller bare får ligge veldig lenge, så dør det. Hadde siste fulle kapasitet på batteriet hans vært 2000mwh så hadde saken stilt seg helt annerledes, men et batteri dør ikke av alderen, det degenereres av alderen. STOR forskjell. Dvs, etter hvert vil det ha degenerert seg helt tomt, og da vil det være dødt, men det er en lang prosess.

Lenke til kommentar
A lithium-ion battery in use typically lasts between 2-3 years.

...

The worst condition is keeping a fully charged battery at elevated temperatures, which is the case with running laptop batteries. If used on main power, the battery inside a laptop will only last for 12-18 months.

Fra Battery University som jeg linket til lengere oppe.

Jeg går ut fra at det er et batteri i bruk vi snakker om her, ikke hvor lang tid det tar til det dør når det ligger ubrukt.

'Siste fulle kapasitet' er bare det som estimatoren sier, og den trenger jo ikke å være riktig. Hvis batteriet aldri utlades helt (i forhold til laveste brukbare kapasitet) så blir ikke estimatoren kalibrert.

Lenke til kommentar

Eller så kan du ta utgangspunkt i hva han skriver.

TAr du utgangspunkt i ting du leser, eller tar du utgangspunkt i virkeligheten og din egen erfaring her? HAr du alng erfaring med lenovo-maskiner og deres batterier? KAn du mye om litium ion batterier generelt?

Endret av Flimzes
Lenke til kommentar

Om maskinen er fra Lenovo eller Dell tviler jeg på har noen betydning. De produserer ikke batterier selv. Det er jo bare å tenke på Sony sin fadese som førte til tilbakekalling av millioner av batterier.

Mine erfaringer sammenfaller med det jeg har linket til her.

Har en viss erfaring med slike batterier i jobbsammenheng. Har skrevet software som brukes til kontroll og lading, og kalibrering av estimatoren.

Kan jo spørre deg om det samme. Ser ut som du kom noe på defensiven når det gjelder fakta.

Lenke til kommentar

JEg har erfarnig med storskala (mange hundre) thinkpads i jobbsammenheng, der det er alt fra maskiner som blir brukt kun i docking, og maskiner som blir dratt med rundt over alt. Og erfaringen sier at batteriene varer i minst 5 år, alle sammen. De som kun har stått i dock har nesten ikke mistet noenting, og så har det vært noen som har gått i stykker fordi de har blitt helt utladet. Men fellesfaktoren er at de har blitt helt utladet, eller aldri utladet, sånn at cellene ikke har fått refresha seg i det hele tatt. (mange år uten bruk)

Lenke til kommentar

Jeg kan i hvert fall svare for at batteriet kun har vært helt utladet én gang, og det var da jeg satte den i dvale og dro på ferie. Det er lenge siden nå.

Laptopen står alltid i dock, og jeg tror det med varme kan ha vært problemet her. Jeg er litt flau over dette, men jeg har aldri tenkt over å rense vifta for støv, så laptopen er nok blitt ganske varm innimellom. I tillegg så lukter det nå halveis svidd fra viften, så det er garantert vært alt for varmt her.

Spørsmålet er bare om varmeutviklingen har ødelagt batteriet, eller noe i selve pc-en, og hvordan jeg kan få sjekket dette.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...