Gå til innhold

Sliter med qos på d-link 655. Ønsker stabil IP-tlf.

r2d290

Anbefalte innlegg

Hallo

Har nettopp kjøpt meg en d-link dir 655.

Har:

1x iptelefon

1x ned- og opplastingsserver

3x vanlige klienter

Jeg ønsker at med en gang det skjer aktivitet på ip-telefon, skal filserveren miste 50% av den hastighet, samt at de vanlige klientene må få en sperre som gjør at iptelefonen ikke blir overbelastet.

Det virket som at den automatiske qos-funksjonen ikke fungerte serlig bra. Jeg satt prioritet 1 på ip-en til ip-telefon, prioritet 2 på klientene, og prioritet 3 på filserveren. Så makset jeg filserveren, og tok en telefon. Ingen forandring, og han jeg ringte til, klagde over hakking.

Har dere noen gode tips om hva jeg kan ha gjort galt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Prioritet går fra 1 til 255. Ved å sette prioritet 1, 2 og 3 så har alle disse høy prioritet. Du bør sette filserveren med et høyt tall (200?) og iptelefonen med 1.

Hvis iptelefonen dreper aktiviteten i filserveren så kan du prøve å endre verdiene.

Hvis QoS skal virke optimalt så kan det lønne seg å sette maxverdien på linjen litt lavere enn 100% i router.

Som default er Auto-Classification satt på. Denne prioriterer iptelefoni over nedlasting fordi den prioriterer det som ikke er en jevn stram av data. Usikker på hvordan det virker i forhold til bittorrert though...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...