Gå til innhold

External clock det samme som FSB?

A-Dawg

Anbefalte innlegg

Jeg sjekket nettopp hardware controll og så på "computer hardware details".

Det kommer frem av info at jeg har 1733Ghz prosessor (pentium M 740) med External clock 400Mhz.

På intel sine sider leser jeg at FSB på pentium M 740, 1733Ghz skal være 533Mhz.

Prosessoren funker med andre ord ikke optimalt med 400MHz? hvis external clock er det samme som FSB?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er hastigheten på minnebussen. Hvis minnet ditt er på 400Mhz så vil "External Clock" også være på 400Mhz. Din PC kjører nok forhold 4:3 mellom FSB og Memory. 400/3 = 133Mhz, 133Mhz x4 = 533Mhz så ingen fare der.

PS: Prosessoren din er nok på 1733Mhz eller 1.73Ghz ;)

Lenke til kommentar
Det er hastigheten på minnebussen. Hvis minnet ditt er på 400Mhz så vil "External Clock" også være på 400Mhz. Din PC kjører nok forhold 4:3 mellom FSB og Memory. 400/3 = 133Mhz, 133Mhz x4 = 533Mhz så ingen fare der.

PS: Prosessoren din er nok på 1733Mhz eller 1.73Ghz ;)

1733Mhz ja ;) takker. Ved kjøp av ny prosessor vil ikke dette by på problemer? Må jeg inn i bios for å skifte noe hvis jeg bytter ut 1.73Ghz 533Mhz mot 2.13Ghz 533Mhz?

Lenke til kommentar

Hvis FSB-en er lik så må du ikke skifte på noe i det hele tatt, da har prosessorene bare forskjellig multiplikator. BIOS pleier vel strengt tatt å justere slike ting automatisk også. Bare husk på å oppdatere BIOS (om nødvendig) før du bytter CPU. Litt kjedelig å sette inn en ny CPU og finne ut at du må inn med den gamle igjen for å oppdatere PCen slik at den vil fungere. Aller viktigst er nok å sjekke om CPUen er i det hele tatt støttet først.

Lykke til! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...