Gå til innhold

BK: Mitt første nattbilde

Larsenio

Anbefalte innlegg

Okei, kanskje ikke natt. Men definitivt mørkt så det holdt :ph34r:

Det uidentifiserte lyset under månen er det fyret jeg har drevet og tatt andre bilder av..

Hjelp meg her... Skal lese meg opp på nattfotografering og lære det ordentlig, men hva er det viktigste jeg har gjort feil her?

Og din mening om bildet, selvfølgelig :ermm:

ISO 100

f/9.5

30 sekunder lukkertid

0.5 trinn opp eksponeringsavvik

35mm brennvidde

Hard skarphet og kontrast.

Lukkerprioritet

Edit: Litt spesifisering

post-179066-1233364040_thumb.jpg

Endret av Larsenio
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bildet er bra nok det. Jeg ville kanskje hatt fokus litt lengere "inn" i bildet, på småhusene. Personlig synes jeg dokkinghallen ble altfor dominerende.

Et tips for en litt stilig effekt er å ta to eksponeringer. Det du allerede har, pluss et til med betydelig kortere lukkertid. Med blender 9.5 som du har brukt, tar du et til på 1/125s. Da ville månen blitt riktig eksponert.

"Trikset" da blir å fjerne den totalt utbrente månen fra bildet og erstatte denne med den korrekt eksponerte månen.

Ser du har brukt PS 7.0 og da skulle det vel ikke være noe i veien for å legge to rammer/lag oppå hverandre og bare maskere vekk den utbrente månen.

Lenke til kommentar

Pent,

(Advarsel her kommer meninger, synsing osv...)

MEN jeg tror ikke alle fargene er sååå nødvendige her, desaturer litt så øynene kan slappe av mens vi finkjemmer bildet i det mørke etter detaljer. Jeg ville også prøvd å ha maks focus i hele bildet. også ett videre bredde format for å få månen til å se ut som den er lavere på himmelen. Akkurat er der litt mye mørk og ubrukt området for min smak (hav og himmel) .

Lenke til kommentar

Takker så mye for konstruktive tilbakemeldinger!

Har tatt til meg tipsene, så får vi se om jeg klarer å gjøre noe med kunnskapen :!:

Skjønner ikke hvordan jeg skal finne fokus når det er så mørkt som da jeg tok bildet, satte på autofokus, jeg og satset på at objektivet valgte rett... Sikkert ikke lurt. Jeg skal prøve manuell fokus neste gang.

Hvordan bør jeg sette innstillinger med tanke på + eller - minus eksponeringssavvik?

Hvitbalansen ble satt på auto, var dèt lurt?

Høy eller lav ISO som er tingen?

Pentax og dens objektiver lager mye støy i JPG med høy (-ere enn 800) ISO mener jeg å ha lest...?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...