Gå til innhold

Lyst på nytt objektiv, men trenger noen tips til hvilket ...

Anbefalte innlegg

Har kommet frem til at jeg har lyst på et nytt objektiv. Problemet er å velge hvilket som passer mest til mitt bruk.

Jeg tar mest bilder av natur, landskapsbilder, nærbilder av natur, bilder fra byer, flyspotting o.l. Kanskje noen portrettbilder av og til.

Fra før av har jeg et standard EF-S 18-55 IS og et Sigma 70-300 (ikke APO). Låner også et gammelt Nikkor 50mm f/2 av fattern som jeg bruker med adapter.

Det jeg har mest lyst på er et objektiv med brennvidde rundt 30-100mm. Har veldig lyst på EF 24-105 F/4L IS, men det er nok altfor dyrt for meg.

Har også sett på et Canon EF 28-105, men jeg vet ikke noe særlig om det.

Er det noen objektiver dere kan anbefale? Helst under 4-5000kr :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dersom du ikke har behov for vidvinkel på din standardzoom så skal jeg ikke se bort fra at Canon EF 28-105mm vil være et ålreit objektiv. Personlig ville jeg nok lagt på en tusenlapp og gått for Sigma 18-125mm OS. Her får du vidvinkel tilsvarende objektivet du har, samt bildestabilisering med på kjøpet. Rent optisk stiller det også ganske bra.

Klarer ikke å forstå hvorfor du vil kappe bort vidvinkel på standardobjektivet, som jeg antar dette nye vil bli hos deg.

Lenke til kommentar

Tja den Sigmaen så ikke så værst ut den nei.. Men er dette fullformat, hvis jeg kanskje etterhvert skal oppgradere til 5D? Hvordan er skarpheten og fagegjengivelsen?

Jeg er litt skeptisk når det er helt fra 18mm.. Mulig det bare er noe jeg har fått for meg :p Får lese litt om den da.

Endret av W202
Lenke til kommentar

For å nytte et 5D må du ha knivskarp optikk. 24-105mm f4 IS L er da et knallobjektiv, men til ditt hus på det nåværende tidspunkt et rent pengesluk. Tror du skal slå fra deg dine fullformatsdrømmer enn så lenge. Å begynne så tidlig å tilpasse objektivparken sin såå mye til fullformat tror jeg er unødvendig.

Kjøp deg heller en god normalzoom for crop-formatet, som Tamron 17-50mm f2.8, Sigma 18-50mm f2.8, Tokina 16-50mm f2.8 eller Canon EF-S 17-55mm ID.

Lenke til kommentar

Tilpasse objekivparken til fullformat er ikke veldig dumt - jeg gjorde det flere år før Nikon lanserte FX (også grunnet at jeg benyttet SLR (F100). Fordelen er at man slipper å starte fra scratch når man kjøper fullformat kamera. Ulempen er selvsagt høy pris, volum og vekt. Man har også bieffekten med lensflare/ghosting som kan oppstå grunnet objektivet fanger inn mye mer lys enn man ser i søkeren.

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Når jeg tenker på kvaliteten og skarpheten på "Halden havn" så tror jeg nok du egentlig er klar for L-opptik.På foto.no er det endel 17-40L objektiver i salg nå og da,ligger som regel rundt 4k.(brukt,noe som ikke burde være noe problem i denne klassen).Dette er jo en rimelig inngang til L-opptikk,og fungerer helt utmerket på 5D og 1D serien.

Lenke til kommentar

Ja. Der er jeg mer på bølgelengde. Et 17-40mm L vil fremstå som en knall normalzoom på xxxxD, xxxD og xxD. Du taper riktig nok litt tele kontra et objektiv som er laget for å være en normalzoom for crop-kamera. Til gjengjeld får du knivskarp optikk som vil være en ypperlig vidvinkelzoom på et kommende fullformatskamera.

Men selvfølgelig. Hvis du føler at brennvidden 17-24mm er helt unødvendig for deg, så skrap sammen penger til 24-105mm f4 L.

Endret av Andreasfe
Lenke til kommentar
24-105mm f4 IS L er da et knallobjektiv, men til ditt hus på det nåværende tidspunkt et rent pengesluk.

Litt uenig i at 24-105 er dårlig på xxxd og xxd. Kjøpte speilrefleks for å ta bilder av ski og elvepadling. Til begge formål bruker jeg 30-100 mm mest. Hadde 18-50 is før, og mistet mye da den bare gikk til 50. At kvaliteten ikke kan måle seg mot 24-105 gjør at gamlelinsen aldri mer kommer på kameraet. Har lært meg å leve med 24 som minste, og det går greit. Kjempefornøyd med 24-105, for meg var det verdt pengene. Men trådstarter må definere om hans behov er like sære som mine. Klarer han seg med 17-50 finnes det billigere alternativer som er like bra (uten at jeg har prøvd de).

Lenke til kommentar

Er selv i besittelse av en haug med plastrør deriblant nevnte 24-105 mm f/4 L til mitt 20D. Og tror jeg har brukt 12-24 mm min under 5 ganger, mens 24-105 mm omtrent har grodd fast i kamerahuset.

Personlig så savner jeg ikke mer vidvinkel, men som nevnt tidligere så er det en smakssak.

Objektivet er knallbra, men det er noget dyrere enn 17-50 fra Tamron da.

Lenke til kommentar

Men da har jeg kommet frem til at jeg mest sannsynlig kommer til å kjøpe inn et brukt EF 17-40 og et sirkulært polfilter nå i første omgang.

Resten får vente til jeg blir lærling :roll:

Er Hoya sirkulært polfilter noe å satse på?

Takker for tips :)

Endret av W202
Lenke til kommentar

Jaja brukte bare JP for å finne filtrene :)

Hva er "heliopan polarizer" på godt norsk? Sirkulært polfilter? Eller et merke :p ?

Og hva er forskjellen på sirkulært og vanlig polfilter? Er det bare at man kan snu det?

Endret av W202
Lenke til kommentar
Hva er "heliopan polarizer" på godt norsk? Sirkulært polfilter? Eller et merke :p ?

Og hva er forskjellen på sirkulært og vanlig polfilter? Er det bare at man kan snu det?

Heliopan er fabrikatet, og det dreier seg altså om et polariseringsfilter. På sirkulære polariseringfiltre kan du vri på ringen, og derved finne posisjonen hvor effekten av polariseringen er mest optimal. Dette endrer seg ved reposisjonering av kameraet og solens vandring.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...