Complexity Skrevet 30. januar 2009 Del Skrevet 30. januar 2009 (endret) Hei Fattern har en pc, som har fungert helt stabilt siden år 2000. Han bruker den bare til å lese aviser, og sjekke mail i outlook. Pc'en kjører winxp. Den har vel gjevnt stått å gått i over ett år nå, mest i ventemodus, men for noen uker siden begynte den å restarte seg. Siden jeg er hjemme i helgen, så begynte jeg å kike litt på dette. Først når jeg fyrte den opp, virket den helt fint, fattern fikk sjekket mail å lest litt aviser, men så plutselig restarter den seg. Prøvde å bytte PSU, men nå når jeg starter den, så restarter den seg allerede før jeg får booter windows helt. Noen tips? eller skal jeg bare ta frem sleggen? Egentli ikke så superviktig, ettersom han får min maskin snart når jeg får bestilt meg nye deler. men han synes det er plagsomt å ikke få sjekket mail osv intill da. edit: skal sies at han har prøvd å kjøre systemgjennopretting tidligere, og det har ikke virket. så jeg tviler på at en format c:\ vil hjelpe? maby den 10gb disken er gåen? Edit2: maskinen er blåst for støv, og kjører uten sidedeksel. Endret 30. januar 2009 av Complexity Lenke til kommentar
Brusfantomet Skrevet 30. januar 2009 Del Skrevet 30. januar 2009 hmm, antar de tikke kommer noen blåskjerm, at den bare restarter. Det mest nerliggende tror jeg er virus/spyware. prøv å laste ned en linux distro live cd (eksempelvis Ubuntu ), kjør linux fra cden og sjekk om du får samme problem da, hvis det forsvinner er det windowsinstalasjonen. Du kan også gå over kondensatorene på hovedkortet og sjekke om alle er i orden. Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 30. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2009 (endret) har masse versioner av linux på plater, men virker ikke som at det er windows som er problemet. nå vil den ikke boote engang, får bare opp spesifikasjonene på cpu'en, så reeboter den, og etter 2,3 ganger med slikt, så gir den opp og gidder ikke å gi ut signaler på skjermkortet. har prøvd å resette cmos, men til ingen nytte.. bah.. edit: kan jo bytte ut kondisene, men vil ikke tro at de har tørket ut (som er det vanligste problemet med kondensatorer) siden maskinen har gått så å si hele tiden.. edit2: har prøvd å naske ut rambrikker. med bare 1 brikke i, så fikk jeg bootet windows, å når han var nesten klar til å brukes (tok sin tid med 64mb ram) så restartet den.. edit3: HDD dioden lyser foresten hele tiden. det har den aldri gjort før. tror vi snakker dødt hovedkort her.. Endret 30. januar 2009 av Complexity Lenke til kommentar
Brusfantomet Skrevet 30. januar 2009 Del Skrevet 30. januar 2009 hvis hdd dioden lsyte hele tiden med 64 MiB ram var det nok swap på hardisken som var i flittig bruk. du kan jo prøve memtest. Ville ikke prøvd å bytte kondenstorer en gang, å lodde på 4 lags (eller mer) hovedkort skal du være ganske stødig på handa for å fåtil (antar du har noe peil på elektronikk). Hvis du i tilleg ikke ser noen ytre skade på kondisene er det større fare for å ødelegge mer enn man klarer å fikse. ot, antar du avtjener værneplikten, hvilken bataljon? Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 31. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 31. januar 2009 testa med bare 1stk 128mb brikke i maskinen og, og hdd lyset lyser hele tiden fordet. selv når maskinen kommer seg inn i windows, og ikke jobber. japp, blir sinnsykt med pjesk å lodde på slikt og ja, har litt peiling. jobber med å fikse elektronikk men tror jeg bare gir opp dette prosjektet. har en gammel 400mhz maskin liggende i garagen som jeg kan prøve å få liv i. og nei, jeg avtjener ikke værneplikt 0o Lenke til kommentar
Brusfantomet Skrevet 1. februar 2009 Del Skrevet 1. februar 2009 ok, siden du har en løsnning på problemet snart uansett (han sulle overta dine gamle pcdeler) er det vell ikke krise heller. hmm, trodde du var i forsvaret da alder stemmer, og målselv passer med plaseringen for helgeperm, så feil kan man ta. men det vriker veldig som hovedkortproblem ja. Siden du jobber med å fikse elektronikk klarer du nok å se om kondesatorene har noen ytre skader skulle jeg tro. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå