Gå til innhold

test av skarphet på forskjellige objektiv og blenderverdi.

Anbefalte innlegg

Tok en liten test av kit-objektivet mitt, Nikkor 18-55 og min faste 50 1,8.

50mm f/1,8 @ f/5,6

18 - 55mm @ 50mm f/5,6

50mm f/1,8 @ f/5,6 100%

18 - 55mm @ 50mm f/5,6 100%

Testet også Nikon 12 - 24mm f/4 mot kit-objektivet på 18mm, men her skjedde ett eller annet uforklarlig, så det får jeg heller legge ut en annen gang.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fastoptikken ser umiddelbart mye skarpere ut - men traff du samme fokusplan med begge to? Måtte selv ta opp mot et dusin bilder med hvert objektiv før jeg syntes jeg hadde truffet like godt..

Edit: fokusplan, ikke punkt. ;)

Endret av Trondster
Lenke til kommentar
Det uforklarlige kan være at en del vidvinkelobjektiver gjerne er pittelitt videre på samme mm sett mot en del standardzoomer. Oly 11-22 er f.eks. rundt 1.1mm videre på 14mm enn 14-54.

Nei, det uforklarlige var at jeg ikke klarte å åpne det ene bildet. Men du har rett, 12 - 24 var litt videre.

Fastoptikken ser umiddelbart mye skarpere ut - men traff du samme fokusplan med begge to? Måtte selv ta opp mot et dusin bilder med hvert objektiv før jeg syntes jeg hadde truffet like godt..

Edit: fokusplan, ikke punkt. ;)

Jeg vet egentlig ikke noe særlig mer enn deg om jeg har truffet. Med 50mm ser det nå ut som om det er der jeg ville (nå satt jeg jo fokusen manuellt også, da). Kit-objektivet var egentlig ganske skuffende, men jeg finner ikke noen skarpere punkt på bildet enn det jeg har tatt utsnitt av...så da har jeg vel truffet?

Lenke til kommentar

Tror jeg skal ta med et ark på skrå med passende mønster i alle mine videre objektivtester, gjerne samme mønster man bruker i fokustester - så blir det lettere å se hvor fokusplanet landet:

50-1p8-mf.jpg

..Selv om det ikke alltid blir så enkelt å avlese som her, så burde noe sånt hjelpe veldig på å få sammenlignet appelsiner med andre appelsiner og ikke epler.. ;)

Nei, syntes bare lissene på kit-skuddet var litt mer ute av fokus i forhold til hælen, sammenlignet med fastoptikken..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...