Gå til innhold

Får ikke internett via routeren - kun direkte via fiber-boksen


Anbefalte innlegg

Har fått installert fiber fra et lokalt selskap Telag. Internett funker greit via vanlig nettverkskabel rett mellom fiber-boksen (Fiberhome AN5006) og PC. Forsøker å koble på en router men da får jeg ikke internett via denne (D-link Linksys WRT54G). Denne routeren har virket før på andre nett. Alle lamper virker som de skal, kommer inn i oppsettet på routeren. Forsøkt reset av routeren flere ganger. Tatt ut alle kabler og skrudd av strøm på alt flere ganger.

 

Eneste jeg er ørlite usikker på er om jeg skal koble routeren til fiber-boksen via "port 1" eller "console" på fiberboksen. Har prøvd begge, routeren lyser på internet uansett på de to.

 

Får altså ikke internett til noen PCer via trådløst eller kabel fra routeren.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Eneste jeg er ørlite usikker på er om jeg skal koble routeren til fiber-boksen via "port 1" eller "console" på fiberboksen. Har prøvd begge, routeren lyser på internet uansett på de to.

Bruk samme port som når du får internett med direkte tilkobling...

 

Prøv også å sette opp ruteren med samme informasjon du får i "ipconfig /all" ( i kjør, cmd) :)

Lenke til kommentar

Nå har ikke jeg fiber, så dette vet jeg ikke sikkert. Men jeg vil tro fiberboksen din er en router, og to routere etterhverandre er ingen god ide.

 

De fleste routere kan konfigureres om til et såkalt trådløst accesspunkt (som praktisk talt er en switch med antenne). Dette gjøres somregel ved å slå av DHCP funksjonaliteten i routeren, og å sette den kabelen du vanligvis setter i porten "WAN" i en av de andre portene.

 

Forresten, porten på fiberboksen din "Console" er nok ikke en port du skal bruke, den er mest sannsynligvis til diagnose og "dyp" konfigurasjon. De eneste som vanligvis bruker sånne porter er vel reperatører eller veldig avanserte brukere :)

Lenke til kommentar
Nå har ikke jeg fiber, så dette vet jeg ikke sikkert. Men jeg vil tro fiberboksen din er en router, og to routere etterhverandre er ingen god ide.

 

De fleste routere kan konfigureres om til et såkalt trådløst accesspunkt (som praktisk talt er en switch med antenne). Dette gjøres somregel ved å slå av DHCP funksjonaliteten i routeren, og å sette den kabelen du vanligvis setter i porten "WAN" i en av de andre portene.

 

Ok, høres ut som en plan. Hvordan gjør man det, hvilke ting skal jeg gjøre sånn i grove trekk i oppsettet til routeren?

Vil jeg da bare kunne koble en PC til dette trådløse aksesspunktet?

 

 

Hvilken IP får du på PC-en når du kobler den rett i fiberboksen?

 

93.124.192.114 og i parentes foretrukket. Men det kan vel være en adr som endrer seg?

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...