Eivind218 Skrevet 30. januar 2009 Del Skrevet 30. januar 2009 Hei.. Gjør forsøk på å lage mitt eget templatesystem, har sett litt på Wordpress ( Hvordan de har gjort det), Smarty og Zend Framework. Jeg slet med å forstå 2 siste, så de tror jeg i dropper. Tenkte at jeg kunne ha no sånn: - Root -- theme -- Plugin -- index.php -- config.php No àla det. Noen som har noen bra tutorialer? Bra bøker å anbefalle? Takk! Lenke til kommentar
theseaswillrunred Skrevet 30. januar 2009 Del Skrevet 30. januar 2009 Sier deg en ting... Wordpress er et bomba horehus du ikke skal lære av! Lenke til kommentar
Eivind218 Skrevet 30. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2009 :!: kanskje du kan si hva som er galt og? Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 30. januar 2009 Del Skrevet 30. januar 2009 Litt usikker på om du bør prøve å lage et TPL-system om du ikke klarer å bruke f.eks Smarty, er jo ikke akkurat et vanskelig system å bruke. Lenke til kommentar
theseaswillrunred Skrevet 30. januar 2009 Del Skrevet 30. januar 2009 Smarty er jo oki det, men jeg mener nå at man likså godt kan bruke vanlige phptagger i HTML, enn dette jævla {foreach bullshitte}! Lenke til kommentar
Eivind218 Skrevet 30. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2009 Om jeg hadde satt meg inn i Smarty, hadde jeg nok fått det til. men jeg har lysdt til å lage noe eget! Lenke til kommentar
TheClown Skrevet 30. januar 2009 Del Skrevet 30. januar 2009 Har brukt Smarty på forskjellige sider og prosjekter i rundt 1 år nå. Er storfornøyd! Kjempebra template-system. Lenke til kommentar
theseaswillrunred Skrevet 30. januar 2009 Del Skrevet 30. januar 2009 Om jeg hadde satt meg inn i Smarty, hadde jeg nok fått det til. men jeg har lysdt til å lage noe eget! Da gjør du det. Noen vil komme inn hit å si at du finner på hjulet på nytt! Men ikke bry deg om dem, det er som regel drit late mennesker.. Dessuten er dette PHP. Lenke til kommentar
Alex Moran Skrevet 30. januar 2009 Del Skrevet 30. januar 2009 (endret) Er enig med theseaswillrun red på begge punkter. Bruk PHP som template språk og kos deg med det. Fordelen med PHP som templatespråk: raskt, enkelt, konsist og ingen sære tager som man har i f.eks Smarty. Kodemessig er WordPress mildt sagt elendig (spaghetti deluxe) og du vil ikke tilegne deg gode vaner av å se på koden til det faenskapet. Hvis du skal se bra kode, bør du generelt sett holde deg unna de mest populære cms-løsningene og heller titte på noen PHP5-biblioteker (Zend, et par Horde-pakker, Maintainable Framework f.eks.). Et template-system du kan ta en titt på er Savant3 Endret 30. januar 2009 av Josh Homme Lenke til kommentar
Eivind218 Skrevet 31. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 31. januar 2009 Jeg har lyst til å finne opp hjulet pånytt!! Btw Josh, Prøvde(prøver) Savant3, Har ikke fått det til helt enda.. Lenke til kommentar
theseaswillrunred Skrevet 31. januar 2009 Del Skrevet 31. januar 2009 Jeg har lyst til å finne opp hjulet pånytt!! Da gjør du det! Får du større innblikk og forståelse . Kjør på! Lykke til! Lenke til kommentar
Eivind218 Skrevet 1. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 1. februar 2009 Har ikke giddet å gjort noe, Før idag, Har tenkt litt på at man legger alle i en array, Og bytter dem ut når man includer. Hva blir best da? Har sette enkelte steder har gjort sånnt; <title>{$title}</title> ? Og hvordan gjør man det med plugins? Henter ut filer fra akkuratt den folder? må man når man lager templates da skrive full sti, eller burde jeg gjøre det i index.php? Lenke til kommentar
Eivind218 Skrevet 3. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 3. februar 2009 (endret) Lite "bump" fra min side, da jeg forsatt lurer på dette. Endret 3. februar 2009 av Eivind218 Lenke til kommentar
Jonas Skrevet 3. februar 2009 Del Skrevet 3. februar 2009 (endret) Templates er ikke noe stort og magisk. Kan gjøres veldig enkelt. Og det er ikke spesielt mye å finne opp på nytt med mindre du vil lage din egen syntaks. <?php class Presenter { private $data; public function template ( $path ) { $this -> data['template'] = $path; } public function set ( $var, $val ) { $this -> data[$var] = $val; } public function display () { extract ( $this -> data ); require ( 'templates/page.php' ); } } ?> templates/page.php kan f.eks. se slik ut. <!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Transitional//EN" "http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-transitional.dtd"> <html xmlns="http://www.w3.org/1999/xhtml" xml:lang="en" lang="en"> <head> <title>Din tittel</title> <meta http-equiv="Content-Type" content="text/html;charset=iso-8859-1" /> <body> <?php require_once ( $template ); ?> </body> </html> Og du bruker den på følgende måte. Business: <?php $presenter = new Presenter (); $presenter -> template ( 'templates/members-list.php' ); $presenter -> set ( 'users', array ( array ( 'id' => 1, 'username' => 'Ola Nordmann' ), array ( 'id' => 2, 'username' => 'Kari Nordmann' ) ) ); $presenter -> display (); ?> Presentasjon: <ul> <?php foreach ( $users as $user ): ?> <li><?= $user['id']; ?>: <?= $user['username']; ?></li> <?php endforeach; ?> </ul> Endret 3. februar 2009 av Jonas Lenke til kommentar
Eivind218 Skrevet 4. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 4. februar 2009 Tusen takk jonas! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå