Gå til innhold

Pris på speilreflex på vei opp?

Anbefalte innlegg

Noen som har litt historiske tall på prisene og kan si noe om dette er pga. "finanskrisen" og dårlig kronekurs eller om vi bare er ferdig med januarsalget og må vente på påskesalget for gode priser igjen?

Historiske priser finner du i prisguiden/produktguiden ved å klikke deg frem til det aktuelle kameraet og klikke på arkfanen historikk. (Det er slik Nénmacil kom frem til grafene for D60 og 1000D)

Og til slutt, hvor mye utgjør VR på linsen? vil jeg kunne ha mye lengre lukkertider og få gode bilder? Er ikke spesielt imponert over D60's kvalitet på innendørsbildene uten blitz med linsen som står på nå iallefall.

Hvis kamerarystelser er problemet så vil VR kunne omtrent samme suksessgrad (akseptabelt lite blur pga kamerarystelser) med ca 1/10 av lukkertiden.

Grovt skissert: Hvis 50% av bildene har akseptabelt lite uskarphet pga kamerarystelser med 50mm optikk og 1/50 sekund lukkertid så vil du også få ca 50% akseptable bilder ved 50mm og 1/5 sekund lukkertid.

PS. Et stativ vil være langt mer effektivt. Men merk at VR ikke kan kompensere mot motiver i bevegelse. F.eks unger som leker i dårlig innendørs belysning. Hvis det er slike situasjoner som gir dårlige bilder hos deg så er det to andre ting man bør gjøre: Sette opp ISO og benytte større blenderåpning. Evt gå til innkjøp av optikk med større blenderåpning. F.eks en 50mm f/1,8.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

JapanPhoto satte opp prisen i dag på Nikon D3 fra 24.999,- til 29.495,-

Altså en prisøkning på over 15%

Bakgrunnen for dette er bl.a. den "krigen" som JapanPhoto har hatt med Nikon Norge, men det gjenspeiler vel også at prisnivået er på veg oppover :thumbdown:

Mvh. Rosseha

Lenke til kommentar
JapanPhoto satte opp prisen i dag på Nikon D3 fra 24.999,- til 29.495,-

Altså en prisøkning på over 15%

Bakgrunnen for dette er bl.a. den "krigen" som JapanPhoto har hatt med Nikon Norge, men det gjenspeiler vel også at prisnivået er på veg oppover :thumbdown:

Mvh. Rosseha

Hvilken krig har japan foto hatt med Nikon? Ble litt nervøs nå, ettersom jeg kjøpte mitt D90 hos japan foto.

Lenke til kommentar
Hvilken krig har japan foto hatt med Nikon? Ble litt nervøs nå, ettersom jeg kjøpte mitt D90 hos japan foto.

Slapp helt av, den krigen jeg nevnte har vært en priskrig, da JapanPhoto har hentet inn såkalte EU modeller (merket med et EU flagg på JapanPhoto sine hjemmesider).

Jeg har handlet flere kamera hos JapanPhoto bl.a. 350D, D300 og D700. Kjempefornøyd med både service og oppfølging og anbefaler JapanPhoto på det varmeste.

Mvh. Rosseha

Lenke til kommentar

Svaret på om prisene kommer til å gå opp er enkelt og greit. JA, og sannsynligvis ganske mye på optikk. Kamerahus vil antakelig oppleve mer beskjedne prisstigninger grunnet sterkere konkurranse på hus.

Begrunnelsen for at prisene vil stige finner dere enkelt forklart i dette innlegget som jeg skrev på foto.no for tre uker siden:

(NOK har styrket seg litt etter dette, men er fremdeles fryktelig svak mot YEN i forhold til nivåene fra i sommer)

"Se på kurven på denne linken:

http://www.dn.no/finans/portal/graph?newt_...rrencies&... (link forkortet)

Yen-kursen har gått fra 0,0475 i august -08 til 0,086 idag 14.januar -09.

Etter mine enkle beregninger betyr det at det et objektiv som ga en japansk eksportør 168000 yen (ca 8000kr) i salgsinntekt i august 2008 kun vil gi samme eksportør 99200 yen nå i jan. -09 forutsatt samme pris på 8000 NOK.

For at japaneren fortsatt skal sitte igjen med sine 168000 yen i januar -09 må han selge objetivet sitt for ca 14450 kr i Norge. Det vil isåfall bety en prisøkning på 80%!!

Jeg er selvsagt klar over at prisøkningen ikke blir i denne størrelsesorden, men poenget er at verdikjeden fra Nikon sin fabrikk i Japan og frem til meg som forbruker i Norge ikke sitter på marginer som gjør dem i stand til å absorbere en slik valutasvingning som dette.

Så selv om kronen skulle styrke seg med noen prosenter i løpet av året, så monner det lite mot den dramatiske utviklingen som har vært mellom yen/NOK.

Prisene på japansk fotoutstyr skal opp, og det i en slik grad at det vil være godt merkbart."

Lenke til kommentar
Thank you Japan foto sparte 6 høvdinger på D3 24-70 , tenkte meg nesten dette ville skje, handlet i grevens tid :p for engangskyld.

De som bare luktet på prisen til 24999.- burde jo skjønt tegningen D3 billigere en 1dmk11.

Jeg blåste 30 lapper i starten av januar, og tjente 6-7 lapper på det.

Vi må regne med stivere priser ja, men er vi heldige så kommer Zeizz etc mer på banen med objektiver.

Har alltid likt Zeizz, helt siden jeg fikk min første riflekikkert fra dem :thumbup:

Det er noe som forundret meg på de første prishoppene, og det var den at kamerahusene lå ganske stabilt på pris, mens objektivprisene skjøt i været.

Er det noen som vet hvor Canon lager husene, og hvor de lager objektivene?

Lenke til kommentar

Det skal være rentemøte på onsdag og da er det ventet at renta settes ned 0,5 prosentpoeng. Det vil gjøre den norske krona mindre attraktiv på verdensmarkedet og da vil dollarkursen stige ytterligere. Det overrasker meg ikke om dollarkursen vil stabilisere seg rundt 7,2 - 7,3 de neste par månedene.

Til sommeren er det ventet ytterligere rentekutt og da tror jeg dollaren kan stige til rundt 7,5 kr.

Yen vil trolig stige tilsvarende.

Med andre ord: objektiver kan bli ennå dyrere utover våren og sommeren. Renta er ventet å holde seg lav i et år og deretter stige sakte. Det kan altså ta flere år før krona har styrker seg vesentlig og objektiver blir vesentlig billigere igjen.

Lenke til kommentar
Med andre ord: objektiver kan bli ennå dyrere utover våren og sommeren. Renta er ventet å holde seg lav i et år og deretter stige sakte. Det kan altså ta flere år før krona har styrker seg vesentlig og objektiver blir vesentlig billigere igjen.

Enda "flaks" at jeg har unnagjort de fleste objektiv innkjøpene mine for en tid fremover. "Flaks" er vel ikke helt rett - jeg forventet dette for ganske mange måneder siden - når renten begynte å stige hadde egentlig ikke regjerningen og norges bank så veldig mange alternativ uten å ende opp med 500.000 arbeidsledige. Så får heller alle oss fotonerder lide i et par år for det ;)

Hjelpepakken til regjerningen ved å pøse ut milliarder i den norske økonomien hjelper heller ikke på kronekursen :) Så er ikke bare renta.

Endret av TGB
Lenke til kommentar

....og da var det en realitet, iallfall i USA.

Prisene på Nikon-objektiver hos BH-Photo i New York er idag satt opp med 14-20%.

F.eks. koster AFS 50mm F1,4 nå 500$, dvs kr 500x7x1,25 = 4375 + frakt. Pris hos Japan og Fotovideo kr 2990.

AFS 24-70 f1, nå 1650$, dvs kr 1650x7x1,25 = 14437,- + frakt. Pris hos Japan Photo 11990,-.

D300 nå 1450$, dvs kr 1450x7x1,25 = 12687,- + frakt i Norge kr 9300,-

Hvis det norske prisnivået holder seg, vil norske nettbutikker bli svært interessante for utlendinger....så jeg vil tro at en prisoppgang er nokså nær forestående. Løp og kjøp!! (...hvis det er noe du trenger)

Endret av nie
Lenke til kommentar
Valuta vil føre til økt pris, men samtidig har man naturlig prisreduksjon i løpet av et kamerahus sin levetid. Så vil neppe oppleve 25% opp i butikkene

Ja, men jeg tror ikke et gjelder optikk. EF-S 10-22 har gått opp fra 6000 til nesten 8000 på Japan Photo.

Lenke til kommentar
da er D90 innkjøpt og batteriet står til lading :D

Gratulerer. Vi forventer mange bilder i BK i fremtiden :)

Tom

Takk for det Tom. :)

Definisjonen på evighet : tiden det tar å vente til batteriet er ferdig utladet på et nyinnkjøpt kamerahus... blir jo aldri ferdig!!

Lenke til kommentar

Fikk denne mailen fra JapanPhoto i dag 12.02.2009

"Vi har bestilt opp mange D3 og forventer disse til hovedlageret vårt i løpet av februar. Dessverre har vi ikke fått bekreftet leveringsdato eller antall, og er også usikker på hvilken pris vi setter på D3 når vi får den inn igjen pga den siste tidens prisøkninger i fotobransjen"

Prisen hos Japan Photo på Nikon D3 har øket med ca. 15% den siste mnd.

Mvh. Rosseha

Endret av rosseha
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Da gikk det som vi fryktet.

Prisen på D300 hos fotovideo er opp i 10990,-, D700 er opp til 17990, dvs prisøkninger på 15-17%. Personlig hadde jeg vel trodd at økningen i større grad skulle komme på objektiver, mens husene skulle bli "fredet". Slik prisene er nå, er det imidlertid blitt mer balanse i prisingen av D90 (6990) og D300 (10990).

Hvis kursen i forhold til YEN fortsetter å normalisere seg som vist her: http://www.dn.no/finans/portal/graph?newt_...tem=X%3ASEURJPY

vil kanskje ytterligere prisøkninger kunne unngås. Hvis ikke tror jeg at prisene fortsatt vil stige etterhvert som lagrene hos butikk/importør tømmes.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...