hakonvl Skrevet 31. januar 2009 Del Skrevet 31. januar 2009 Hei! Driver å lager en nettside til "klanen" jeg er med i p TM, men sliter med en liten feil... <?php $root = $_SERVER['DOCUMENT_ROOT']; $domene = $_SERVER['SERVER_NAME']; include $root . '/fy/config.php'; include $root . '/fy/funksjoner.inc.php'; include $root . '/fy/tekst/forside.inc.php'; include $root . '/fy/tekst/meny.inc.php'; $meny = $forside . '<br />' . $devfo ; $tittel = 'Index'; //henter nyhetene //$innhold = ' kobleTil() ;//kobla til $sql = "SELECT * FROM nyheter"; $resultat = mysql_query($sql, $tilkobling); while ( $rad = mysql_fetch_array($resultat) ) { //behandler dataen $id = $rad['nyhetsID']; $tittel = $rad['tittel']; $dato = $rad['dato']; $forfatter = $rad['forfatter']; $ingress = $rad['ingress']; $tekst = $tekst['tekst']; $mer = $rad['ja']; echo "<table tableborder='0'>"; echo "<tr>"; echo "<td>"; echo "<strong><h2>$tittel</h2></strong><h4> av $forfatter, $dato </h4>"; echo "</td> </tr><tr><td>"; echo $ingress ; echo "</td></tr>"; if ($mer == 'ja') { echo '<a href="$domene/fy/nyheter.php?$id</a>'; }; include $root . '/fy/tpl/hoved.tpl'; ?> Kansje et latterlig problem egentlig, men er ganske fersk innen emnet. Ser dere noe andre feil/ting som kan være bedre så hadde det vært fint om dere sa i fra og Lenke til kommentar
Jonas Skrevet 31. januar 2009 Del Skrevet 31. januar 2009 Du har glemt å lukke løkken din. Lenke til kommentar
hakonvl Skrevet 31. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 31. januar 2009 (endret) *flau* Takk, men nå får jeg bare Parse error: parse error in F:\PortableApps\xampp\htdocs\FY\index.php on line 19 Mulig det har noe med databasen og gjøre, skal sjekke om alt er riktig. Edit: Databasen er riktig Endret 31. januar 2009 av Rockie Lenke til kommentar
Wackamole Skrevet 31. januar 2009 Del Skrevet 31. januar 2009 Nå vet jeg ikke om det har noe og si, men jeg bruker og droppe mellomrom mellom "while og (" altså while( $row = mysql_fetch_array($query) ); Lenke til kommentar
Epower Skrevet 31. januar 2009 Del Skrevet 31. januar 2009 Du skal ikke ha semikolon etter } Lenke til kommentar
Jonas Skrevet 31. januar 2009 Del Skrevet 31. januar 2009 (endret) Men det er likevel ikke det som forårsaker feilmeldingen. Semikolon skal egentlig ikke brukes etter brackets, men siden PHP tillater tomme linjer, så funker det. Gyldig kode: <?php if ( true ) { // ... };;; ?> Endret 31. januar 2009 av Jonas Lenke til kommentar
hakonvl Skrevet 31. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 31. januar 2009 Like dødt enda, selv om jeg kommenterer bort linje 19 (og 18 for den sags skyld) Er det noe annet måte og hente ut data fra mysql databaser? Lenke til kommentar
Martin A. Skrevet 31. januar 2009 Del Skrevet 31. januar 2009 Prøv å fjern hele løkka (mellom while() og }), og se om feilmeldingen kommer da også. Lenke til kommentar
hakonvl Skrevet 31. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 31. januar 2009 (endret) Edit 2: Får ikke noen errorer lengre, men bare hvit skerm. Koden ser sånn ut: <?php $root = $_SERVER['DOCUMENT_ROOT']; include $root . '/fy/funksjoner.inc.php'; include $root . '/fy/config.php'; $tilkobling = mysql_connect($vert, $bruker, $passord); mysql_select_db("prosjekt_database", $tilkobling); $sql = "SELECT * FROM `nyheter`"; $resultat = mysql_query($sql, $tilkobling); while ($rad = mysql_fetch_array($resultat)) { //henter en og en rad som en assosiativ matrise $dato = $rad['dato']; $tittel = $rad['tittel']; $ingress = $rad['ingress']; $forfatter = $rad['forfatter']; $mer = $rad['mer']; echo "<table border='0'> <tr><td><h2>$tittel</h2> <h4> av $forfatter - $dato<br /></td></tr>"; echo "<tr><td>$ingress</td></tr>"; } echo "avslutter php dokumentet"; ?> Endret 31. januar 2009 av Rockie Lenke til kommentar
Martin A. Skrevet 31. januar 2009 Del Skrevet 31. januar 2009 error_reporting( E_ALL ); på toppen, og echo mysql_error() på bunnen. Lenke til kommentar
hakonvl Skrevet 31. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 31. januar 2009 Ikke noe mer errorer. Er det noe feil med while løkken, siden den kobler til databasen men ikke kan skrive noe ut av de som er i løkken? Klarer ikke en gang og skrive ut noe jeg hardkoder der. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå