chris_83 Skrevet 13. februar 2009 Del Skrevet 13. februar 2009 Tror ikke det er betalt overttid... 4 uker ferie(må ta 3 uker i fellesferien) Selskapet har rundt 100 ansatte. Fikk du mer lønn etter bare noen måneder i stillingen? Lenke til kommentar
Euklid Skrevet 13. februar 2009 Del Skrevet 13. februar 2009 «Geniratingen» min var nok litt vel indirekte, la meg formulere det litt bedre: den lønnen en arbeidsgiver tilbyr vil ofte reflektere det som forventes av den man ansetter. Ligger man godt under snittet tilsier det at man kanskje ikke er ute etter de ivrigste og mest hardt-arbeidende, betaler du over millionen til en nyutdannet er signalet rimelig motsatt. Det viktigste her er kanskje at det er samsvar mellom dine ønsker og arbeidsgivers ønsker, ellers kan en fort ende opp med å enten kjede seg i en kjip jobb eller jobbe langt mer enn man er komfortabel med i en annen jobb. Lønn er ofte et langt bedre signal enn propagandaen HR-avdelingen spyr ut, alle bedrifter påstår de er ute etter de flinkeste kandidatene med en proaktiv holdning og whatnot, i all hovedsak er dette generisk bullshit som ikke er verdt papiret det er trykt på. (Jeg har prøvd begge ender av skalaen, så jeg har ikke noe fasitsvar! ) Lenke til kommentar
chris_83 Skrevet 13. februar 2009 Del Skrevet 13. februar 2009 Med tanke på at jeg skal ta en avgjørelse angående jobb tilbudet snart... Bør jeg be om noe ekstra? Lønn + mobil = dagens tilbud Burde jeg be om dagens tilbud + treningsstudio, internett eller noe annet? Lenke til kommentar
Pjotrik Skrevet 13. februar 2009 Del Skrevet 13. februar 2009 (endret) Tror ikke det er betalt overttid... 4 uker ferie(må ta 3 uker i fellesferien) Selskapet har rundt 100 ansatte. Fikk du mer lønn etter bare noen måneder i stillingen? Jeg signerte på 3xx, ble oppjustert til 4xx idet jeg startet og fikk 4xx etter noen mnd. Det er en del av 'karriereplan'-ordningen til arbeidsgiveren min (stort konsern). Det er vanlig med gratis telefon og bredbånd, samt rabatt på de tjenester/produkter selskapet produserer. I mitt tilfelle rabatt på lån, gratis/billige forsikringer osv. I ditt tilfelle er grunnlønnen såppass høy at jeg ikke ville krevd så mye mer. Du må forvente å jobbe veldig, veldig mye i starten, og det aner meg at de har satt grunnlønnen høy for å kompensere for manglende overtidsbetaling. Endret 13. februar 2009 av Pjotrik Lenke til kommentar
chris_83 Skrevet 13. februar 2009 Del Skrevet 13. februar 2009 Har snakket med sjefen og han har sagt at vi må justere lønnen ettervært... men hva det betyr... vet jeg ikke... Noen har sagt at det ofte er vanlig å justere lønnen etter prøveperioden... 3 eller 6 mnd ... og igjen 1 år etter oppstart.. Men i disse tider vet jeg ikke hva jeg skal forvente... 5% økning etter 6 eller 12 måneder? @Pjotrik: Så du jobber i bank :-) Lenke til kommentar
gorber Skrevet 13. februar 2009 Del Skrevet 13. februar 2009 Det er klart at går du på en løsning uten overtidsbetaling kan det fort hende at vi som tar første jobb i revisjon (og har overtidsbetalt) passerer deg med en viss margin ganske fort. I tillegg kan du gå på en liten smell i forhold til arbeidstid, men det er man som regel forberedt på. Mobil, internett og slikt mener jeg må være en selvfølge da det er å regne som arbeidsverktøy. Treningsstudio betyr ikke mer enn 4000 i året elns, så det er ikke av avgjørende betydning. Lenke til kommentar
chris_83 Skrevet 13. februar 2009 Del Skrevet 13. februar 2009 Enig i det... Vet at noen ved bedriften har internett, mobil, avis og treningsstudio i tillegg... Men for øyeblikket bor jeg hjemme... og har vel egentlig ikke noen store planer om å kjøpe leilighet før mot sommeren.. så trenger vel ikke avis, internett akkurat for øyeblikket.. må tenke på dette litt :-) Lenke til kommentar
gorber Skrevet 13. februar 2009 Del Skrevet 13. februar 2009 I tillegg synes jeg Pjotrik har et godt poeng rundt størrelse. Jeg tror at mulighetene for god læring er vesentlig større i store selskaper (+500 ansatte) enn i små foretak. Vi kan i tillegg spørre oss selv; ville vi selv ansatt en nyutdannet i en stillingstype som de fleste større selskaper helst ser erfarne folk i? Poenget mitt er at noen mindre foretak (ikke nødvendigvis dette) kamuflerer regnskapsmedarbeideroppgaver som controller - gjennom feil bruk av tittel. Man må passe seg at man ikke blir liggende i en skyttergrav, med en masse rutinearbeid. Det jeg tror du skal spørre om, hvis du allerede har bestemt deg for å stille krav er å be om en plan for dine første år i selskapet; lønnsutvikling, læring/kompetanse og oppfølging. Lenke til kommentar
Robocoop Skrevet 13. februar 2009 Del Skrevet 13. februar 2009 Har snakket med sjefen og han har sagt at vi må justere lønnen ettervært... men hva det betyr... vet jeg ikke... Noen har sagt at det ofte er vanlig å justere lønnen etter prøveperioden... 3 eller 6 mnd ... og igjen 1 år etter oppstart.. Men i disse tider vet jeg ikke hva jeg skal forvente... 5% økning etter 6 eller 12 måneder? @Pjotrik: Så du jobber i bank :-) Hvordan får man jobb når man skriver etterhvert som "ettervært"? Jeg skjønner ikke hva som foregår lenger i det landet her......... Lenke til kommentar
chris_83 Skrevet 13. februar 2009 Del Skrevet 13. februar 2009 Norsken min er elendig... var ikke bra da jeg flyttet til england for 5 år siden... og er ikke noe bedre nå når jeg har flyttet hjem igjen :-) Lenke til kommentar
Pjotrik Skrevet 13. februar 2009 Del Skrevet 13. februar 2009 Har snakket med sjefen og han har sagt at vi må justere lønnen ettervært... men hva det betyr... vet jeg ikke... Noen har sagt at det ofte er vanlig å justere lønnen etter prøveperioden... 3 eller 6 mnd ... og igjen 1 år etter oppstart.. Men i disse tider vet jeg ikke hva jeg skal forvente... 5% økning etter 6 eller 12 måneder? @Pjotrik: Så du jobber i bank :-) Jeg jobber i konsernstaben til et konsern som også driver bankvirksomhet, men jeg jobber ikke i selve banken 10% i året er vel det vanlige for siviløkonomer. Enig med Gorber i det han sier om at enkelte selskaper prøver å gjøre middelmådige jobber mer attraktive ved å gi fancy titler. Du sier du vil være CFO's høyre hånd - slike jobber vil aldri nyutdannede få i virksomheter av en viss størrelse. Da må man ha erfaring og kunne vise til resultater. Hvilke arbeidsoppgaver har de sagt at du får? Bonus er også fine saker Lenke til kommentar
chris_83 Skrevet 13. februar 2009 Del Skrevet 13. februar 2009 (endret) @pjotrk: Selskapet har ca 100 ansatte... så regnskap + finans er rundt 5 ansatte. Så et mindre selskap. Noe er jo også bedre enn ingenting i disse dager.. avventer selv svar fra StatoilHydro sitt Trainee program. Stilling i et mindre management consulting selskap, og et større statlig eiendomsselskap. Men skal man la en mulighet gå fordi man kanskje kan få muligheten hos noe bedre om 1, 2, 3, ... 6+ måneder? Eller skal man være kynisk og gå før en jobb, og heller hoppe av i prøve tiden hvis man ikke føler det er det man hadde trodd det var... ------- Arb. oppgavene er: Være med i rapporteringen, være med å forbedre prosesser i selskapet, bedre informasjon om økonomien og fremgangen til prosjektene til kundekontaktene, direkte kontakt med prosjektsjefene for de forskjellige kundene, hjelpe med å passe på at de som jobber med regnskapet gjør riktig arbeid. Jeg har bedt om at jeg vil ha så mye innsikt som mulig i det finansdirektøren gjør, selv om jeg ikke kan få ansvar for mange av hans arbeidsoppgaver. Så har jeg sagt at jeg vil være med å diskutere løsninger, og få en forståelse på hvorfor han gjør som han gjør... og hvorfor han tar de valgene han gjør. Han har lovt meg fullt innsyn, så langt noe ikke må holdes hemmelig av spesielle grunner som når det gjelder ansatte i selskapet etc som ikke direkte involverer meg. Han har sagt han vil ha meg, da han tror jeg har autoritet nok til å snakke direkte med mer senior ansatte i selskapet selv med liten erfaring. At jeg har initiativ, og kommer opp med løsninger selv. Så han slipper og skrive en manual hver gang han skal ha noe gjort. Han mener også at jeg er en person som tørr og spørre når jeg tror ting burde gjøres anderledes.. og at jeg kan se muligheter hvor man kan forbedre prosesser etc. Jeg har sagt klart i fra at jeg ønsker å bli utfordret og lære mye. Han har sagt det blir 30% rutine, 30% rapportering / analyse, 40% tid til å forbedre dagens løsninger, og implementere nye krav fra mor selskapet i USA / London. PS!! Selskapet er en del av et stort internasjonalt konsern... med base i New York. De er et av de største selskapene innen sin bransje med over $1.4 bill i omsetning i året. Endret 13. februar 2009 av cgsimons Lenke til kommentar
Pjotrik Skrevet 14. februar 2009 Del Skrevet 14. februar 2009 @pjotrk: Selskapet har ca 100 ansatte... så regnskap + finans er rundt 5 ansatte. Så et mindre selskap. Noe er jo også bedre enn ingenting i disse dager.. avventer selv svar fra StatoilHydro sitt Trainee program. Stilling i et mindre management consulting selskap, og et større statlig eiendomsselskap. Men skal man la en mulighet gå fordi man kanskje kan få muligheten hos noe bedre om 1, 2, 3, ... 6+ måneder? Eller skal man være kynisk og gå før en jobb, og heller hoppe av i prøve tiden hvis man ikke føler det er det man hadde trodd det var... 100 ansatte er miniputtselskap ja. Traineeprogrammet til Statoil er vel ute av rekkevidde for de fleste av oss dødelige. De får mange, mange tusen søknader på noen få stillinger. Jeg hadde ihvertfall ikke takket nei til en jobb for å se hvordan det går hos Statoil ------- Arb. oppgavene er: Være med i rapporteringen, være med å forbedre prosesser i selskapet, bedre informasjon om økonomien og fremgangen til prosjektene til kundekontaktene, direkte kontakt med prosjektsjefene for de forskjellige kundene, hjelpe med å passe på at de som jobber med regnskapet gjør riktig arbeid. Jeg har bedt om at jeg vil ha så mye innsikt som mulig i det finansdirektøren gjør, selv om jeg ikke kan få ansvar for mange av hans arbeidsoppgaver. Så har jeg sagt at jeg vil være med å diskutere løsninger, og få en forståelse på hvorfor han gjør som han gjør... og hvorfor han tar de valgene han gjør. Han har lovt meg fullt innsyn, så langt noe ikke må holdes hemmelig av spesielle grunner som når det gjelder ansatte i selskapet etc som ikke direkte involverer meg. Han har sagt han vil ha meg, da han tror jeg har autoritet nok til å snakke direkte med mer senior ansatte i selskapet selv med liten erfaring. At jeg har initiativ, og kommer opp med løsninger selv. Så han slipper og skrive en manual hver gang han skal ha noe gjort. Han mener også at jeg er en person som tørr og spørre når jeg tror ting burde gjøres anderledes.. og at jeg kan se muligheter hvor man kan forbedre prosesser etc. Jeg har sagt klart i fra at jeg ønsker å bli utfordret og lære mye. Han har sagt det blir 30% rutine, 30% rapportering / analyse, 40% tid til å forbedre dagens løsninger, og implementere nye krav fra mor selskapet i USA / London. PS!! Selskapet er en del av et stort internasjonalt konsern... med base i New York. De er et av de største selskapene innen sin bransje med over $1.4 bill i omsetning i året. Virker som en grei første jobb det der. Festtalen om arbeidsoppgaver kjøper jeg imidlertid ikke helt. Det blir litt vel mye rekrutteringsbrosjyre. Den harde realitet er at det er arbeidsoppgaver som skal utføres, og at man starter nederst. Du får helt sikkert en spennende jobb, men husk at man ikke starter som noen hotshot. Jeg har tilfeldigvis en jobb hvor jeg bl.a. på vegne av konsernet krever rapportering fra datterselskaper, samt retter krav om implementering av rutiner etc. - altså ikke så ulikt det du skal gjøre, bare på motsatt side av bordet. Slik jeg leser det du skriver om arbeidsoppgaver, samt det jeg vet om hvordan dette fungerer i praksis, gjør at jeg har et ganske godt bilde av hvordan hverdagen din kommer til å bli. Du vil rapportere månedlige regnskapstall samt øvrig styringsinformasjon til konsernet (jeg vedder på at de bruker Hyperion eller Enterprise Reporting..), og svare på spørsmål om disse fra konsernet. Dersom morselskapet er i utlandet vil det også være mye jobbing rundt forskjeller i regnskapsprinsipper, vurdering av regnskapsmessige verdier i ulike regnskapsregimer etc. Rutinebiten er antakelig knyttet til regnskap og regnskapsavslutning. Lenke til kommentar
chris_83 Skrevet 14. februar 2009 Del Skrevet 14. februar 2009 (endret) Pjotrik: Du har veldig rett. (Hyperion). Mye av rutine oppgavene, vil være rundt rapportering av regnskapet og gå inn i regnskapet før de er ferdig i slutten av månenden. For å finne feil etc som ligger i systemet, før de avslutter. Det blir også mye arbeid med å passe på at man mapper riktig konto lokalt, mot riktig konto i USA. Og at det ikke er noen differanser mellom tallene i regnskapssystemet og rapporteringssystemet... da de ikke er direkte linket. Mye av arbeidet vil være basert i Excel når det kommer til analyse, rapportering, fornying av prosesser etc. -------------- Det jeg er mest usikker på rundt en slik jobb i et mindre selskap er. - Er det bedre karrière-messig å jobbe i et større selskap, eller får man kanskje lære mer og får en bedre forståelse for hele økonomi/finans siden et mindre selskap. Da større selskaper ofte har mer spesifiserte og fokuserte stillinger/arbeidsoppgaver. - Hva er best karriere-messig med tanke på jobb tittel. Business Controller eller Business Analyst... - Større selskaper vil selvfølgelig ha flere muligheter for å bli forfremmet, men også større konkurranse innad i selskapet. - Hvordan ser andre selskaper på det, når du kommer fra et mindre selskap hvor man kanskje har fått en bredere erfaring? - I bunn og grunn hva er best for min neste jobb... vil ha lederansvar, innen økonomi, god lønn, jobber gjerne mye etc... inn i et mindre eller et større konsern? Endret 14. februar 2009 av cgsimons Lenke til kommentar
Pjotrik Skrevet 14. februar 2009 Del Skrevet 14. februar 2009 - Er det bedre karrière-messig å jobbe i et større selskap, eller får man kanskje lære mer og får en bedre forståelse for hele økonomi/finans siden et mindre selskap. Da større selskaper ofte har mer spesifiserte og fokuserte stillinger/arbeidsoppgaver. Det er fordeler og ulemper. Jeg jobber i et veldig stort finanskonsern, hvor vi jobber med problemstillinger på et veldig høyt nivå. Det er hele tiden noe nytt, og våre beslutninger og analyser har reell betydning for konsernets finansielle posisjon. Det er veldig spennende, og det er utrolig kjekt å ha erfaring fra økonomistyring i et stort selskap. På den annen side så er man en av mange. Man er dresskledd mann nr 2.388 i 7.etg fløy A. Det er et hierarkisk system hvor systemets orden er kjent for alle. CFO er en hard mann som styrer sine direktører, som igjen har sine underdirektører og slike som meg. Videre er det slik at vi ikke virkelig blir skitne på hendene. Vi skriver opp og ned milliarder her, vi omklassifiserer milliarder der, vi instruerer datterselskaper og vi rapporterer kapitaldekninger/solvens til myndigheter. Jeg ser aldri noen bankkontoer, jeg håndterer aldri noen fakturaer. Den praktiske økonomifunksjonen er i det store og hele ganske ukjent for meg. I den grad det er ønskelig å ha erfaring fra nettopp det praktiske og i den grad man ønsker korte kommandolinjer med potensielt større påvirkningskraft, så er det kanskje greiere å jobbe i et mindre selskap - Hva er best karriere-messig med tanke på jobb tittel. Business Controller eller Business Analyst... Ett fett. - Større selskaper vil selvfølgelig ha flere muligheter for å bli forfremmet, men også større konkurranse innad i selskapet. Man er mer synlig i et mindre selskap ja. - Hvordan ser andre selskaper på det, når du kommer fra et mindre selskap hvor man kanskje har fått en bredere erfaring? Starter man i et stort selskap, fortsetter man som regel å jobbe i større selskaper. Størrelsen på selskapet betyr ikke like mye som anseelsen til selskapet når man søker sin neste jobb. Kjente navn tar seg bra ut på CV'n. - I bunn og grunn hva er best for min neste jobb... vil ha lederansvar, innen økonomi, god lønn, jobber gjerne mye etc... inn i et mindre eller et større konsern? Finnes ikke noe fasitsvar på det. Lenke til kommentar
newcom Skrevet 15. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 15. februar 2009 Er det virkelig nødvendig med master utdanning i økonomi for å få de gode jobbene? Som skrevet i noen innlegg tidligere av meg, har jeg egentlig planer om å fullføre en bachelor nivå bare. Vil ikke det være nok til å få en brukbar jobb som jeg kan tjene brukbar med penger... evt tjene gode penger etter noen års erfaring? Eller er jobbsituasjonen så vanskelig (om noen år) at det nærmest blir umulig å få jobb relevant til utdanningen med bachelor i øko/admin? Lenke til kommentar
Euklid Skrevet 15. februar 2009 Del Skrevet 15. februar 2009 På ingen måte umulig å få relevant jobb, men kun bachelor er definitivt vurdert som mindreverdig i Norge – i motsetning til i en del andre land. Hindrer en fra å få de morsomste jobbene til å begynne med, og kan bremse utvikling etter hvert. Avhenger av hva man sikter etter, om de jobbene man trenger master for ikke er noe man er interessert i kan man gjerne droppe videre studier. Lenke til kommentar
Robocoop Skrevet 15. februar 2009 Del Skrevet 15. februar 2009 Hvem som helst kan suse seg gjennom en bachelor i Norge. Master også etterhvert.............. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå