Mata- Skrevet 31. januar 2009 Del Skrevet 31. januar 2009 Heisann! Noen venner av meg skal nå ta turen over havet mot det store kontinentet Amerika. Jeg tenkte dette kanskje var den perfekte mulighet til å stikke av med litt billig fotoutstyr... Er dette til å anbefale? Hvis jeg skulle kjøpt objektiv i Norge ville valget falt på Canon 55-250 IS. Er dette et objektiv som er mulig å kjøpt i statene? Noen andre forslag? Ønsker ikke å bruke så masse penger da jeg faktisk ikke har så mye, og dessuten hadde jeg tenkt til å investere i en blitz. Hva er det å anbefale her, av nokså enkle, men gode blitzer? Så altså.. Hva er det som er billig i statene og hva er det som er bra? - Canon 55-250 IS - Canon Speedlite (et eller annet..) Får man tak i disse produktene i Usa? Tusen takk for svar! Håper ikke det ble for mange spørsmål Lenke til kommentar
TGB Skrevet 31. januar 2009 Del Skrevet 31. januar 2009 Ikke glem effekten av at prisen på USD har steget kraftig, du sparer litt - men skal egentlig betale toll og mva (om du blir stoppet skjer dette uansett). I tillegg mister du 5 års reklamasjonsretten din i henhold til den norske kjøpsloven. Ikke minst om noe går galt vil du ha et pes med å få det reparert (reperasjon av optikk og blits koster ofte mer enn produktet nytt medregnet arbeid og deler). Om alt funker fint og du ikke får problem med noen av produktene, samt at du slipper unna avgifter når det tas inn i landet. Kan du spare en del (dyre produkter sparer man mest på). Så lenge du er klar over fordeler og ulemper er det bare å slå seg løs Lenke til kommentar
Mata- Skrevet 31. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 31. januar 2009 Ok, så om jeg skjønner deg rett så sliter man litt om produktet plutselig blir ødelagt... Finnes det f.eks. noen praktiske fotosekker der, til en billig penge som er anbefalt? Og hvilke butikker er det som er billigst på fotoutstyr? Lenke til kommentar
TGB Skrevet 31. januar 2009 Del Skrevet 31. januar 2009 Ok, så om jeg skjønner deg rett så sliter man litt om produktet plutselig blir ødelagt...Finnes det f.eks. noen praktiske fotosekker der, til en billig penge som er anbefalt? Og hvilke butikker er det som er billigst på fotoutstyr? Du kan selvsagt sende produktet via post til butikken, men husk at man da bare har 1 års garanti fra fabrikken. Kan vel kjøpe forsikring som gjelder i 5 år der også, men da må man passe på at den er gyldig utenfor USA (til slutt ender man på norske priser+, så nyttverdien er heller tvilsom). Fotosekker er vel det samme som finnes i Norge - finne noe du liker. Hvilkee butikker kommer vel helt an på hvor man skal reise. Lenke til kommentar
Mata- Skrevet 31. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 31. januar 2009 Skjønner... De skal reise til Florida og området rundt der... Lenke til kommentar
arela Skrevet 31. januar 2009 Del Skrevet 31. januar 2009 Kjøp av orginaloptikk i utlandet er vel neppe noen gamling. Er det fabrikasjonsfeil, så vil du sannsynligvis merke det ganske fort. Både Canon og Nikon har vel også 5 års garanti mot fabrikasjonsfeil, iallefall på endel optikk. Uansett må det vel sendes tilbake til forhandler ?? tror jeg?? Det er snakk om minst 10-15% prisstigning på fotoutstyr i USA også(ifølge rykter). Likeså må du betale TAX i USA når du handler over disk. Du bør med andre ord regne litt på hva som lønner seg. Lenke til kommentar
uranus Skrevet 31. januar 2009 Del Skrevet 31. januar 2009 Alt jeg har kjøpt har verdens dekkende garantier. Og du kan ha med varer opp til 5 eller 8000 med på flyet pr. person uten å tolle, så du bør få med litt med mindre alle skal ha med masse verdier hjem. "Tax" står ferdig priset på elektroniske produkter osv. Jeg er derfra, men bor i Norge, men reiser til USA hver sommer. Handlet litt av hvert og hatt med hjem. Lenke til kommentar
arnold_layne Skrevet 31. januar 2009 Del Skrevet 31. januar 2009 Og du kan ha med varer opp til 5 eller 8000 med på flyet pr. person uten å tolle, så du bør få med litt med mindre alle skal ha med masse verdier hjem. For det første så er grensen 6000 kr, og for det andre så er kvoter personlige. Lenke til kommentar
Mata- Skrevet 1. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 1. februar 2009 Takk for alle svar! Er det noen som kan anbefale noen spesifikke produkter som er billige der? Tenker da først å fremst på billige objektiver og blitzer... Hva med Canon 55-250 IS? Forresten... Heter utstyret det samme i USA som i Norge? Er det noen som vet om noen billige fotobutikker som holder til å Florida-området? Lenke til kommentar
Albix Skrevet 1. februar 2009 Del Skrevet 1. februar 2009 (endret) Takk for alle svar! Er det noen som kan anbefale noen spesifikke produkter som er billige der? Tenker da først å fremst på billige objektiver og blitzer... Hva med Canon 55-250 IS? Forresten... Heter utstyret det samme i USA som i Norge? Er det noen som vet om noen billige fotobutikker som holder til å Florida-området? Jeg har nylig kommet hjem fra USA etter 6 mnd i California. Da vi kom dit i juli i fjor var dollaren verdt litt over 5 kr - Nå ligger den på omtrent 7 kr. og alt er følgelig en del dyrere. Fortsatt er det imidlertid en del å spare ved å handle der. Jeg endte opp med å kjøpe stort sett alt gjennom Amazon.com - fantastisk tjeneste med fantastisk utvalg. De har mange produkter selv, men har også knyttet til seg omtrent det som er av andre tilbydere og kan derfor tilby det meste til (som oftest) best pris. Utstyret heter det samme - gå inn på amazon.com så finner du det meste der. Canon 55-250 IS ligger på $255 - eller ca 1800 kr. - Den ligger på drøyt 2600 i Norge tror jeg. Om du betaler med Mastercard får du også opggitt prisen i nkr. slik at du slipper dyre vekslingsgebyrer. Kjøper du blitz (feks 430 EX II - $270) og trådløs blitzoverføring (feks STE-2 - $199) er du totalt på ca nkr. 5400 totalt og godt under beløpsgrensen. Tilsvarende i Norge er omtrent 7000,-. Så litt er det å spare. Hadde det vært meg så hadde jeg ikke hatt noen betenkeligheter med å bestille varen fra amazon og få den levert til hotellet slik at utstyret ventet ved ankomst. Endret 1. februar 2009 av MartinJenssen Lenke til kommentar
uranus Skrevet 2. februar 2009 Del Skrevet 2. februar 2009 Selvom kvoten er personlig, er det ingen måte for noen å finne ut at det de handler ikke er for seg selv. Vel selvom den er 6000 er det nok. Pirk pirk her tydeligvis. Lenke til kommentar
Mata- Skrevet 2. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 2. februar 2009 Takk for alle svar! Er det noen som kan anbefale noen spesifikke produkter som er billige der? Tenker da først å fremst på billige objektiver og blitzer... Hva med Canon 55-250 IS? Forresten... Heter utstyret det samme i USA som i Norge? Er det noen som vet om noen billige fotobutikker som holder til å Florida-området? Jeg har nylig kommet hjem fra USA etter 6 mnd i California. Da vi kom dit i juli i fjor var dollaren verdt litt over 5 kr - Nå ligger den på omtrent 7 kr. og alt er følgelig en del dyrere. Fortsatt er det imidlertid en del å spare ved å handle der. Jeg endte opp med å kjøpe stort sett alt gjennom Amazon.com - fantastisk tjeneste med fantastisk utvalg. De har mange produkter selv, men har også knyttet til seg omtrent det som er av andre tilbydere og kan derfor tilby det meste til (som oftest) best pris. Utstyret heter det samme - gå inn på amazon.com så finner du det meste der. Canon 55-250 IS ligger på $255 - eller ca 1800 kr. - Den ligger på drøyt 2600 i Norge tror jeg. Om du betaler med Mastercard får du også opggitt prisen i nkr. slik at du slipper dyre vekslingsgebyrer. Kjøper du blitz (feks 430 EX II - $270) og trådløs blitzoverføring (feks STE-2 - $199) er du totalt på ca nkr. 5400 totalt og godt under beløpsgrensen. Tilsvarende i Norge er omtrent 7000,-. Så litt er det å spare. Hadde det vært meg så hadde jeg ikke hatt noen betenkeligheter med å bestille varen fra amazon og få den levert til hotellet slik at utstyret ventet ved ankomst. Tusen takk for et flott og utfyllende svar Eneste problemet med amazon er at det ikke er jeg som skal til USA, ikke er det familie heller, kun nære venner. Da må jeg eventuelt, som du sa få addressen til de jeg kjenner skal besøke, og få det tilsendt dit. Forresten.. Hva er trådløs blitzoverføring? En annen ting er at det ikke er helt bestemt at jeg skal kjøpe Canon 55-250 IS og Canon Speedlite 430... Er det noen andre objektiver og blitzer som dere mener er bedre innenfor samme prisklasse? Tusen takk for alle svar! Lenke til kommentar
Mata- Skrevet 2. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 2. februar 2009 (endret) Noen som vet hvor lang tid Amazon vil bruke på å sende en blitz og et objektiv? Edit: Er disse to produktene sikre? http://www.amazon.com/Canon-Speedlite-II-D...8644&sr=1-1 http://www.amazon.com/gp/product/B0011NVMO...1-2&seller= Endret 2. februar 2009 av REBBERN Lenke til kommentar
von-schnellfahrer Skrevet 2. februar 2009 Del Skrevet 2. februar 2009 sorry at jeg virker litt kjip nå, men hvorfor kjøpe 55-250 i USA? koster ca. 250$ + frakt. I Norge koster den 2500 kr... sorry, men ville ofret 500-600kr for å kjøpe optikk i norge, med de rettighetene og muligheten vi har her uansett, håper du blir fornøyd Lenke til kommentar
Mata- Skrevet 3. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 3. februar 2009 sorry at jeg virker litt kjip nå, men hvorfor kjøpe 55-250 i USA? koster ca. 250$ + frakt. I Norge koster den 2500 kr... sorry, men ville ofret 500-600kr for å kjøpe optikk i norge, med de rettighetene og muligheten vi har her uansett, håper du blir fornøyd For all del, du virker da ikke kjip! Blir bare glad for gode råd jeg:D Jeg er forøvrig helt enig med deg da jeg maksimalt sparer 400-500 ved kjøp av dette objektivet i USA, så lurer på om jeg går for å kun kjøpe blitz, selv om det ikke er altfor mye å spare der heller... Utrolig kjedelig at dollaren skal være så sinnsykt høy for tiden! Angrer sterkt på at jeg ikke kjøpte noe utstyr i fjor da dollaren var nede på 5-tallet... Men takk for svar! Kom gjerne med enda flere råd:) Lenke til kommentar
saturnia Skrevet 3. februar 2009 Del Skrevet 3. februar 2009 Eneste jeg kjøpte i USA når jeg var der i jula som jeg føler var ett bra kjøp iforhold til hva jeg sparte var ektra batteri.. Skal jeg kjøpe optikk, så bør jeg spare minst 30%.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå