KVTL Skrevet 31. januar 2009 Del Skrevet 31. januar 2009 (endret) Oppstartsprisen til vanlige telefoner (og mobiler for jeg) er 5 kr, mens minuttaksten er 1 kr. Når det gjelder navnet på den rød, så heter den Riks og ikke Røst. Men dette kan dere sikkert rette på etter at dere har kommet dere etter by turen Ellers så er disse nå verneverdig, og det finnes vel bare litt over 100 stk igjen. Ellers så kan det nevnes at før så kunne man taste en kode før utenlandsnummeret, så fikk man ringe gratis til utlandet. Men dette fungerer dessverre ikke lenger. Edit: Genial retrotest. Endret 31. januar 2009 av KVTL Lenke til kommentar
Kakebakelate Skrevet 31. januar 2009 Del Skrevet 31. januar 2009 Måtte le litt når jeg så hva det var som ble testet. Artig test og noe litt utenom det vanlige Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 31. januar 2009 Del Skrevet 31. januar 2009 Denne artikkelen samt, wheelman sin fra i går gir meg håp om at det enda ikke er for seint for nettverket. Lenke til kommentar
Coffey Skrevet 31. januar 2009 Del Skrevet 31. januar 2009 Faktisk, vi har en av disse "Riks"ene rett her borte i bygda mi på litt over 2500 mennesker Morsom artikkel, forresten. Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 31. januar 2009 Del Skrevet 31. januar 2009 Her i byen er det vell mest utlendinger som bruker slike. For der bli plustelig telefonkiosken lønnsom (om man ikke har fasttelefon). Billigste måt å ringe til mange steder i verden er telefonkort. Disse fungerer slik at man ringer et 800 (altså gratis) nummer for deretter å taste inn en kode. Men, og her kommer tingen, de norske operatørene er såpass sleipe at gratisnummer av type 800 bare er gratis fra fasttelefon og telefonkiosk. Ringer man fra mobil betaler man vanlig samtalepris. Ringer man til litt "uvanlige" land i utlandet, og ikke har fasttelefon, så er kobinasjonen telefonkiosk og telefonkort absolutt billigste løsning. Og jeg tipper det er hovedårsaken til at telefonkiosker faktisk enda eksisterer. Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 31. januar 2009 Del Skrevet 31. januar 2009 Ut ifra prislista til telenor kan telefonkiosk faktisk være billigere enn mobil også for innenlandssamtaler, hvertfall om man har telekort og ringer til fasttelefoner på laveste takst (kveld/helg). Eks: For en 5 min samtale blir minuttpris 0,84 kr For en 30 min samtale blir minuttpris 0,34 kr Minuttprisen blir altså vesentlig lavere ved lengre samtaler, og 34 øre/min er ikke så gæli da, mange har dyre mobilabbonement (særlig kontantkort) som ville gitt langt høyere pris. Ellers skulle jeg gjerne sett en statistikk over hva slags brukere som benytter telefonkiosk. Eldre, turister, uheldige som har glemt mobil/flatt batteri, kriminelle... Lenke til kommentar
Lakus Skrevet 31. januar 2009 Del Skrevet 31. januar 2009 Kunne ikke tro mine egne øyne der jeg så testen fra forumet. En test av telefonkiosker? Det må det være første gang jeg ser. Lenke til kommentar
ignoreme Skrevet 31. januar 2009 Del Skrevet 31. januar 2009 Artig test, må da være den første av sitt slag? Artig med noe uvanlig! Lenke til kommentar
tankboy Skrevet 31. januar 2009 Del Skrevet 31. januar 2009 Vil bare bekrefte at den røde telefonkiosken heter "Riks". Lenke til kommentar
Smif Skrevet 31. januar 2009 Del Skrevet 31. januar 2009 Det neste bil vel test av telefon på fly? Stå på! Koselig lesning. Lenke til kommentar
kjeLL// Skrevet 31. januar 2009 Del Skrevet 31. januar 2009 beste jeg har lest fra tek netverket på LENGE! takker og bukker =) Lenke til kommentar
Jo Are Skrevet 31. januar 2009 Del Skrevet 31. januar 2009 Står faktisk en rød en her i byen, Sandnessjøen. Søkte ly for en hagel byge der for noen uker siden Lenke til kommentar
plankeby Skrevet 31. januar 2009 Del Skrevet 31. januar 2009 Et av problemene for telefonkiosker er nok at den generelle hærverklysten har økt betraktelig i Norge dem siste 10 åra. Altfor mange er blitt kyniske og ødelegger tjenenester for offentligheten, f.eks. hvordan tog og trikk sliter med stadig mer hærverk og hvordan behovet for overvåking øker. Telenor valgte i 2000 eller 2001 å øke ringeprisene på telefonkiosker kraftig. Husker selv jeg brukte telefonkiosk fremfor mobil som student på den tiden, siden mobilprisene da var høye. Så kom dem stor oppjusteringen av pris fra telefonkiosk og bruken av telefonkiosk ble kuttet ut for min del. Lenke til kommentar
Toast Is Pimp! Skrevet 31. januar 2009 Del Skrevet 31. januar 2009 Husker når vi hadde en rød Kiosk i vår bygd. Men nå er den borte... Forsvant vell for 10 år siden eller mer... Lenke til kommentar
Gjest Skrevet 31. januar 2009 Del Skrevet 31. januar 2009 han som snakker i telefon på det siste bildet der ligner på han i superbad Lenke til kommentar
Goliath Skrevet 31. januar 2009 Del Skrevet 31. januar 2009 Disse røde telefonkioskene, som heter "Røst", ble designet i 1932, rundt 20 år etter at telefonkioskene dukket opp på gatene.Man er ganske god når man designer en telefonkiosk 20 år etter at den har vært i bruk Lenke til kommentar
- Slaktarn - Skrevet 31. januar 2009 Del Skrevet 31. januar 2009 Lite å gjøre i kulda ? Lenke til kommentar
magio Skrevet 31. januar 2009 Del Skrevet 31. januar 2009 Det står en rød kiosk ved klosteret på vei utover mot nordnes mener jeg Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 31. januar 2009 Del Skrevet 31. januar 2009 Hva med en test av de vanlige telefonene man fikk utdelt av Televerket før i tiden? Det var jo flere versjoner opp gjennom tidene, så her er det muligheter for sammenligninger av talekvalitet og greier Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 31. januar 2009 Del Skrevet 31. januar 2009 Telefonene er laget i metall, og virker solide. Metall kan være så mangt. Litt mer spesifikt så er dette rustfritt stål. Sannsynligvis 18/10-stål siden det er veldig vanlig for utendørs konstruksjoner som ikke trenger å tåle saltvann eller syre, og heller ikke ekstreme påkjenninger (slik som f.eks bolter i krankonstruksjoner). 18/10 står for 18% krom og 10% nikkel. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg