Gå til innhold

En liten guide til VueScan


Anbefalte innlegg

Etter ønske av abraxa i Den analoge diskusjonstråden kommer her en liten guide til scanning ved hjelp av Vuescan. VueScan kan lastes ned her, og koster i skrivende stund 270 kroner. La oss prøve å holde latteren til et minimun nå i guidens første versjon siden jeg ikke har spesielt lang erfaring med programmet.

 

Jeg starter med å legge to remser med fremkalt mellomformatfilm i filmholderne som fulgte med scanneren, setter på scanneren og starter VueScan.

 

1. Siden jeg liker å ha full kontroll over innstillingene trykker jeg på "more" i det nedre venstre hjørnet. Deretter trykker jeg på Preview. Mine innstilliger for svart-hvitt film og Epson V700 kan ses under:

post-32799-1233340503_thumb.jpg

Bytt innstillinger etter behov fram du er sånn noenlunde fornøyd med Preview-området. Under fanen color har jeg ikke valgt noen filmtype, og jeg har valgt 16-bits grayscale samt hvor jeg vil lagre bildet under Output-fanen.

 

2. Når jeg er fornøyd med Preview-området velger jeg crop fanen. Innstillinger kan ses i bildet nedenfor. Jeg markerer rundt det bildet jeg ønsker å scanne:

post-32799-1233340980_thumb.jpg

 

3. Deretter er det bare å trykke scan og hente seg noe godt å drikke eller sette på noe musikk. For min del spyddet VueScan ut følgende bilde etter ca. 3 min.:

post-32799-1233341329_thumb.jpg

 

4. Importerer i Lightroom (eller annet program) beskjærer, justerer og gjør det man vil. Her er mitt resultat:

post-32799-1233341465_thumb.jpg

En liten notis: Dette overgår med solid margin resultatene jeg har fått fra Epson Scan. To til:

3235173282_bd9959e87e.jpg?v=0

 

3235134330_7ba65da39a.jpg?v=0

 

Jeg vet at motivet ikke er spesielt spennende og at guiden ikke er spesielt omfattende foreløpig. Tenkte bare det var greit å poste et førsteutkast slik at abraxa kan få prøve seg, og (forhåpentligvis) diskusjon rundt scanning kan begynne.

 

Jeg har planer om å oppdatere guiden med scanning av dias og flere bilder samtidig.

 

Tips, korreksjoner og kommentarer vedrørende hvorvidt det er interessant med slike guider mottas med takk. Ha en fin helg! :)

Endret av Freem@n
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, batch-scanning går, men jeg har kun fått vellykket resultat ved halv-automatikk. Dvs markere området som skal scannes for hver gang. Den automatiske oppsettet må jeg sette meg bedre inn i. Foreløpig tar det med for mye hvitt og beskjærer noen ganger litt feil.

Lenke til kommentar

Scannerguide er et positivt tiltak!

 

Har et par spørsmål, kanskje viktigere for fargefilm, men det jeg lurer på er om Vuescan embedder fargerom informasjon i filene og om du får bruket ICe med Vuescan. Har en eldre Epson-scanner selv, og vurderer å kjøpe Vuescan som alternativ til medfølgende programvare.

Lenke til kommentar

Velkommen tilbake til denne guiden. Jeg skal nå ta for meg batch-scanning av lysbilder. Merk at dersom du har brukt del 1 av guiden vil fanene bære preg av scanning i svart-hvitt. Husk å forandre til f.eks 48-bit RGB i output-fanen.

 

Del 2: Batch-scanning av lysbildefilm i mellomformat.

 

1. Fyll opp filmholderen med to remser med film. Jeg anbefaler å plassere remsene ca. midt på kontra helt i toppen av holderne. Dette fordi Vuescan ser ut til å like dette best.

2. I Vuescan velg crop-fanen og legg inn følgende parametre (dersom du scanner i 35mm eller storformat velg det som passer). Humoredit: Haha, batch-scanning av storformat.

post-32799-1233928695_thumb.jpg

3. Gå til input fanen. Det vi nå skal gjøre er å markere de forskjellige områdene vi vil ha scannet. Innstillingene som er brukt finner dere på bildet under. Trykk der det står frame number og skriv inn 1 (om det ikke gjør det allerede). Marker området du ønsker og scanne for det nord-vestligste bildet.

Skriv så inn tallet 2 i frame number. Da kommer Vuescan opp med et (i mitt tilfelle håpløst) forslag. Flytt denne rammen ved å holde inne shift og dra med musa. Du kan forstørre den også.

post-32799-1233929129_thumb.jpg

Fortsett med dette til du har markert alle 6 rutene.

post-32799-1233929140_thumb.jpg

4. Deretter er det bare å trykke scan og foreta seg noe fornuftig. Dette tar tid.

 

Som et siste steg må vi nok en gang åpne Lightroom eller lignende for å beskjære og justere. Under ser dere to av mine resultater.

3257363233_a0f6e5b39a.jpg?v=0

 

3258196140_5701a6c2df.jpg?v=0

 

I neste utgave har jeg tenkt å ta for meg hvordan man kan få til korrekt eksponering. Dersom dere har andre ønsker er det bare å skrike ut! :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Da har jeg fått rota meg til å prøve VueScan, men jeg sliter litt... begynner å tro at jeg er scannemessig "challenged". Spesielt dette med å batch-scanne får jeg ikke til. Si at jeg har lastet inn to remser med mellomformatfilm, og at jeg ønsker å scanne 3 av bildene. Selv om jeg velger "number 1/2/3" og velger et utsnitt, så velger programmet et annet nummer når jeg velger utsnittet. Jeg klarer med andre ord ikke å hoppe over bilder.

 

Problem nr 2 er fargene, spesielt på velvia og annen positivfilm. Kan du gi et tips om hvilke innstillinger du har under "color"? Og justerer du hvitbalanse/farger etter preview før du scanner, eller tar du alt i etterbehandlingen?

Lenke til kommentar

Beklager sent svar.

 

Jeg har desverre ikke testet ut å kun scanne et par bilder, kun alle eller ett. Men kan du ikke bare scanne de hver for seg? Tar ikke så lang tid, og jeg er usikker på hvor mye tid du evnt. sparer.

 

For dias bruker jeg standardinnstilligene for fargefilm. Kan sjekke senere hva jeg brukte, men jeg gjorde det meste av korrigeringen i Lightroom. Legg ved et resultat så kan jeg se på det. :)

Endret av Freem@n
Lenke til kommentar

Takk for svar, skal prøve å få lagt ut noe når jeg kommer hjem.

 

Enig i at det går greit med enkeltscanning på mellomformat, men jeg scannet en del 35mm i helgen, og da blir det fort veldig mange bilder. Epson scan er jo genial for batch scanning, den klarer som regel å finne alle frames automatisk.

 

Ser at det er en del forhåndsdefinerte filmtyper under "Color" fanen, men finner ikke Velvia der. Kanskje det går an å laste ned slike filmprofiler?

Endret av abraxa
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

For å batch-scanne kun en del av de stripene man monterer velg List i nedtreksmenyen Batch scan i Input fanen. Driver selv nå å scanner to remser med Provia hvor jeg ikke ville scanne bilde nr 5. La da inn:

1 2 3 4 6

i Batch List boksen. Det går sikkert an å definere intervaller også (1-4 5), men det har jeg ikke prøvd enda.

Angående filmprofiler bruker jeg det ikke nevneverdig. Liker best å stille i Lightroom etter scanning.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...