BW89 Skrevet 30. januar 2009 Del Skrevet 30. januar 2009 Er på en båt i Mexico Gulfen (seismic) har et EOS 400D og lurer på hvordan eg skal klare å får klare skarpe bilder av de andre båtene rundt oss og rigger som vi passerer?? siden eg er på en båt har det jo ingen hensikt med stativ siden båten hele tiden er i bevegelse! Så lurer eg på om dere har noen bra forslag. Har prøvd en del foskjellig, men har egentlig ganske liten erfaring med speilrefleks. Takk for all hjelp! Bjørn-Willy Lenke til kommentar
TGB Skrevet 30. januar 2009 Del Skrevet 30. januar 2009 Høy ISO og vid åpend blender - du kan også prøve å kompansere med å følge kamera i samme retning som båten du tar bilde av beveger seg. Lenke til kommentar
Itw Skrevet 30. januar 2009 Del Skrevet 30. januar 2009 Heisann Kjenner til problemet ditt, da jeg er i samme situasjon når jeg er på jobb. Men blir som TGB sier, Høy iso og stor blender (lavt F tall).. Annet er jo og invistere i mere lys-sterkt objektiv. Lenke til kommentar
TGB Skrevet 31. januar 2009 Del Skrevet 31. januar 2009 Annet er jo og invistere i mere lys-sterkt objektiv. Ikke alltid det holder med f/1.2 eller f/1.4 objektiv heller, et kamera som takler høy ISO bra hjelper ekstremt (det siste året har jeg fått tatt bilder jeg bare kunne drømt om å få til tidligere med D3 og D700). Lenke til kommentar
BW89 Skrevet 31. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 31. januar 2009 Heisann Kjenner til problemet ditt, da jeg er i samme situasjon når jeg er på jobb. Men blir som TGB sier, Høy iso og stor blender (lavt F tall).. Annet er jo og invistere i mere lys-sterkt objektiv. Men hvordan kan jeg forandre på Blenderåpningen!? har prøvd å lese i manualen til Kameraet, men finner det ikke ut!.. Lenke til kommentar
TGB Skrevet 31. januar 2009 Del Skrevet 31. januar 2009 (endret) Men hvordan kan jeg forandre på Blenderåpningen!? har prøvd å lese i manualen til Kameraet, men finner det ikke ut!.. Still på programhjulet til AV. Vri på justeringhjulet (rett ved utløserknappen) til du har en lavest mulig verdi (om jeg ikke husker helt feil fra mine gamle Canon dager skal denne stilles med klokka for lavere verdi, usikker på dette - dette ligger automatisk i fingrene mine og jeg bare vet at default er omvendt på Canon i forhold til Nikon). Endret 31. januar 2009 av TGB Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 31. januar 2009 Del Skrevet 31. januar 2009 (endret) Du har nok orginalobjektivet som følgte med 400D'en,du har nok ef-s 18-55mm f3.5-5.6 Det objektivet har en variabel blender,du får ikke høyere blender"lavere tall" en f3.5 på 18mm og ikke lavere tall en f5.6 på 55mm. Guiden blender,lukkertider og iso er kjempefin til og forstå dette bedre. Endret 31. januar 2009 av Nautica Lenke til kommentar
trulsant Skrevet 31. januar 2009 Del Skrevet 31. januar 2009 En annen ting som kan funke, er å ta mange for mørke bilder, legge de oppå hverandre i PS, line dem opp, og bruke blending mode "multiply" mener jeg. Da kan du bruke lyset fra "alle" bildene sammen, og blir på samme måte som lengere eksponering, bare uten bevegelsesuskarphet. Lenke til kommentar
kaian Skrevet 31. januar 2009 Del Skrevet 31. januar 2009 (endret) En annen ting som kan funke, er å ta mange for mørke bilder, legge de oppå hverandre i PS, line dem opp, og bruke blending mode "multiply" mener jeg. Da kan du bruke lyset fra "alle" bildene sammen, og blir på samme måte som lengere eksponering, bare uten bevegelsesuskarphet. Det er jo enkelt og billig å teste ut, så det anbefales. Jeg har en misstanke om at du får to problemer: det ene er at om et bildepunkt er for mørkt til å ha noe informasjon, så er det det. Så en bedre strategi kan være å bruke ekstrem iso til å få rett eksponering med mye støy, og benytte en kort, rask serie til å nøytralisere støyen. Og for det andre: siden begge båtene beveger seg, får man fort litt problemer med å få en serie som er presis nok, men det kan i det minste være artig å eksperimentere med det. Endret 31. januar 2009 av kaian Lenke til kommentar
BW89 Skrevet 31. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 31. januar 2009 Du har nok orginalobjektivet som følgte med 400D'en,du har nok ef-s 18-55mm f3.5-5.6Det objektivet har en variabel blender,du får ikke høyere blender"lavere tall" en f3.5 på 18mm og ikke lavere tall en f5.6 på 55mm. Guiden blender,lukkertider og iso er kjempefin til og forstå dette bedre. Har orginal linsen og en sigma 55-200 linse med meg! Lenke til kommentar
Rodswinger Skrevet 31. januar 2009 Del Skrevet 31. januar 2009 Hei,og velkommen til forumet.Synes som om dette er en oppgave for et litt lyssterkt objektiv med IS.Kanskje du kunne kjøpe et mens du er ute og reiser .Problemet er vel garantier.Det finnes endel tråder om opptikk her på forumet som tar opp dette,du kan jo lese litt i disse på frivaktene.Ellers vil jeg ønske deg lykke til,håper du får det til etterhvert. Lenke til kommentar
arthon Skrevet 31. januar 2009 Del Skrevet 31. januar 2009 Foreslår at du legger ut et bilde. Har en mistanke om at det du mener med uklare bilder har mere med varmedis og lang avstander enn for lite lys å gjøre. Regner med at lys ikke er en mangelvare i Mexico Gulfen, med mindre det er nattfoto vi snakker om?? Da snakker vi mere om kontrast og "opplevet skarphet", som det skal andre saker til enn høyere ISO og vidåpen blender fo å fikse. (som egentlig bare resulterer i mer uklare bilder enn klarere bilder, så jeg skjønner ikke det forslaget. ) Men først må vi se et bilde for å gi brukbare råd. Lenke til kommentar
BW89 Skrevet 31. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 31. januar 2009 Hei,og velkommen til forumet.Synes som om dette er en oppgave for et litt lyssterkt objektiv med IS.Kanskje du kunne kjøpe et mens du er ute og reiser .Problemet er vel garantier.Det finnes endel tråder om opptikk her på forumet som tar opp dette,du kan jo lese litt i disse på frivaktene.Ellers vil jeg ønske deg lykke til,håper du får det til etterhvert. Har du noen bra anbefalinger for hvilken linse eg burde kjøpe!?: Har tenkt en del på å kjøpe, men funderer på hvilken. blir fort utrolig dyrt. Lenke til kommentar
BW89 Skrevet 31. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 31. januar 2009 Foreslår at du legger ut et bilde. Har en mistanke om at det du mener med uklare bilder har mere med varmedis og lang avstander enn for lite lys å gjøre. Regner med at lys ikke er en mangelvare i Mexico Gulfen, med mindre det er nattfoto vi snakker om?? Da snakker vi mere om kontrast og "opplevet skarphet", som det skal andre saker til enn høyere ISO og vidåpen blender fo å fikse. (som egentlig bare resulterer i mer uklare bilder enn klarere bilder, så jeg skjønner ikke det forslaget. ) Men først må vi se et bilde for å gi brukbare råd. Er snakk om bilder at båter rundt i mørket!... lanterner osv. de lyse punktene i bildet forskyver seg kan du si.. Lenke til kommentar
Rodswinger Skrevet 31. januar 2009 Del Skrevet 31. januar 2009 (endret) Har desverre ingen erfaring med IS-objektiver,da jeg (hvertfall foreløpig)har lagt telefotograferingen stort sett på hylla,de andre klarer jeg stort sett å holde stødig nok,eller jeg bruker stativ,men jeg har jo begge beina,stort sett på jorda. Hvis du går på forum,så kanskje du kan finne noen tråder om det under kategori:Objektiver,filter,osv....Min tanke var å vekke noen av de gode hjelperne her på forumet,men de fleste er vel ikke på akkurat på lørdagskvelden.Joda et lyssterkt IS-objektiv koster nok,men det har jo litt om hvor nær du må,hvordan virker det feks. på 200mm,min sigma er altfor soft på full tele,men den starter også på 18mm.noe som sikkert påvirker den lengste brennvidden.Canon har jo en 50-250mm m IS hvis jeg ikke husker feil,og en 70-300 m IS og disse ligger jo ikke så høyt i pris.Ellers må du vel opp på L-opptik og da koster det jo endel mer,men disse er det vist verdensgaranti på. Det skal vel være Canon 55-250mm. tror jeg. Endret 31. januar 2009 av Rodswinger Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 31. januar 2009 Del Skrevet 31. januar 2009 (endret) Er snakk om bilder at båter rundt i mørket!... lanterner osv. de lyse punktene i bildet forskyver seg kan du si.. Problemet er at du får for lange lukkertider,lukkeren rekker ikke og lukke seg igjen før du eller motivet har forflyttet seg. Tror du kan glemme nattfotografering med de objektivene du har nå. Hvilken avstander snakker vi om,1/2 nautisk mil eller et par ? Skulle gjerne anbefalt deg et mer lyssterk objektiv så du får raske nok lukkertider på maks blender,men blir avstandene for lange så blir et nytt objektiv ganske dyrt. IS vil nok hjelpe på og gir mulighet til litt lengere lukkertider,men når både du og motivet er i bevegelse så blir det vanskeligere. Tror nok at et objektiv som har blender trinn mellom f3.5 til 5.6 blir for dårlig,Canon har en rimelig 50mm 1.8 eller noe dyrere 50mm f1.4 men er redd det blir for lite tele på de. Drømme objektivet for deg hadde nok vært 70-200mm f2.8 IS men den koster,men med den jobben/diet du har ombord,så slipper du og leve på graut i spareperioden Edit: står det en G på pipa deres ? Endret 31. januar 2009 av Nautica Lenke til kommentar
Anew Skrevet 31. januar 2009 Del Skrevet 31. januar 2009 (endret) Om det bare er lysene i mørket som skal avbildes, så kan det vel være at lysmåleren blir grundig lurt av mørket, og velger unødig lange lukkertider. Prøv blenderprioritet (AV) med største blender, og så skru inn et par trinn negativ ekspaneringskompensasjon - det gir 1/4 så lange lukkertider, og kanskje holder det til å få med lysene? I stedet for en grisedyr f/2.8 zoom er det kanskje like greit med en billigere f/2 fast tele i stedet - dersom zoomen uansett bare brukes på lengste tele... Endret 31. januar 2009 av Anew Lenke til kommentar
arthon Skrevet 1. februar 2009 Del Skrevet 1. februar 2009 Er snakk om bilder at båter rundt i mørket!... lanterner osv. de lyse punktene i bildet forskyver seg kan du si.. Så er det oppklart, da snakker vi om nattfoto som ikke er helt enkelt. Du blir nok litt lurt av at båtene ser veldig opplyst ut, men det er alltid mindre lys enn det øyet oppfatter. Det vil nok hjelpe med et 70-200mm f2.8 fordi du kommer nærmere, selvom du mister den største blenderen jo nærmer du zoomer. Det du kan teste først med det du har er; først å ta flere bilder med forskjellig lukkertid, hvor du har låst linsen på største blender sånn som noen har forklart her for å se hva som er den lukkertiden du må ha for at lyspunktene ikke blir strukket. (dette kan variere utifra farten fra båt til båt + farten på den båten du er på så dette må du gjøre hver gang) Ta alltid bildene i RAW på høyeste ISO. I Digital Photo professional som du fikk med kamera kan du legge til +2 blendere i RAW konverterings programmet. Da vil nok bildene bli blasse, så det må du kompensere i samme program med Contrast, sharpnes, og kurve verktøyene, både det som varierer kontrasten og der hvor du kan variere kontrasten/farge/lysintensiteten i hver primærfarge RGB. Skal litt trening til å få det meste ut av det. Etterjuster i Photoshop hvis du har tilgang på det, etter at du har konvertert fra RAW til TIFF (for Photoshop justering) eller direkte til JPEG. Du vil da oppleve at det er mye korn/støy i bildet. Dette renser du bort med Noisware fra http://www.imagenomic.com/download_nwsa.aspx er gratis. Du vil oppleve at noe av skarpheten da blir borte, så du må ta bildet tilbake i DPP og gjøre det skarpere igjen, (hvis du ikke har Photoshop, verktøy her som er brukbare er Smartsharpener, Levels & Shadow/highlights for å utvide avstanden mellom ly og mørke). Det skal litt erfaring til å få bildene akseptable bra i etterbehandling så her her det trening og atter trening som gjelder. DPP instruksjons video; http://www.usa.canon.com/dlc/controller?ac...p;articleID=386 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå