Gå til innhold

Fotsoldat Indre troms - Infateri. Artig eller bare slit?

Anbefalte innlegg

Som det står i topicen...

Var på sesjon idag, og egentlig har jeg ikke så veldig lyst å dra i forsvaret siden jeg egentlig kan begynne rett på universitet til høsten. Men vil bare bli ferdig med det :)

Jeg sa til han offisern jeg prata med at jeg ville ha mye action om jeg først skulle inn i militæret. Ja da var det ingen andre alternativer enn fotsoldat, eller infaterist.

Har hørt mye kult om dette, men maaange sier det er utrolig slit med masse jogging, skigåing, tunge turer i skog og mark - og for ikke å snakke om 40- grader i telt.

Så, har jeg tatt meg vann over huet eller? Er i middels bra form, har sans for skyting og masse action men blir fort demotivert av lite søvn, kulde, masse ski/jogging...

Har noen erfaringer de kan dele med meg? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Som det står i topicen...

Var på sesjon idag, og egentlig har jeg ikke så veldig lyst å dra i forsvaret siden jeg egentlig kan begynne rett på universitet til høsten. Men vil bare bli ferdig med det :)

Jeg sa til han offisern jeg prata med at jeg ville ha mye action om jeg først skulle inn i militæret. Ja da var det ingen andre alternativer enn fotsoldat, eller infaterist.

Har hørt mye kult om dette, men maaange sier det er utrolig slit med masse jogging, skigåing, tunge turer i skog og mark - og for ikke å snakke om 40- grader i telt.

Så, har jeg tatt meg vann over huet eller? Er i middels bra form, har sans for skyting og masse action men blir fort demotivert av lite søvn, kulde, masse ski/jogging...

Har noen erfaringer de kan dele med meg? :)

Vil du være fotsoldat i indre-troms er det 2.BN eller Pbn som gjelder. FYFO er det mye av stort sett uansett hvor i hæren du havner. Så noen treningsøkter og joggeturer blir det nok på deg uansett. Men ikke se på det som noe negativt.. bare digg å kjenne at man kommer ordenlig i form.

Fotsoldatene gjør mye gøy, for eks KPC i 2BN og Storm esk 3 og 4 (?) er opsatt på CV90 og bruker HK416, MG3, M72, og håndgranater, så vidt jeg vet. De trener mye stridsteknikk, så enkelte går vel litt lei etterhvert..

- 40 i telt tror jeg ikke du trenger å bekymre deg om. Jeg tror KPC for det meste ligger i lagstelt med multifuel når de er ute. Hvis ikke, er det vel 7-, eller 10-duker med primus som gjelder. Du kommer også til å få nok søvn i løpet av natta, spesielt hvis du ligger i lagstelt med multifuel og bare har fyringsvakt <3

Du har også en del andre kompannier/eskadroner hvor du er fotsoldat, som for eks BK i støtte, KavEsk etc

Også har du Ingeniørbataljonen, som driver med mye kult..

Lenke til kommentar

Nei, infanteritjeneste er ikke så mye værre en annet i hæren. Men som sagt kommer det jo an på hvor man havner og hva man vil. Infanteriet består jo av flere ting, som jeger-, geværsoldat-, sanitet-, kommandoplass-, sambandstjeneste osv.

Jeg er i Garden nå, og kan anbefale det. Der får du infanteritjeneste i tillegg til "svart" tjeneste med vakt/parade. (Skal nevnes at Garden er mye mer "militært" enn folk tror. Får lik militærutdanning der som i andre avdelinger).

Lenke til kommentar
Garden er mye mer "militært" enn folk tror. Får lik militærutdanning der som i andre avdelinger.

Hører dere sier dette, men all brettingen og SLO`en må da gå på bekostning av noe? :)

Det er vel stort sett i gardeperioden det terpes på, altså 5 av 52 uker. (Og tildels rekrutten)

Men så etter det så forsvinner mye tid med vakt foran slottet.

Lenke til kommentar

Garden er en veldig aktiv tjeneste. Som gardist hadde jeg 44 vaktdøgn i sort tjeneste og 42 feltdøgn i grønn tjeneste. Etter gardeperioden, altså de 5 første ukene som inneholder stort sett SLO og nærkamp samt øvelse til skyteprøve er det veldig mye fysisk- og felt-trening.

Det avhenger selvsagt litt av hvilket kompani man ender i. Eskortekompaniet har en veldig annerledes tjeneste enn infanterikompaniene.

Nå er dette endel år siden, så ting kan selvsagt ha endret seg siden den gang, men jeg likte meg godt i Garden. Man får ikke mye tid til slacking på brakka i alle fall.

Lenke til kommentar
Og en del eskorte så vidt jeg vet.

Bare de "utvalgte" som ender opp i eskortekompaniet.

Ikke helt riktig. De "utvalgte", altså de som utmerker seg mest positivt av samtlige på rekrutten havner i jegertropp. Grovt sett havner de nest beste stort sett i eskortetropp, mens de aller fleste av resten havner i geværtroppene, mens de dårligste blir sendt til vakt og sikring andre steder i landet (siden Garden holder leirvakt selv).

Men Garden kan anbefales hvis du takler en del kjedelige vakter og en horribelt dårlig messe. Er langt varmere her enn i indre Troms, leiren ligger midt i Oslo og kompaniene som ikke har vakt er som tidligere nevnt veldig operative i felt. I tillegg er befalet etter min erfaring greie med å gi langt mer enn de 20 permdagene man har krav på, samt tilrettelegge tjenesten for andre fritidsaktiviteter ved siden av militæret. Nei, vi får ikke like mye grønn tjeneste (og blir dermed ikke like god) som forsoldatene i Troms, men noen ganger er det veldig deilig med litt sort tjeneste som avveksling når man er skikkelig lei felt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...