Gå til innhold

BK: Et "pent" par i Oslo.

Anbefalte innlegg

Var ute og tok litt analoge bilder i Oslo for litt over en uke siden. Jeg har ikke fått sett på bildene før idag, etetrsom jeg har vært litt treg med å få fremkalt og skannet negativene.

Jeg liker å ta bilder av mennesker, og synes dette gamle paret var et interessant motiv. Jeg likte spesielt kontrasten mellom paret og den unge mannen som går forbi. Desverre ble venstre halvdel av mannen til høyre klippet bort, og i og med at det var siste filmrute på filmen kunne jeg ikke gjøre et nytt forsøk.

post-56362-1233361422_thumb.jpg

Kamera: Nikon F5

Objektiv: Nikkor 105mm f/2.5 AI-s vidåpent

Film: Ilford Delta 100

Fremkaller: Kodak T-Max 1+4 i 7 min @ 20*C

Skanner: Nikon Coolscan V

Kritiser i vei :).

Mvh

Francis

Endret av :Francis:
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det at du kutter person på høyre side gjør ikke noe. Det er det gamle paret på vei fra oss om er motivet (ihverfall for meg).

Kontraster og lyssetting er akkurat slik jeg liker det. Det eneste jeg vil pirke på, er at det virker som om fokus-punktet er litt for langt fremme. Slik at den lett kuttede mannnen er litt skarpere enn det gamle paret.

Men bilder som dette vil jeg gjerne se mer av.

Tom

Lenke til kommentar
Fine bilder dette....ser ut som du lager deg din helt personlige stil, det er bra...

RandiA

Takk :).

Likte alt utenom mannen som går i bakgrunnen mellom det eldre paret.

Jeg skjønner hva du mener. Jeg hadde faktisk ikke tenkt over det før du nevnte det. På lik linje med utfordringen det gir å bruke manuellfokus på bevegelige objekter, så er det også en stor utfordring å fange folk i det rette øyeblikket slik at de "passer sammen". Dette er noe jeg må øve meg på.

Takk for kommentar!

Nå er jeg ikke jeg noen pro på bildekritikk, kom inn i denne tråden takket være "Siste innlegg". Min mening er at kontrasten mellom paret og omgivelsene er for skarp, nesten litt "falsk". Spesielt venstre side av dama.

Takk for at du tar deg tid til å svare. Jeg ser poenget ditt, men personlig synes jeg ikke det gjør noe. Det er nokså uunnværlig at det blir slik når man tar bilder av noe helt svart i snøen.

Mvh

Francis

Lenke til kommentar

Ah, endelig litt street her på akam. Dette likte jeg! Man kan selvsagt pirke litt på personer som ikke burde være der de er, men det er ikke det street handler om. Det eneste jeg vil pirke på er objektivvalget. Kast bort telelinsa, sett på ett normalt objektiv og kom deg nær personene du fotograferer.

Fortsett slik! Dette vil jeg se MYE mer av.

Lenke til kommentar

Takk for kommentar!

Jeg har brukt 105mm objektivet mitt alt for lite, så jeg tenkte at jeg for en gangs skyld kunne bruke det. Kanskje jeg bruker 50/1.2 på neste gang jeg er i byen :D

Det jeg liker med 105mm er at jeg kan ta bilder av folk uten at de blir alt for obs på meg. Jeg synes det er litt ubehaglig å putte et kamera opp i ansiktet på fremmede folk. Hva synes dere?

Francis

Lenke til kommentar
Takk for kommentar!

Jeg har brukt 105mm objektivet mitt alt for lite, så jeg tenkte at jeg for en gangs skyld kunne bruke det. Kanskje jeg bruker 50/1.2 på neste gang jeg er i byen :D

Det jeg liker med 105mm er at jeg kan ta bilder av folk uten at de blir alt for obs på meg. Jeg synes det er litt ubehaglig å putte et kamera opp i ansiktet på fremmede folk. Hva synes dere?

Francis

Bruk 50mm istedenfor du. :)

Jeg bruker alltid normal eller vidvinkel når jeg fotografer street. Jeg føler meg ikke vel når jeg står langt unna med en telelinse. Jeg må gå nærme; skape en kontakt - enten verbalt eller bare kroppslig. Når folk vet at du tar bilde, det er da du får blikkene. Det vil du ikke få med en telelinse.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...