Gå til innhold

Hvordan ta klare og skinnende bilder av landskap?

Anbefalte innlegg

Sitter og ser på mange bakgrunnsbilder av natur, strender i syden osv og mange av dem er så "klare" og skinnende og superskarpe. Jeg ser jo at det er brukt HDR, men har aldri fått til noe slikt selv. Det blir helt "matt" eller grått i forhold..

Er det noe dem gjør i redigeringa eller har dem noe sinnsykt utstyr? Kanskje begge :p

Her er noen eksempler:

http://interfacelift.com/wallpaper/downloa...r_1680x1050.jpg

http://interfacelift.com/wallpaper/downloa...t_1680x1050.jpg

http://interfacelift.com/wallpaper/downloa...t_1680x1050.jpg

Endret av W202
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ahh takker for adressen Rodswinger :)

Jeg ser jo at det er brukt HDR, men har aldri fått til så "klare" bilder før.. Mine bilder blir mer gråaktige..

Bruker Photomatix Pro til HDR bilder, men de blir ikke som i preview bildet under tone mappinga. Kanskje jeg bør redigere bildene for så å sette dem sammen i Photomatix? :hmm: Må prøve meg frem litt :)

Lenke til kommentar
Jeg ser jo at det er brukt HDR, men har aldri fått til så "klare" bilder før.. Mine bilder blir mer gråaktige..

Tror kanskje ikke det først og fremst er hdr som er løsningen. Korrekt eksponering er viktig, legger du histogrammet til høyre? Sterkere fargemetning trekker og i en riktigere retning i forhold til effekten du ønsker, har du engelsk meny så se etter "saturation". Til slutt er manglende oppskarping en felle mange går i. Du kan sette oppskarpingen i kamera, men egentlig bør du vente og gjøre dette som siste operasjon for hvert bilde, ikke minst fordi det må gjøres for hver størrelse du vil ha for å gi optimalt resultat, og fordi skjerm og utskrift krever ulike grader av oppskarping. (Mer for print enn for skjerm).

Endret av kaian
Lenke til kommentar

Jeg tror heller ikke det er snakk om HDR i disse tilfellene. Skarphet og fargemetning handler gjerne mer om komposisjon, hvordan lyset treffer motivet, hvor solen står på himmelen etc. enn tekniske spissfindigheter. Disse bildene ser også ut til å ha brukt graderte gråfiltere. Disse holder tilbake eksponeringen i himmelen, slik at forgrunnen ikke blir så mørk.

Generelt er det vanskelig å svare på spørsmålet: "hvordan ta klare og skinnende bilder", da det er enormt mange parametre som spiller inn her. Dersom jeg hadde svaret hadde jeg nok brukt mer tid ute og tatt bilder, og mindre her på akam... Men erfaring, tålmodighet, disiplin og et godt øye er nok blant de avgjørende faktorene...

Lenke til kommentar
Her har du en adresse til flinke folk som jeg tror ikke bruker så mye HDR,men de beskriver ofte hvordan bildene er tatt: http://timecatcher.com/

WARNING: Numerous scientific research has proven this site to be a real feast for the eyes. You may experience the will to quit your day job and travel. We cannot be held responsible for such actions. Viewer discretion is advised.

ha ha,føler meg truffet der!!!!!! :D

Når det gjelder spørsmålet, så er vell nok det meste sagt, men må bare nevne igjen at filtere spiller en viktig rolle(NDG filtere og polariserings filtere)

Spiller også inn at man tar bilder på riktig tidspunkt om dagen, når lyset er best for fotografering.Er heller ikke dumt å ha et godt objektiv :)

Endret av dan83
Lenke til kommentar
Men erfaring, tålmodighet, disiplin og et godt øye er nok blant de avgjørende faktorene...

I tillegg til sirkumpolært filter, ekstrem oppskarping, mye bruk av "vivid colour" og kreativ omgang med "saturation".

Da har du muligvis noe å starte med.. :)

:rofl: Ja,du kan få sagt det.Det er klart at de gutta,foruten å VÆRE dyktige fotografer,og ha bra verktøy(noen av dem,det samme som deg omtrent :p )så jobber de helt klart MYE i PS.Siden jeg syntes at HDR passer bedre til andre stiler enn landskap,så prøver jeg selv å klare meg med en eksponering,men noe som skal prøves mer ut etterhvert,er å ta to,bilder med forskjellig fokus,og så sy disse sammen,altså ikke legge oppå,men inntil(over)hverandre til et vertikalt sluttresultat,for å få større dybdeskarphet uten HDR eller difraksjon,som det lett blir med f/20 og over det.

PS;Bikeridr,likte serien din som var tatt med 25k ISO,liker det når folk tar`n helt ut. :D

Endret av Rodswinger
Lenke til kommentar

Det jeg har oppdaget er: Polarisasjonsfilter og en solvinkel bak fra siden gir helt fantastiske (i mine øyne) bilder.

Selv med bare min ringe :roll: 18-55IS.

Tenkte jeg skulle investere i det også til sigma 10-20'n min. Noen sysnpunkter på akkurat det?

Tar 98pst landskapsbilder.

Lenke til kommentar
Det jeg har oppdaget er: Polarisasjonsfilter og en solvinkel bak fra siden gir helt fantastiske (i mine øyne) bilder.

Selv med bare min ringe :roll: 18-55IS.

Tenkte jeg skulle investere i det også til sigma 10-20'n min. Noen sysnpunkter på akkurat det?

Tar 98pst landskapsbilder.

Hei,jeg har polafilter til min 10-20,og synes jeg får bedre kontroll på hvitbalansen og bedre fargemetning,så dette er å anbefale.Det er jo 77mm så det koster jo litt mer enn til kit-objektivet,også må du passe på å ikke bruke det utenpå UV- filteret,men det vet du kanskje. ;)

Lenke til kommentar

...og her toucher du såvidt borti det aller, aller viktigste for å få de virkelig superbe landskapsbildene - timing. Man kan ikke kjøpe flott lys, og man kan ikke lage det med HDR.

Endret av Anew
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...