Gå til innhold

Hjelp! Rottweiler valp 9 uker, kan den være hjemme alene?


Anbefalte innlegg

Vi har hatt en rottweiler valp i 1 uke nå. Den er 9 uker. Den er allerede blitt godt hjemmekjær og tøff av seg. Men så kommer hverdagen plutselig inn der vi nå har hatt kraftig missforståelse oss voksne imellom..... Vi har ingen til å passe den når vi skal på jobb og skole.

 

Fra og med Tirsdag må vi eventuelt la den bli hjemme... Vi har trent på burtrening allerede og det går greit så lenge den sover i buret. Da koser den seg masse... Men når den våkner vil den ut og uler dem små hjerteskjærende skrikene sine... Så kan den plutselig bli rolig og sovne igjen en stund før den uler litt igjen osv...Vi er bekymret for at for eksempel 4-5 timer alene kan bli skremmendes eller gjøre valpen nervøs.

 

 

Er det normal prosedyre og la valpene bli hjemme når folk skal på jobb og skole?

Har hatt valpen på jobben 1 uke, men fikk bare lov til å ha han der 1 uke så nå sitter vi fint i det.

Ingen til å passe den.. Bare til å lufte den innimellom.

 

Så spørsmålet blir.. er det hjerteløst å prøve å la valpen være hjemme 2-3 dager pr uke ca 4-5 timer?

Vi kan sikkert få noen til å komme innom sånn innimellom og lufte den imellomtiden, men å få noen til å passe den på fulltid mens vi er på jobb og skole er umulig for oss.

 

Noen tips eller erfaringer?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det lureste og det som fungerer best er nok å gradvis tilvenne valpen å være hjemme alene. Akkurat som med bilturer. La valpen være hjemme f.eks når du bare skal en liten tur ut. Øk etterhvert lengden på hvor lenge du er borte uten at hunden får tilsyn av deg. Bruk gjerne en fast frase du sier hver gang du blir borte en stund. Av en eller annen grunn vet hunden min at når jeg sier "Være flink gutt å bli hjemme å passe huset" så forstår han at han får huset for seg selv og slår seg til ro med det. Hunden min er riktignok aldri i bur hjemme. Har hørt at man etterhvert som valpen vokser skal la den få gå rundt i huset og gjøre seg godt kjent. Dermed føler den at den har kontroll på huset/territoriet og slår seg til ro.

 

Husk også å rose hunden med godbit og litt lek hver gang du kommer hjem!

Lenke til kommentar

Ingen valper på ni uker bør være alene hjemme så lenge. Har dere ikke mulighet til å sende den i sånn "hundebarnehage" de timene dere må være borte fra den?

Den klarer ikke å holde på hverken tiss eller bæsj så lenge, og jeg ville synes det er veldig dårlig gjort om dere tvinger den til å ligge i et bur så lenge alene.

 

Det beste er å kunne bruke tid slik at man lærer dem til å være rolige alene hjemme, ikke tvinge dem til å skrike seg slitne så de bare gir opp. En trygg og rolig hund er jo det vi alle vil ha :)

Jeg ville prøvd alle mulige løsninger før jeg valgte å bare dra fra den hvertfall..

Lenke til kommentar

Det at den kan bli hjemme 4-5 timer blir ikke noe problem, men før du går og når du kommer hjem bør den både luftes og lekes litt med. Skrike vil den men hvis du vil ha bort bjeffing of piping så lærer den at den ikke oppnår noe ved det for dere kommer alltid tilbake uansett. Et lite tyggebein i buret kan være greit som den bare har tilgang på når dne er hjemme alene. Da vil den føle at det er ekstra positivt når den er alene også vil den ha tidsfordriv.

 

håper det hjalp ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...