Gå til innhold

Spørsmål om 3d modellerings yrket


Anbefalte innlegg

Jeg er 17 år går nå på andre året på vgs og hadde tenkt meg på studiespesialisering til neste år.

 

Har holdt på med dette som min store hobby siden 8-9 klasse i forskjellige programmer som

maya og 3dsmax, og dette er noe jeg brenner skikkelig for.

 

Jeg har en rundt 4 i snitt som jeg ser på som dårlig vis jeg skal ut i ett så knallhardt yrke, til neste år må jeg bestemme meg for hvilken skole jeg eventuelt skal gå på for og oppnå drømmen selv om det nå etter grundig web gransking høres lite sannsynlig ut. Foreldrene og vennene mine er veldig tilbakeholdene, og vil at jeg skal bli noe mer sannsynlig isteden.

 

Tror det var ett emne som handla om dette men jeg vil ikke bumpe eldgamle tråder.

 

Hvor vansklig og komme inn på seriøse skoler?

Hvor sannsynlig er det at jeg i det hele tatt får meg jobb i noe i nerheten?

Er det nødvendig og studere i utlandet?

 

leste det en annen plass men fikk egentlig ikke noe konkret utfyllende svar.

 

håper dette var posta på riktig plass til riktig tid.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Karakterene dine har ingen ting og si. Er selvfølgelig nyttig og ha OK karakterer for og vise at du ikke er helt ubrukelig, men tviler på at noen kommer til og spørre etter de i jobb sammenheng.

 

Vil anbefale deg og velge et program, ikke hoppe rundt mellom mange. Selv bruker jeg Maya.

 

Hvor vansklig og komme inn på seriøse skoler?

Sikkert mange som er uenige med meg har, men vil si at skolen ikke tells så mye. Hadde jeg vært deg så ville jeg valgt en kunst utdanning og lært med 3d ved siden av.

 

Hvor sannsynlig er det at jeg i det hele tatt får meg jobb i noe i nerheten?

Er du flink får du lett jobb. En venn av meg har jobbet med 3d på flere store norske filmer, så det er fult mulig.

 

Er det nødvendig og studere i utlandet?

Nei, men det kan være en god erfaring. Selv studerer jeg i england (programmering) og elsker det.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest Slettet-lQle7N2M

Jeg var faktisk i nesten samme båt som deg for et år siden. La meg bare si deg en ting i 3D faget, både med jobb og utdanning betyr karakterer og delvis vilke skoler du har ikke en dritt. Det eneste som betyr noe ar at du virkelig brenner for faget. Jeg kom nylig inn pa 3D design linjen på Idefagskolen i tønsberg, og jeg begynner nå til høsten. De brydde seg nesten ikke om karakterene mine i det hele tatt, det eneste de brydde seg om under opptaket var hva jeg allerede kunne i 3D faget og om jeg virkelig likte og var interesert i faget.

 

Det er veldig synd å høre at du ikke får støtte fra famile og venne om å utdanne deg i 3D faget, men jeg vil råde deg til å drite i hva alle andre sier og gjøre det du har lyst til. Du har vel ikke lyst til å sette med en jobb du hater for resten ov livet og alltid lure pa hvordan ting hadde blitt hvis du hadde gjort det du hadde lyst til istedenfor det som er "trygt".

 

Men når dette er sakt må dette være noe du virkelig brenner for og noe du har lyst til å bruke resten av livet ditt på. Hvis dette er bare noe du synes er morsomt å ha som hobby vil jeg råde deg til å finne deg noe annet, men hvis motivasjonen virkelig er der er det det eneste som teller.

Endret av Slettet-lQle7N2M
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Var i samme båt som deg når jeg var 17, da var det idefagskolen som stod øverst på ønskelista. Jeg ble imidlertid gitt en leksjon i fornuft av foreldrene mine, som mente jeg heller burde velge et litt mer realistisk yrke. Jeg tok dermed IKT + lærling, og jobber fortsatt innen IT.

 

Jeg har hvert eneste år snust rundt på sidene til idefagskolen, sendt inn søknad, kommet inn (i år også), og avslått. Det er nemlig mere komplisert å stå uten fast inntekt o.l. etter å ha jobbet noen år, og er etablert, så jeg vil anbefalle deg å satse på dette nå. Jeg angrer den dag i dag på at jeg ikke gjorde det. Driver fortsatt å lurer på om jeg skal satse på 3D til neste år, men føler det begynner å bli litt sent.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...