Gå til innhold

Healing-medaljens bakside..: Husker dere heksejakta?

Anbefalte innlegg

Vi har leger som redder livet til folk.

Vi har soldater og leiemordere og gjenger og advokater og fulle folk som dreper folk.

Det påstås at vi har healere som redder livet til folk...

Men da burde det logisk sett også være veldig godt mulig at det finnes anti-healere som kan påføre andre skader og skavanker og kreft -- over telefon om så måtte være.

Når en så stor andel av befolkning tror på healing som det synes å være akkurat i disse dager -- hvor lang er veien til at noen får skylden for noens sykdommer?

Hva skjer hvis en statsråd husker å ha ringt Person X like før bestemoren kom på sykehus, og en gang til rett før hun døde?

Hva hvis faktisk det finnes en ekte anti-Gjerstad som stjeler livskraft fra folk?

...

Det er her problemet ligger.

Når samfunnet helt ukritisk godtar at mennesker kan bli kvitt kreft og allskens sykdom over telefon og ved bønn og ved håndspåleggelse, følger det logisk at man er steget unna å akseptere at anti-healere kanskje er i stand til å påføre mennesker kreft over telefon.

Det er nok her de fleste som tror på healing får kirkekaffen i vrangstrupen.

Derfor burde alle som tror på healing også kreve bevis for at det virker:

For dersom magisk healing er mulig og bevisbart, så må vi straks gå i gang med heksejakten igjen, for da dreper sansynligvis "hekser" mennesker i landet med sykdommer også...

Folk med kalde hender (no pun intended) går kanskje rundt og lever på andres livskraft og energier.

--

Jeg tror ikke på healing.

Jeg bare påpeker en naturlig konsekvens av at samfunnet aksepterer magi, basert på indisier og anekdoter alene.

Heksejakten førte til at hekser ble dømt basert på indisier og anekdoter.

Og dersom healing er en realitet, så er kanskje hekser en realitet også...

Derfor burde alle være kritisk: Vi sluttet med heksejakten for bare hundre år siden.

Nå hyller folket hekser... men ser ikke at man med motsatt fortegn like så godt kunne brent hekser i stedet dersom man ikke krevde mer bevis.

Det finnes desverre ikke noe mellomstadium:

Man kan ikke si at man tror på healing, men at man på vitenskapelig grunnlag nekter å akseptere at hekser kanskje dreper.

Finnes magi, så finnes magi -- og det er pokker ta meg de troendes ansvar å bevise at healere kan heale... for dersom magi finnes, så er det kanskje en bakside av medaljen som er like viktig å oppdage som framsiden.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så merkelig, jeg tenkte på nøyaktig det samme i dag. Om folk tror på snille "trollmenn" a la snåsamannen, så hvorfor ikke slemme trollmenn også?

Men siden jeg tenkte på dette tidligere i dag er jeg nok synsk og har overnaturlige evner, så jeg kan påta meg rollen som slem heksekonge. Historien om snåsamannen trenger en skurk! :evil:

Lenke til kommentar

Hvis Gjerstad får evnene sine fra Gud, så kan evnene kun brukes i det godes tjeneste.

For å tro på Snåsamannen må du være religiøs. Kun da kan du tro at det finnes mer mellom himmel og jord.

Ellers så finnes det jo anti-healere også. Om du velger å tro på dem, er opp til den enkelte. Afrikanske woodo-trollmenn osv.

Deres krefter påstås sikkert å komme vel fra forfedrene deres, eller åndene i skogen eller noe slikt. En kristen vil si at en woodo-trollmann som faktisk har evner, har fått dem fra djevelen.

Mener å ha hørt om en woodo-trollmann som klaget over at evnene hans ikke virket på kristne. Interessant.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

"Mange"?

Uansett, snåsamannhysteriet er interessant. Noen foreslo i media at vitenskapen tester Snåsamannens påståtte evner. En god idé. Særlig hvis de vitenskapelige rapportene fikk samme oppmerksomhet i media som de sensasjonelle historiene vi vi har fått høre den siste tiden (dette er dessverre lite sannsynlig). Samtidig kunne de skaffe ham hemmelig oppholdssted eller noe så ikke mengden av tilstrømmende mennesker tar livet av ham.

Lenke til kommentar

Hvis evnene hans ikke er naturvitenskaplige, er det ikke sikkert at en naturvitenskaplig test vil kunne bevise noe som helst.

Det blir som å bevise at Gud finnes. Mange tror på Ham, men har har ikke profil på Facebook, for å si det sånn. Ikke finnes han på Gule Sider heller.

Man må ha tro. Det kan neppe bevises på en vitenskaplig måte. Gud lar seg ikke teste.

Om Snåsamannens evner er virkelige, og kommer fra Gud, er det godt mulig at han vil miste sine evner midlertidig akkurat idet testen foregår. Hva vet vel jeg?

Gud er ikke interessert i å bevise sin eksistens. Hvis det var slik ting fungerte, hadde han vel kapret alle TV-kanaler for lenge siden, og presentert seg for ateistene sånn at ingen kunne tvile...

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar
Hvis evnene hans ikke er naturvitenskaplige, er det ikke sikkert at en naturvitenskaplig test vil kunne bevise noe som helst.

Om det skjer er det per defenisjon underlagt naturvitenskapen.

Det blir som å bevise at Gud finnes. Mange tror på Ham, men har har ikke profil på Facebook, for å si det sånn. Ikke finnes han på Gule Sider heller.

Man må ha tro. Det kan neppe bevises på en vitenskaplig måte. Gud lar seg ikke teste.

Det handler ikke om å påvise Guds eksistens, bare å dokumentere effekten av denne "healingen" til Gjerstad. Om han kan kurere sykdommer er jo det i aller høyeste grad noe som kan observeres og dokumenteres.

Om Snåsamannens evner er virkelige, og kommer fra Gud, er det godt mulig at han vil miste sine evner midlertidig akkurat idet testen foregår. Hva vet vel jeg?

Gud er ikke interessert i å bevise sin eksistens. Hvis det var slik ting fungerte, hadde han vel kapret alle TV-kanaler for lenge siden, og presentert seg for ateistene sånn at ingen kunne tvile...

Unnskyldninger, unnskyldninger, unnskyldninger.

Lenke til kommentar

Hmm.. hvis man nå først skal være filosofisk. Dersom jeg var en gud og hadde skapt en verden, hadde jeg så lett som bare det klart å unndra mine mirakuløse handlinger fra vitenskapelig prøvning. Jeg ville flikke på de gjeldende naturlover alt som det passet meg selv og latt menneskene i min verden gå rundt i undring.

Å skulle forsøke å benytte naturvitenskap og logikk til å bevise Guds eksistens, er derfor et helt håpløst foretagende med mindre en evt. gud skulle ønske å gi seg til kjenne.

Lenke til kommentar
Hmm.. hvis man nå først skal være filosofisk. Dersom jeg var en gud og hadde skapt en verden, hadde jeg så lett som bare det klart å unndra mine mirakuløse handlinger fra vitenskapelig prøvning. Jeg ville flikke på de gjeldende naturlover alt som det passet meg selv og latt menneskene i min verden gå rundt i undring.

Å skulle forsøke å benytte naturvitenskap og logikk til å bevise Guds eksistens, er derfor et helt håpløst foretagende med mindre en evt. gud skulle ønske å gi seg til kjenne.

Selvfølgelig, men da får de presentere det som tro og ikke som viten, som enkelte gjør.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...