Gå til innhold

lydkort m/ firewire

Anbefalte innlegg

Så ett annet innlegg hvor dere skrev at lydkort med firewire fungerte godt nok, som erstatter for bare firewirekort. Var på komplett.no og kikket, men her varierer jo prisene fra ca. 700 - 2500. Er det lydkortet som er forskjellen i disse prisforskjellene eller er det variabel kvalitet på firewire også?

Er f.eks lydkortet:

"Creative Soundblaster Audigy Player Lydkort PCI med Firewire, Bulk" til kr 735,- godt nok dor å kjøre filmen inn og ut fra pc'n, eller hvor mye må jeg innvestere for å få brukbar kvalitet?

Har en 1.0 Ghz, 128 Mb.

På forhånd takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Firewire (IEEE-1394) og USB (IEEE-1284) er to forskjellige standarer med forskjellig max hastighet. Firewire har som nevnt en maxhastighet på 400Mbps, men hastigheten er ikke "hardkodet". Mener å huske maxhastigheten til USB(1.0) er 11Mbps, men denne er heller ikke "hardkodet". Hastigheten endres dynamisk avhengig av behov. Evt hastighetsproblemer på Firewire porten skyldes nok problemer/hastighet på annen hardware.

Når det gjelder det opprinnelige spørsmålet: Firewire er grensesnittet for overføring av (i dette tilfellet) film fra kamera til pc og omvendt. Filmen overføres som rådata, så kvaliteten på overført film er det samme som kilden, uavhengig av pris/kvalitet på Firewirekortet.

Audigy skal derfor være like bra til overføring av film, uansett modell, men jeg har registrert enkelte rapporterer ytelses problemer (som resulterer i frame-drops) med dette kortet. Vet ikke hva det skyldes, eller om det faktisk stemmer. Kan ikke gi deg noe råd ang dette kortet, men hører ellers sjeldent om problemer av denne type på andre kort. Stand-alone Firewire-kort er jo blitt veldig rimelige, så jeg ville trolig valgt å holde lyd/Firewire adskillt.

- Pulsar

[ Denne Melding var redigert av: Pulsar på 2002-01-20 04:43 ]

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-01-20 04:40, Pulsar skrev:

..snip..

Audigy skal derfor være like bra til overføring av film, uansett modell, men jeg har registrert enkelte rapporterer ytelses problemer (som resulterer i frame-drops) med dette kortet. Vet ikke hva det skyldes, eller om det faktisk stemmer. Kan ikke gi deg noe råd ang dette kortet, men hører ellers sjeldent om problemer av denne type på andre kort. Stand-alone Firewire-kort er jo blitt veldig rimelige, så jeg ville trolig valgt å holde lyd/Firewire adskillt.

- Pulsar

[ Denne Melding var redigert av: Pulsar på 2002-01-20 04:43 ]

En test viser at firewiren på audigy er ikke like kjapp som et dedikert firewire-kort. Men om det er for tregt til å brukes til videocapture uten frame drops vites ikke. Har både studio dv og audigy selv, men har så langt kun brukt studio dv-interfacet.

http://www4.tomshardware.com/video/01q3/01.../audigy-13.html

Lenke til kommentar

Gjorde en test med SB Audigy's firewire. Denne funket helt fint mot mitt Canon DV450i. Ble ikke plaget med frame drop.

Som sagt over er ytelsen litt lavere på dette kortet målt mot tradisjonelle firewirekort. Flaskehalsen ligger oftest ikke i overføringen, men i HD'ene.

HD må være istand til å ta imot eller levere minst 3600 Kb/s for å kunne håndtere datamengden fra DV-kameraet.

Nedlasting går greit fra 3600 og over, mens opplasting til DV-kamera vil bli et problem. Jeg vil si at 10000 Kb/s eller mer vil garantere god overførsel

Yoda

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...