kingpin21 Skrevet 16. april 2003 Del Skrevet 16. april 2003 Har kjøpt med en nytt hovedkort av merke Abit NV7-133R. Når jeg skal starte opp pc`en for jeg bare BIOS ROM checksum error. Insert systemdisk and press enter. Noen som vet hva dette kan være ? Jeg har prøvd å sette in disketten som følger med hovedkortet, men den funker ikke. Alle tips mottas med glede. Lenke til kommentar
P@rm@nn Skrevet 16. april 2003 Del Skrevet 16. april 2003 Hva skjer om du setter i en systemdisk og presser enter? Ps Med systemdisk menes floppy/hardisk/cd man kan boote fra. Prøv å lag en win98 oppstartsdisket og sett den i. Har du windows innstalert på en av hardiskene? Så ville jeg uansett flashet BIOS. Lenke til kommentar
B|2bb3r Skrevet 16. april 2003 Del Skrevet 16. april 2003 som han over sier: Bruk en systemdisket og sett opp systemet ditt. Når du bytter HK så må du uansett reinstalere OS'et ditt, ihvertfall når du bytter fra en type til et annet. Lenke til kommentar
kingpin21 Skrevet 16. april 2003 Forfatter Del Skrevet 16. april 2003 Jeg har prøvd med, Windows oppstartdiskett + har lagt den siste Bios`en på en diskett også. Men ingenting funker. Kan Bios være helt borte på kortet ? Lenke til kommentar
P@rm@nn Skrevet 16. april 2003 Del Skrevet 16. april 2003 Da hadde du ikke klart å bote så langt. Det hjelper ikke å laste ned biosen og legge den på en disk, du må foreta en flashing også. Hvordan du gjør det med dit kort vet jeg ikke helt, men de har det sikkert greit forklart enten på hjemmesiden deres eller i manualen. Det vanlige er at man laster ned 2 filer. Den ene er selve den nye biosen, og den andre er flasheverktøyet. Flasheverktøyet er egentlig flere filer de har komprimert til en fil, så da må man "brenne den ut" på disken, det gjøres ved et verktøy som f.eks DiskWrite. Noen ganger har man i flashe vertøyet når man starter opp så vil den boote fra den så ber den deg ta i disketten med den nye biosen. Noen gagner må du først boote opp med en win98 oppstartsdisk og så åpne flashevertøyet manuelt. Så vil den flashe biosen før den ber deg restarte. Men dette er bare en måte det kan fungere på, les hvordan du skal gjøre det på deres hjemmeside. Du sa du hadde prøvd med windows oppstartsdisk, hva skjedde da? Om ingenting skjeded er du sikker på at alle disker , disketsjasjoner o.l er korekt montert? Og at floppy er først i boot rekkefølgen, så Cd rom så hardisk(!viktig). Det stilles i BIOS. Lenke til kommentar
kingpin21 Skrevet 21. april 2003 Forfatter Del Skrevet 21. april 2003 Alt av hardisker, cd-rom, dvd, floppy er koblet riktig. Når jeg prøvde med en sytemdisk så stod det bare det samme hele tiden. Problemet er bare at jeg ikke kommer inn i Bios i det hele tatt. Alt dette skjer før jeg må presse del knappen. Noen som har hatt samme problem ? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå