Gå til innhold

Tips til valg av farge i hjemmestudio

Anbefalte innlegg

Hei

Hva annbefales som en trygg/god veggfarge i et hjemmestudio (hobbybasis)? Er det er noen farger som komplimenterer lyssetting bedre enn andre for portretter?

Jeg skal ikke bruke veggen i seg selv som bakgrunn, men føler fargen har mye å si alikevel. Jeg forsøkte f.eks å ta noen portretter i et rom med furupanel. Panelet slukte veldig mye av lyset, og jeg synes det gav et noe gulaktig preg på bildet sammenlignet med når jeg har tatt bilder i rom hvor veggene er lysere.

Når vi alikevel skal gjøre om på et par rom her hjemme tenkte jeg å benytte sjansen til å velge en god farge til dette formålet. Kom gjerne med forslag hvis du har. Rommet er ca 30m2 hvis det skulle ha noe å si :)

Mvh

Roxas

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva slags bilder skal du ta? Svart og hvitt er jo mye brukt. Ellers får du kjøpt de "skolebilde" bakgrunnene. De som er litt mer anonyme av den typen kan være ganske fine. Med fargefilter på en blits som du setter mot veggen kan du endre hele fargen på veggen.

Lenke til kommentar

Kan gjøres om til grått/svart? Tror dere missforstår gutter, med mindre dere inkluderer å male veggen ^^

Det er ikke bakgrunnen han lurer på, men veggen i studioet.

Jeg har litt problemer med hvit vegg, siden det reflekterer veldig mye lys, og du får mindre kontroll. Men har aldri prøvd med svart.

Lenke til kommentar

Jeg forstår det som om han skal gjøre om på et par rom og det kan inkludere maling. Jeg tror fremdeles at svart gir best kontroll med lyset og gir minst refleksjoner.

For bakgrunn er det greit med svart papirrull. Den kan krølles litt for struktur, og avhengig av lysmengde og gelatinfilter blir den hvit, svart, eller alle farger og nøyanser imellom.

Lenke til kommentar

Hei

Jeg har et loftsrom som brukes til studio. Det er hvitmalt og har 3 takvinduer. Bildene blir fryktelig "kalde" og det er vanskelig å få til fine hudtoner i dagslys. I nøden brukte jeg stua og fikk fantastiske hudtoner i dagslys! Veggene har en lys, gyllen papirtapet med en metallisk overflate. Kanskje samme effekt som en paraply med gyllen reflektor.

Loftet skal males om! En enklere måte er vel å ta noen store papp-plater og gi de en omgang med bronsjemaling - "gullspray".

mvh

fiple

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...